Hjälp mig musfolk!
Jag såg att Co-co (min mus) kliade sig ganska mycket för nån vecka sen. Så jag åkte till veterinären och hon fick en droppe Stronghold i nacken för en vecka sen, Veterinären sa att om det hjälpen så kommer hon klia sig mera i nån vecka. Blir som en allergisk reaktion pga att all ohyra dör på huden.
Jag får 2 nya musisar på Måndag och undrade då: Har all ohyra dött nu? Eftersom hon kliar sig mer så har det ju hjälpt? Eller ska jag köpa en ny bur att ha dom nya i tills Co-co är helt frisk?
Jag ringde veterinären och frågade hon tyckte jag skulle köpa ny bur och ha dom nya i, i nån vecka…
Vad tycker ni?
Jag hade satt dem i "Karantän", de kan självklart få bo kvar här ett tag till om så önskas!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon

Jag tycker att du ska be din veterinär om ett utskrivet recept på Stronghold, så kan du enkelt sätta en dutt på de nya mössen. Lite billigare än att köpa ny bur (vilket jag tycker var ett väldigt dåligt förslag av vetten).
Att hon kliar sig mer låter lite märkligt, och stronghold ska INTE ge en allergisk reaktion, det är INTE ett tecken på att det har funkat. Däremot kan det ta ett par dagar från behandlingen innan ohyran är helt borta.
Eftersom du inte skriver vilken typ av ohyra det handlade om är det svårt att sia om när hela cykeln är död. Merparten av de olika skabbkvalstrena, löss etc har en cykel på upp till två veckor. Så 2 veckor efter behandling bör Co-co inte smitta.
#2 Va konstigt att veterinären sa så om allergisk reaktion…
Okej! Så du tycket jag kan sätta ihop dom och bara ge dom nya varsin droppe när dom kommer hit? Förstod jag rätt då? :)
Jag vet inte exakt hur ohyredjuren blir förgiftade och hur de då reagerar, men det kan vara så att de börjar betee sig på ett så störande sätt när de blir förgiftade och dör att värddjuren känner av det och då kliar sig. Det borde alltså vara något som inträffar en stund efter applikationen. Jag har dock inte sett något sådant efter Strongholdbehandling men däremot efter Ivomecbehandling och Sebacilbehandling (obs! att man inte i så stor utsträckning använder dessa längre!).
Å andra sidan kom jag på nu att jag inte haft skabbkvalsterangrepp på mina möss på flera år, så jag har ju inte kunnat se något sådant i a f. Löss har jag aldrig haft.

Nja inte riktigt. Jag är splittrad till att behandla i onödan så jag tycker att eftersom du varit hos veterinär med ohyran så borde du kunna ringa dit bara och få utskrivet Stronghold och ser du om ett tag att dina nya verkar drabbade, då kan du behandla. Eller så kan du vänta med att ta hem dom nya då ohyrans alla stadier BORDE vara dödad 2 veckor efter Co-cos behandling. Men eftersom jag inte vet vilken ohyra så kan jag ju inte garantera det 100%.