tumör på taggmus?!! :O
Hej, jag har nyss köpt en taggmus från en djuraffär för ungefär tre veckor sen.
Han heter Robin och är jätte mysig och nyfiken. Tycker han är väldigt lyckad, trodde inte det skulle gå att få honom särskilt tam eftersom en av tjejerna som jobbar där (som ägde honom förut) inte gillade honom så mycket. Hon tog inte upp honom så mycket och tyckte att han var lynnig och väldigt osocial. Och så är han ju dessutom en taggmus, de brukar ju vara svårare at få tama en tammöss. Hon hade ägt honom i drygt 1,5 år.
Nu är han så tam så att han vågar gå upp i handen och så kan man klappa honom försiktigt.
Men nu till det sämre, redan när jag fick honom kände jag att det var någon konstig utbuktning mellan magen och bröstet. Det syns på bilden. Tror ni att det är en tumör?? för taggmushanar brukar väl inte ha en knöl på bröstet?
Djuraffären kunde ju liksom inte veta, för de tog aldrig upp honom i handen.
Hoppas att det inte är något farligt, vill absolut inte förlora honom.
Det är fullt naturligt. De har en liten "bulle" där. Det är förmodligen bröstbenet som putar ut.
#1 är du säker? mamma sa också att det kanske är så. Men det känns som om den blivit större, fast det kanske bara känns så. Och den är mjuk.
Ehm tror inte att Grodan kan vara osäker på nånting när det gäller möss!
#1 Jag vet ju att de har en utbuktning strax ovanför magsäcken, då jag själv uppmärksammat det, så givetvis tänkte jag att det var den. Det är ju ett konstigt ställe att ha tumör på. Vet heller inte hur vanligt det är med tumörer på taggmöss. Bäst är kanske att du låter veterinär eller duktig taggmusägare ta en koll på musen.
#3 hihi, rart, men visst kan jag vara det
#4 Whoooo!! du hade rätt =) jag kollade igen o man kände att det fanns ett ben i utbukningen. Blir så glad, nu kan ja ha kul me honom år framåt <3
#5 WEEEE *glädje*
De lever ju ett par år de där taggisarna. Hur gammal är han?
Undrar även vad taggisar dör av, jag menar vad blir de sjuka av vid ålderns höst? Sådant har jag ingen koll på alls…
#6 han är drygt 1,5 år, så han har nog minst två år kvar att leva. de brukar ju bli 4-5år så hopaps han lever länge.
tror att de dör av samma sak som andra råttdjur, som andningssvårigheter, tumörer, problem med organen eller liknande.
#7 Ok. Vi har ju en taggmusuppfödare här på forumet, hon kanske kan tala vad hennes dött av.
1,5 år är ju ingen ålder för en taggis… 
Jag sa jo att Fråggish vet vad hon pratar om!