Jag blir så arg!
Jag blir så arg när skolan bladnar honor och hanar i samma bur!
Visst nu använder de mössen till ormmat och typ enbart därför men det är fortfarnden INTE okej att låta honorna få "kull på kull". Det är inte bara det att honomrna blir utslitna utan också det att avkommornas föräldrar kan vara mor och son.. eller varför inte syskon som precis blivit könsmogna.. Jag blir knäpp!! Hur som helst har jag nu gjort något åt saken i alla fall och flyttat över alla hanar till en bur och honorna fick stanna kvar (med de två nya rosa korvarna som inte var mer än ett par dagar gamla). Tog även fyra små honor som var i ormmasläget. Jag kände verkligen för att ta med de två korvarna också då jag vet att de inte får det något bra där men visste inte vilken som var mamman och så kändes det som om de kanske inte skulle förflyttas heller.. Gaah kände bara för att få skriva av mig lite och "cross your heart and hope to die" att inte hanarna börjar bråka..
P.S. Visste inte vilken kategori jag skulle stoppa den hoppas det blev rätt..
Förstår verkligen det. En skola ska lära ut god djurskötsel och man undrar varför möss är ett undantag.
Skolan lär ut flera saker i och med detta
- alla djur är värda något, utom möss för de är bara mat
- möss ska göra ungar hela tiden
Du behöver ta upp detta med rektor och lärare tycker jag. Du ska inte behöva rädda hem möss. Om du däremot flyttar mössen så att de bor i lagom stora flockar och ser till att honor inte får för många kullar på raken så är det bra.
Skulle gärna vilja höra skolans åsikter om varför de behandlar mössen så dåligt. Har de råttor också? Hur behandlas de? Har de hamstrar också och hur behandlas de?
Om möss inte är något värda, varför?
Mitt tips är att du skriver ut Grodans utmärkta svar, och lämnar till läraren som har ansvaret över djuren. Eller kanske t.o.m. till rektorn?
#2 LOL Tack. Jag tror man kan bättra på lite. Jag ville få med något om att möss inte ska bo för många i en bur… men hade ju ingen info om hur många de bor i burarna och hur stora burar de har… (vet bara av erfarenhet att där man odlar möss har man ofta för många ihop pga att man inte har lust att ha för många burar)
Jag tycker ditt svar var så bra, just för att det INTE står en massa detaljer, utan bara ett kort och koncist kärnbudskap, som inte försvinner i mängden text!
Håller med ariama. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Likadant på min skola, nu har vi dock inte möss för tillfellet då de vi hade fick kvalster & inte var "värda" att behandla som alla andra djur.
Sörjer de små. När de skaffar nya så skall jag lägga upp lite förslag på förändring, bla göra avelsdjuren tama så de faktiskt trivs i den miljö de tvingas leva i. Vill även föreslå att de har en bur med "tammöss" & inte bara fodermöss så att eleverna faktiskt kan få upp ögonen för att de faktiskt inte bara är foder! Fick för ett tag sedan höra att de skulle avliva de två tama hamstrarna för att de inte ger avkomma, så sorgligt ifall de faktiskt gör det. Så tror att de flästa djur faktiskr har rätt låg status även om det är absolut värst för mössen :'(
#1 Jag vet egentlgien inte varför de gör så här med just mössen med tanke på att råttorna eller hamstrarna har det bra och är delade. Nu vet jag att dväghamstrarna är ihopsatta eftersom någon gör ett arbete med dem (Finns bara en hona och en hane har dem nog köpt eller lånat in). Anledningen till att jag kunde flytta hanarna var för att den vresige guldhamstern hade dött och det var en bur ledig men nu är det fullt i alla burar så förhoppningsvis blir de av med de här ungarna och skaffar inte några nya efter att de dräktiga honorna fött. Och om de behöver ormmat så får de väl sätta in en hane för att sen ta ut dem. Ska kolla med dem :) Nu när jag tänker efter vet jag att gerbilerna också får kull på kull och de är många elever som hämta ungar därifrån utan att fråga.. Så ja hur skolan har det med djurhållnig i smådjurhuset är en bra fråga doch para de bara marsvinen en gång per år pch det är när hanen får gå tillsmammans ute med honorna på sommaren :P
#2 Ska snacka med Fia som är ansvarig i småjdurhuset först :) Hon brukar vara villig till förändring, så länge hpns lipper göra det och att det inte blir mer jobb för henne :P
#3 Jag kan kolla i nästa vecka hur stora burarna är och hur måna djur det är i varje :)
Dock har jag kommit på en sak.. Jag vet inte hur det är men har förstått att det är elever som flyttar omkring djuren för att "det är så gulligt med ungar" det borde ju också fixas. Har även hör att elever kommer med transportburar när ungarna bara är ett par dagar gamla för att de vill ha dem.. Ibland undar man vad de tänker med dessa elever hopppas de hänge med på lektionerna bara.. 
#6 Hela syftet med en djurskola går ju om intet om man inte kan lära ut att djur är så mycket mer än små avelsmaskiner.
Man har ju djur för att de är intressanta, gulliga och uppskattar när man ger dem leksaker och mat. Tycker mycket av nöjet med djur är att mata dem… lol
Så din skola behöver tänka om lite och t ex anorda pysseltimmar då klasser bygger leksaker eller burar och gör det roligt för djuren.
#7 Asch, låter inte bra att ni har en smådjursansvarig som trilskas. Hon borde petas eller så borde flera folk anställas. Det finns också många djurälskande och duktiga människor som är i behov av arbetsprövning och praktik… 
Det borde finnas ett samförstånd mellan elever som vill göra saker med djuren och de som är ansvariga för djuren. Avel bör planeras noga. Det bör vara flera syften än bara att det är gulligt med ungar. Sånt kan ju diskuteras på skoltimmar. Om en grupp elever vill göra ett specialarbete som inkluderar avel bör de då lämna in en ansöka, med bra underlag, om det till ansvarig för djuren. Och eleverna bör inte kunna rumstrera hur som helst med djuren. Det måste ju finnas respekt och ordning. När många pysslar med djuren behöver det finnas dagbok så att man vet vad som gjorts osv…
#8 Psseltimmar har vi ej men på en del lektioner får vi aktivira några av djuren. Det brukar sluta med att vi ger dem lite färskmat. De flästa gömmer maten för djuren men jag brukar istället försöka få dem att ta maten ur min hand så att man kan få lite kontakt med dem. Dock slutade det idag med att vår guldhamster trodde att mina fingrar var mumsiga mjölmaskar extra large x3
Avelsfrågan är enligt mig ett stort problem då vi blir upplärda att djuren är så kallade avelsmaskiner & de ungar som inte blir sålda kan ibland sluta sitt liv i magen på en orm :'(
Men sitter i elevrådet & bävar inte för att klaga. Jag vill ha förändring till det bättre & det kommer jag alltid att kämpa för.^^
#9 lol… mumsiga mjölmaskar extra large
Ormmatsfrågan ska inte vara en anledning till att djuren behandlas illa! Det finns frysboxar.
#10 Haha, ja^^
Men nu förstår jag inte. Om du syftar på att man kan frysa in dem så är svaret att de redan gör det. Vet ej hur lång tid som återstår innan dem skaffar nya avelsdjur(bävar för att titta in i frysen då jag kanske kan komma att se min kära Dott eller kanske Mr. Fancy pants :'( ) men när det sker så skall jag stå på mig så gott jag kan. Jag vill ju inte göra mig ovän med de som sköter om djuren i djurhuset… :/
Nu kommer jag med ännu en ledsen berättelse från skolan.. Var idag och kikade in i smådjurhuset för att kolla in mössen.. Hanarna och honorna var fortarnade uppdelade (tack och lov för det!) Dock hade honorna fått fler ungar, skulle tippa på att det var ca 7-8 st två veckor gamla ungar där plus fyra stora honor varav två ser dräktiga ut (en till var mamman och den sista skulle jag tippa på är för gammal eller slapp bli parad innan vi tog ut hanarna) sen är det 2-3 stycken halvgamla honor till i den buren. När jag kikade i hanarnas bur såg jag först inga men jag hörde att det rosslade där inne. jaja tänkte jag och kompisen som är där, det är väl några som är lite förkylda men misstänksamma som vi var lyfte vi på allt och alla förutom en hane var tagna som ormmat och en hane rosslade som bara den! Han kunde höras långt utanför buren så vi sa det till Fia (som jobbar där) och när vi kom tillbaka lite senare var han borta och buren utstädad. Det var väl bäst för honom men tycker det är konstigt att ingen lägger märke till sånt..
Och plus det hör jag att några av honorna har börjat nysa 
Så nu har man nästan skrubbat bort händerna innan man for hem för att inte få med sig "sjukan" hem vågar knappt gå in till mina egna i köket för smittorisken..
#11 Jag tänkte väl så att möss som avlivas läggs i frysboxar. Jag har frysbox och många andra uppfödare har frysboxar. Jag blir glad om mössen i min frys kan komma till nytta.
Att man väljer att föda upp för att ha maten färsk, levande och nära är lathet. För det finns frysboxar. (Hm… om jag är lullig kanske någon kan komma o hjälpa mig här…)
#12 Tyvärr går det mycket Rossel på våra möss. 
#13 Jo det vet jag.. Hoppas hoppas bara att de inte lämnar kvar en av hanarna i hn buren nu för avel. Om de ska forsätta med avel så kan man ju hoppas att de tar in lite nytt blod i alla fall.
Ska i alla fall ta upp djurhållningen i morgon i elevrådet :) Se om det finns något man kan göra ^^
#14 Ja, elevrådet. Smart! Håller på dig!
#13 Var nog trött när jal läste ditt föregående inlägg^^
De lider ju inte när de blir avlivade men känns ganska nonshalant att de tänker "Om vi inte blir av med djuret får det bli foder till ett annat djur." & det tycker jag inte är helt okej :/
Nu är jag inne på min andra praktikvecka av tre + lov så är borta från skolan en bra tid framöver.. Undrar hur det skall komma att se ut när vi kommer tillbaka….