Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 576 ggr
skizzer
0

Jag tror Ludde har svamp. Behöver åsikter!

Problemen började för någon vecka sedan i samband med ett burbyte.

Ludde kliade sig nästan hela tiden och var väldigt irriterad. Till slut så började lite päls lossna så jag började badda honom med jodopax och det blev lite bättre.

Ett par dagar senare så började han klia sig och bli irriterad av jodopaxen trots att den var utspädd med kokat vatten 1+9delar så jag slutade badda honom.

Det på huvudet är borta och han är piggare men han har liksom en massa vitt "fnas" i öronen. Är det svamp eller bara uppriven hud?

Vad tror ni?

Grodan
0

Jag tror att Ludde kan ha skabbkvalster. Planera ett besök hos veterinär så att de kan ta upp lite "fnas" (ovala små vit-genomskinliga saker som sitter på huden) från huden och titta på det i mikroskåp. Du kan även, om du har en bra kamera, ta lite foton på Ludde så kan vi få se hur han ser ut i huden. Utifrån det kan vi inte ge något exertutlåtande - att undersöka musen IRL är ändå bäst - men vi kan i a f se hur det ser ut och lära oss något!

Samtidigt, eller innan du går till veterinär, kan du även se över maten du ger honom. A och O för att få ha en frisk mus är att ge den ypperligt bra mat. Sådan mat blandar du oftast själv från gryner, fröer etc som du köper i vanlig matbutik (för människor). Detta pga att mat framställd för människor har mycket högre kvalitet än mat på zoobutiker, samt att du har full kontroll över vad du ger din mus och kan vara säker på att maten är färsk!

Genom att ge musen ett bra basfoder och näringsrik färskmat som tillskott då och då kan du styra din mus hälsa. Ser den lite hängig ut ger du den nyttiga fröer och grönsaker. Ärtor t ex innehåller mycket zink - som är oerhört bra för immunförsvaret - något en mus som är sjuk behöver!

För hud och päls behövs b-vitaminer och omega 3-fettsyror, dessa finns i fröer (solrosfrö, linfrö mm) och nötter.

Läs mer här:

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️