Dålig kunskap, Zoo personal
Var inne på en Zoo butik idag och som vanligt kunde jag inte låta bli att kika in hos mössen som fanns där. Muslingarna kom från Imazo och det satt 4 stycken honor i buren.
3 av honorna såg rätt så pigga ut medans den 4:e var risig, nysig, hade svullna ögon, rörde sig slött osv. Syntes att musen inte var kry och att den var på G att bli sämre.
Påpekade detta för zoo personalen som då försäkrade att så var inte fallet, denna mus var så frisk så och det var då inte alls nå fel på den.
Detta är hundraelfte gången personal på denna affär förnekar mössens tillstånd trots att det är uppenbart. Har varit in där vid andra tillfällen med och sett möss i mycket dålig kondition.
Är det verkligen så dålig kunskap bland landets zoo personal eller är det förnekelse på hög nivå bara för att kunna sälja allt som säljas kan. Blir så less på detta =(
Jag jobbar i zoobranschen, och tyvärr så är kunskapen när det gäller djurhållningen usel. I den butik som jag jobbar så har vi inga djur annat än akvariefisk. Detta då vi dels tycker att ska man köpa djur så ska man i första hand köpa från uppfödare. Vi upplyser alltid de som söker djur att ta kontakt med uppfödare via föreningarna.
Vi skulle vilja ha djur, eller rättare sagt cheferna skulle vilja ha det, men vi har ingen plats att göra iordning bra djurrum, plus att även de vill att djuren ska ha det optimalt bra, vilket inte heller passar riktigt in i budgeten.
Visst händer det att en del kunder blir missnöjda och vill köpa djur från zoobutik bara för att det är enkelt, men de flesta blir väldigt glada över att vi berättar alla fördelar med att ta kontakt med en uppfödare.
Sen vet jag två butiker i Stockholmsområdet som bryr sig om djuren och har bra djur. Endast dessa två butiker tipsar vi om till de som verkligen rynkar på näsan över att prata med uppfödare.
Men tyvärr är det dåligt med kunnig personal. Vet att det finns butiksägare som hellre ser en helt okunnig bakom kassadisken bara hon är snygg, framför en som inte är så snygg men har kunskap.
Så jag och mina arbetskamrater är mykcet ledsna också på att det finns dumhuvuden inom branschen.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Det där är nog förnekelse på hösta nivå som du så riktigt beskriver ! Sådana människor bryr sig inte om djuren utan bara Dollartecknen som sitter på deras hornhinnor.
Är det Imazoo i Uppsala som du möjligen menar ? 
#2 Imazo är en leverantör av zoologiska produkter och även djur. Inte en butik.
För det mesta så har Imazo bra djur som de tillhandahåller till butikerna, men butikerna i sig är väldigt dåliga på att ta hand om dem.
Wrooom!
# 3 Men är det grossisten Imazoo i Uppsala som jag undrade om så har jag fått en helt annan information. Tänkte om zoobutiken hette det samma som grossisten men det gjorde det alltså inte. 
Vik pratar nog om samma. Jag tror inte det finns en butik som heter Imazo. Finns ingen att hitta på eniro i alla fall.
Wrooom!
#4 Zoobutiken jag besökte hade köpt in mössen från grossisten Imazo. Vad jag vet så ligger Imazo i Vara.
Min erfarenhet av möss och rådizar från Imazo är väl mindre bra tyvärr.
Det finns en djuraffär i Uppsala som nog har Sveriges sämsta rykte, men den heter inte Imazo.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det är inte alltid de har bra djur, men de tänker på dem i alla fall. De ska ha en eloge till att de levererar med egen bil till butikerna. Uppvärmt skåp och väl ventilerade transportburar i trä. Har sett det själv då chauffören hämtat de foderdjur (Syrsor) som vi köper av dem. Han hämtar dem alltid sist.
Nåja. Även om djuren har det bra under transporten och Imazo själva tar hand om dem, så kommer de ofta från storuppfödare som inte alltid har koll på sjukdomar och sånt.
Jag själv är dock ändå för att man köper djuren direkt från en uppfödare. Hur bra Imazo än är med sina djur så kan de aldrig göra ett lika bra jobb som en uppfödare kan.
Wrooom!

Är inte Imazoo storuppfödarna, dvs grossisterna? Menar du att de köper in djuren från ngn annan?
Ja de köper in. Om de har egen uppfödning också vet jag ej säkert, men jag tror inte det.
Wrooom!

Varifrån? Det här är helt nytt för mig att Imazoo skulle köpa in, de räknas ju som en av de två största grossiterna på djur i Sverige, skulle bli jättetacksam om du tog reda på mer.
Menar du att Imazoo köper in djur och att de då endast levererar dessa inköpta djur till butikerna?
Åkello i Skåne gör båda delarna i alla fall. Fick svaret att vissa djur inte var lönsamma att föda upp själva så därför köpte de in vissa djurslag för att sälja vidare till butikerna medans de föder själva upp de flesta vanliga gnagare. Är rätt säker på att Imazoo gör likadant.
MvH Tsunamis

#12 Ja Åkello är ju den andra stora grossisten som jag syftar på, och precis som du skriver så föder de upp de flesta gnagare, visst händer det att de tex importerar (har pratat ganska mkt med Tore på Åkello), men det jag försöker få fram är vilka dom grossisterna (i Sverige) som Imazoo skulle köpa in från är.
Jag ser ju Imazoo som grossisten.

Ok nu har jag googlat, Imazo är grossister och föder själva upp fiskar, fåglar, gnagare, reptiler, insekter, spindlar, skorpioner m.m. extremt storskaligt. (bl.a har de 4000 akvarium).
De är Sveriges största grossistföretag av smådjur. Och de köper inte in utan säljer de djuren de avlar fram på sin anläggning.
Att de tar väl hand om sina djur tvivlar jag starkt på, även om jag tror att de följer djurskyddslagarna.

Och till TS; Jaxwire: Anmäl dom, det är det enda du kan göra och förhoppningsvis så hjälper det djuren i längden. Lamina har skrivit en artikel om hur man går tillväga. http://mus.ifokus.se/articles/4eee699688f4724ff90048fa-hur-anmaler-jag-dalig-djurhallning?articles-4
Ser man att djur är sjuka och personalen skiter i det är det djurplågeri tycker jag.
#14 Jag är också intresserad av att veta om Imazo köper in eller avlar själva. Jag har också hört att dom inte avlar själv utan att dom köper in från massuppfödare. Vart hittade du infon, kan du inte länka.
Fick den här videon av en vän för ett tag sen. Om jag minns rätt (det var ett bildspel med som inte längre går att se där det stog mer info) så är detta en av leverantörerna som imazoo tar djur ifrån. Nu var ju detta 2009 tillslaget gjordes så man kan ju hoppas de slutat, men det känns ju inte så lovande.
http://www.youtube.com/watch?v=kQwb3EDyW-A&feature=player_embedded
Visst köper Imazo in djur och annat av Global Exotics. Dom finns i alla fall med bland deras kunder.
Hittade en länk om tillslaget hos Global Exotics
Snälla, sluta gnälla på djurbutiker och personalen.Everyone says that pet stores are bad and stuff, "oh dom som jobbar på Arken Zoo vet inte hur man tar hand en hamster, dom vet inte vad dom snackar om".
Har ni tänkt på att djurtillbehör kommer från grossiter ?
Visst finns det jätte många djuraffärer som är dåliga, men det betyder inte att alla djursäljare är lika dåliga och okunniga.
Riktigt många säger att djuraffärer försöker bara sälja djur för att tjäna mer pengar. Så är det inte. En hamster kostar typ 50 kr i inköp, men den måste få mat och stuff som en hamster behöver. Djuraffären måste mata sina djur, och det kostar.
Gillar inte heller när djuraffärer säljer djur, but you won't change anything by sitting and crying in front of your computer!
#20 Det är aldrig någon som påstått att alla djuraffärer är dåliga.
Men kan man som djuraffär eller grossist inte ta hand om djur på ett bra sätt eller se när djuren är sjuka så tycker inte jag att man ska ha med djur att göra. Då kan man ägna sig åt dammråttor ist.
#21 Ja, men precis. Kan dom inte ta hand om djur, så får dom anmälas till länstyrelsen.
Tropikhuset i Malmö säljer djur, och ingen har någonsin klagat på nånting. Djuren mår bra och har det bra.
Men jaja, som jag skrev. Vill ni förändra nånting så får ni gå ut och demonstrera eftersom massa snacka leder aldrig till nånting.
#22 Det är det ju många som gör också; anmäler och/eller går dit och ger personalen bättre kunskap.
Men man måste väl också få avreagera sig på ett forum om man vill? Att se när djur far illa brukar göra de flesta djurvänner upprörda, och det är väl bra att prata om det då?
/Anneli
Ja, det är sant, men det känns så konstigt när man ska prata med främlingar på nätet. Gillade alltid face-to-face. Och så orkar jag inte engagera mig i olika "Stoppa djuraffärerna" saker, eftersom inget kommer någonsin bli bättre.
#22 Har jag sett djur som farit illa så har jag antigen anmält detta eller pratat med personalen i butiken. Så självklart görs något!
Kunskap ger ju makt och desto fler människor som vet om att det kan finnas problem med kunskap och djurhållning i zooaffärer, desto fler människor kanske tänker sig för en extra gång och ist väljer en affär med bättre djurhållning och kunskap eller vänder sig till en bra uppfödare för att köpa sitt djur.
Så jag ser absolut inget fel i att prata med varandra eller på forum om sådana frågor. Så länge man håller det på en bra nivå =)
#23 Tack =)

Nej det är inte jätteenkelt att hitta info om det, men jag googlade runt, bl.a på "studiebesök på imazo" där folk beskriver hur det var där, mkt är i bloggar och det känns lite fel att länka till men hittade en tjej på iFokus som varit på studiebesök där http://igelkott.ifokus.se/discussions/4d716079b9cb46224406f38f-imazo-ab
Pratade också med en vän som också gjort studiebesök hos imazo.
Och det som kommer fram är att imazo bedriver storskalig uppfödning framför allt på fiskar och de vanligaste små husdjuren (gnagare etc).
Men att det skulle finnas ett ännu större grossistföretag som avlar fram djur som Imazo köper och sen bara levererar till djuraffärer tror jag inte på. (Jo jag tror absolut att de importerar djurslag som är mer exotiska, men jag har fått bekräftat att de bedriver egen avel på råttor, möss, hamstrar osv). Jag har också svårt att se hur ett scenario där Imazo importerat mängder av möss och sen säljer mössen så sjukt billigt till affärerna som de faktiskt gör. Ekonomiskt verkar det inte så smart.
# 6 Jag har bara hört tråkigheter om Imazo. Och det även från Djurrättsorginisationer.
# 7 Tyvärr så har jag nog rört ihop namn på grossister o djuraffärer. (slarvigt) 
Lite OT, men på tal om imazo..
Att dom säljer 500 frysta möss i ett pack.
Då avlar dom nog bara på och tänker nog inte
så mycket på hur dom har det.
http://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sM6
Har själv en mus från imazo, kommer dock aldrig köpa därifrån igen.
Men hon ser rätt konstig ut, tror det är något fel med hennes ryggrad eller nåt.
I början när jag köpte dom var dom rätt snuviga och hade blodiga ögon.
#7 "Det finns en djuraffär i Uppsala som nog har Sveriges sämsta rykte, men den heter inte Imazo."
Vad för butik är det? Kan det vara någon av arken zoo butikerna? Har knappt varit i så mycket djuraffärer här i uppsala. Mest i det ganska nyöppnade i boländerna(som har haft lite problem med att hålla ordning på mössen men tog kritik väldigt bra när jag pratade med dem) och det andra som också är ganska nyöppnat ute i stenhagen men de säljer bara fiskar och djurtillbehör.

kan det vara Palms zoo?, vet att när en vän var där hade de bl.a en tupp som bodde i affären.
Palms zoo ja. Var in där en gång och det gör jag aldrig om. Gick därifrån med en enorm klump i magen… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nu bor jag inte i Uppsala och har aldrig varit in på Palms zoo, vad är det som gör dem dålig?
Usch o fy =/ Heh en tupp i djuraffären? Hur många går in o köper en tupp från en djuraffär… låter bara konstigt!
Hmm tror jag har hört talas om att det varit dåligt men vet inte om det finns kvar? En djuraffär som inte är värt ett besök asså…!
#33 Ingen! Enligt uppgift ska den har suttit där lääääääänge.
//Lamina
#34 Konstigt… Vet du vart djuraffären låg? Om den finns kvar ens? Borde ju gå att anmäla den om den nu är så dålig som alla säger…

Den finns kvar, vet inte om man får lägga ut adress etc men du hittar det lätt via google eller eniro.
Den har såvitt jag vet fått flertalet anmälningar på sig utan att något har hänt.
//Lamina
Heh okej ne så viktigt var de inte ska nog inte gå dit blir så sur på sånt så om det är illa kan jag gå o sura i dagar efter o ja tror inte att sombon skulle bli glad över det ;)
Okej de låter ju konstigt, men det låter ju oxå skumt att de kan klara sig när de har dåligt ryckte. :S
De hade en massa råttungar i en duna när jag var där sist. I övrigt minns jag att är/var det trångt och jävligt i affären, absolut ingen bra lokal.
/Anneli