Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 425 ggr
Rönisch
0

Hoppade från skrivbordet

Cupcake hoppade ner från skrivbordet idag. Som tur är hade jag en gitarr i ett mjukt fodral bredvid så så hon föll inte ända ner. Förstår inte varför hon hoppade, har haft alla lösa på skrivbordet utan problem, är i alla fall 15-20cm ner till fodralet.

Hon är absolut inte skadad men blev verkligen rädd när hon bara försvann över kanten sådär Gråter Hon verkade däremot inte förstå vad felet var, gick glatt upp i handen igen och satte sig i nacken..

Rönisch
0

alltså vågar inte ha Cupcake på bordet nu, vad tycker ni? Några teorier på varför hon hoppade ner? Obestämd

Sara B
0

Hmmm konstigt… kan hon ha blivit rädd för något eller bråkat med de andra mössen?

Rönisch
0

nej, hon verkar bara gilla att undersöka saker väldigt mycket, klättrar överallt osv. Hon var definitivt inte rädd, utan stträckte sig bara ner för att kolla läget typ och sen bara poff var hon borta

ariama
0

Enligt din beskrivning hoppade hon inte, utan ramlade. Halkade ner över kanten, då hon skulle kolla vad som fanns "bortanför ingenting".

Mina möss gör så, om de inte är alltför hariga. De sträcker och tänjer på sig, luktar, nosar och känner: "Finns det något mera där som jag inte har upptäckt än?"

Möss är mycket mycket nyfikna av sig, och undersöker allting, inklusive eventuella möjligheter. Det är därför jag säger att kanter inte får vara halkiga eller nedåtsluttande, de måste kunna hålla i sig.

Jag har bord som lekplats, och de varken hoppar eller ramlar. Men då är bordskanten inte hal!  Jag har till exempel inte en hal vaxduk på bordet. Jag brukar däremot ha tidningar under, på bordet, men då får tidningarna inte gå ända ut i kanten, för då kan mössen halka ner.

Olika möss är olika mycket nyfikna på hur långt de törs gå för att undersöka "ingenting - är det verkligen sant?" De flesta undersöker noga, när de har bra tag med fötter och/eller svans, inte alla undersöker lika noga utanför plan mark utan bra fotfäste.

Prova igen! Det är mycket möjligt att hon har lärt sig sin läxa och inte gör om det. Eller så lär hon sig läxan att det funkar  Flört och hon har funnit en väg till frihet. Då märker ju du att det inte funkar, för dig.

Hur som helst så slår hon sig inte, möss är så mjuka och smidiga. Vilda möss kan ju hoppa flera meter utan att skadas! Det är en annan sak om man kastar dem i marken (vilket Gud förbjude!).

Minoth
1

Jag har såna halk remsor man sätter på trappan, de kan man klistra på längs kanten på bordet, då har dom supergrepp om kanten och kan inte ramla. 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60098895/

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Rönisch
0
#4 Jag har en vanlig bordskant, så det finns inte direkt något att hålla sig i. Vad bra att de kan fall utan att skada sig…blev så så så rädd, vet inte vad jag skulle ta mig till om hon bröt sina små ben Rynkar på näsan Jag prövar igen så får vi se hur det går! Glad
#5 Vad smart! Den ska jag köpa! Skrattande
Minoth
0

#6 ja den är jättebra verkligen! :) Kul att kunna tipsa om bra grejor :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Rönisch
0

#7 Ja tack! =) Fördelen emd den här sidan är att man kan fråga så mycket kunniga människor, superbra! Skrattande