Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 3240 ggr
mandyosv
0

Hjälp med nakenmöss!

Köpte idag mina första möss, har bara haft hamstrar innan. (har hamstrar)

Köpte en nakenhane och en albinohona.

Är det något speciellt man ska tänka på med nakenmöss? Med möss överhuvudtaget?

Kan jag skaffa mer honor och ha med dem så det blir en liten flock?

Kommer några av ungarna bli nakna?

De bor i ett stort akvarium just nu så plats finns det ju för fler om det skulle funka..

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Exoticas
0

Har du hanen och honan ihop?!

Här finns en artikel:

http://mus.ifokus.se/articles/4d715145b9cb462239064636-den-harlosa-musen

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

mandyosv
0

Vad gör det om jag har hanen och honan ihop?

Läste artikeln, den var bra:)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Exoticas
0

Du kommer att få en hel del ungar!

/Josefin

mandyosv
0

JA! det är det som är så himla kul och mysigt blandannat! :) Kan du svaret på de frågorna jag skrev? :)

Exoticas
1

Om naken möss kan jag inte så jätte mycket, så de kan jag tyvärr inte ge dig så mycket rådgivning i.

Du bör inte köpa fler möss eftersom att du inom en snar framtid antagligen kommer att sitta med en hel del ungar. Som kan bli svår sålda, vilket kan resultera i att du får 10 hanar som måste ha varsin bur om de bråkar och inte går ihop! Har du ekonomi och plats till alla dessa möss? Jag tycker att du ska tänka om lite när det gäller att ha hanen och honan ihop. T.ex. Vill du fortfarande ha massor av möss om 1år? Varför vill du börja avla på möss?

Hur lång erfarenhet har du av möss? Det är dina första möss och det krävs en hel del kunskap och erfarenhet innan man tar sin första kull!

Vart köpte du mössen?

Här finns en artikel om mus bebisar och dräktighet:

http://mus.ifokus.se/articles/4d7177a8b9cb46221d086c0a-min-mus-far-ungar

Det är viktigt att mata rätt har finns en artikel om mat:

http://mus.ifokus.se/articles/4d717b51b9cb46222d087744-mata-musen-ratt

Jag vill inte vara elak men min sambo sa precis att du kanske uppfattar mig som lite elak, hehe inte alls så menat! Jag vill bara hjälpa till och frågar lite frågor då det är intressant att se hur du tänkter!

/Josefin

Minoth
8

Du har aldrig haft möss innan och då tycker du att du ska avla de första du gör?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

mandyosv
0

Okej! Tack för svaren! Det var faktiskt inte jag som ville ha dem först, det var min pojkvän, så vi köpte dem på mölndals zoo & reptil.

Hade tänkt avla på dem och sedan sälja dem på blocket eller sälja dem i djuraffären.

Kan jag inte ge dem samma mat som hamstrarna? Praktiserar på djuraffär så vet ju hur man sköter dem såsätt..

Vet du hur ungarna blir mellan denna håriga albino honan & den nakna hannen?

Ska läsa artiklarna du länka!

Exoticas
1

Ge dem ingen färdig gjord blanding, utan blanda själv!

Det är alltså zoo möss med okännd bakgrund, tänk på att du inte alls vet dessas temperament!

Dessa mus ungar kommer antagligen att bli till Orm mat. Det blir så för de flesta som inte har en genomtänkt plan. Det kommer att komma kull på kull.

Hur gör du när ungarna är tillräckligt stora så att du måste skilja hona och hane från varandra? kan du könsbestämma möss i den åldern? och har du plats för det?

Djuraffärer sköter oftast inte smådjuren rätt.

Visste du t.ex att möss inte bör ha hjul? de kan leda till svåra skador, svansknyck t.ex….

/Josefin

Lamina
12

Jag vill inte att dethär ska låta som ett påhopp, för jag förstår dig faktiskt. Det är jättekul med bebisar, och dom är ju så söta! Men jag vill att du ska förstå vad det är du gör här.

Du har köpt en hona och en hane du inte vet någonting om. Du har bara känt dom några dagar, om äns det? Du vet alltså inte om dom har bra temperament, immunförsvar och hur dom fungerar i flock. Och även om du visste det så har du ingen aning om hur deras föräldrar var, eller deras syskon. Du vet inte ens om mössen själva kan vara syskon. Med andra ord kan du få precis vad som helst i kullen. Ungarna kan bli aggresiva, rädda eller dö på tok för tidigt p.g.a. sjukdom.

Och sen är planen att sälja dom på blocket eller i djuraffären. Det är nästan snäppet värre. Det du gör då är att föda fram liv bara för att du ska få ha lite kul och sen bara lämnar dom åt sitt öde när dom inte är roliga längre. Säljer du dom på blocket kan du visserligen ha lite koll på vem som köper. Men få seriösa musägare köper möss utan stamtavla eller från andra än seriösa och väl kända uppfödare. Så dom lär bli rätt svårsålda såvida du inte bara säljer till första bästa. Säljer du ungarna i djuraffären blir det ännu värre. Vem som helst kan gå in där och köpa mössen, utan någon som helst kunskap om hur dom ska skötas och så. Dom kan hamna precis var som helst! Och tro mig, det är faktiskt inte så ovanligt som man kan tro att djuraffärsdjur hamnar i ett hem där dom inte blir väl omhändertagna. Hos barn som tröttnar efter ett tag eller rent av använder dom som leksaker. Eller så köper någon dom som ormmat eller för att ge dom till någon på skoj. Det finns t.o.m. dom som köper djur för att plåga dom, som domdär killarna som tände eld på en kanin som dom köpt på djuraffären som man kunde läsa om för något år sen. Dom far ofta illa. Och det vill du väl inte att dina bebisar ska göra..?

Som sagt, jag säger inte dethär för att vara elak. Jag bryr mig om mössen och vill inte att dom ska fara illa. Därför säger jag dethär, inte för att kritisera dig, utan för att du ska tänka efter före och inte utsätta dom stackars små musarna för detta.

Vill du ha ungar så är det självklart något du borde satsa på, men gör det rätt! Läsa på en massa mycket så du vet vad du ska göra om något går fel, hur du bästa tar hand om mamma mus och hennes ungar, och hur du får fram friska möss. Sen kan du köpa ett par möss med stamtavla från en bra uppfödare som kanske t.o.m. kan hjälpa till och vara ett stöd. På så vis kommer du få fram friska och trevliga möss som folk vill köpa. Och det kommer kännas så mycket bättre att veta att ens bäbisar ha fått ett bra hem!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
0

För att svara på dina frågor:

"Är det något speciellt man ska tänka på med nakenmöss? Med möss överhuvudtaget?" Ja, men som tur var har vi en artikel om just det här på mus iFokus. "Den hårlösa musen" Vi har en massa Artiklar där du kan lära dig precis allt du behöver veta om möss, du hittar dom här:Artiklar.

"Kan jag skaffa mer honor och ha med dem så det blir en liten flock?" Ja, du bör skaffa en till hona som sällskap till honan, men ta ut hanen! Bara en till eftersom det finns en risk att honan redan är dräktig. Med fler möss påväg bör du köpa så lite möss som möjligt eftersom du ändå lär få en hel del. Alternativt kan du vänta ett tag och se om honan är dräktig innan du köper fler. Du kan även pröva att köpa sällskap till hanen, men det är inte säkert att han accepterar en annan hane.

"Kommer några av ungarna bli nakna?" Det beror helt på vad det är för gener som gör hanen naken och/eller om honan bär på den genen. Eftersom det finns en risk att dom är syskon så är gör hon troligen det. I så fall blir 50-75% av ungarna nakna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mandyosv
0

#10 Tack så mycket!

& Tack till vissa andra som tagit sig tid att skriva de längsta ni kan också! 
Jag kan skriva här när jag får musungar så kan jag ju även se om några är intresserade!

Minoth
6

#11 du verkar inte ta det dom skrivit seriöst. Du borde ta ut hanen genast och inte avla på dessa möss. Vad vet du om dom inte är syskon? Vill du riskera det? Bryr du dig inte?

mandyosv
1

Kan tillägga att de föder upp själva där jag köpte dem.

De kommer inte från imazo eller något sånt.

Självklart är jag medveten om att möss inte ska ha hjul, haha! Jag är inte helt opåläst bara för att jag undrar om man kan ha fler honor och om nakenmöss?

Mina möss kommer inte fara illa bara för att det är mina första. Har haft många hamstrar innan och avlar på de.

Tack igen för alla som engarerar sig!

Ska lägga upp en bild på hur de bor sen kanske. 
Mina djur bor iaf inte i petboxar staplade på varandra och jag har massor av burar etc. som jag kan flytta ev. möss som blir "över".

mandyosv
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på dem, Skinnet & Håris.

Lamina
11

Även om du har en hel del kunskap så är du iaf ny på möss. Och oavsett om du visste massor om möss så är det inte bra att avla på möss med okänd bakgrund. För att upprepa vad jag skrev tidigare:

"Du har köpt en hona och en hane du inte vet någonting om. Du har bara känt dom några dagar, om äns det? Du vet alltså inte om dom har bra temperament, immunförsvar och hur dom fungerar i flock. Och även om du visste det så har du ingen aning om hur deras föräldrar var, eller deras syskon. Du vet inte ens om mössen själva kan vara syskon. Med andra ord kan du få precis vad som helst i kullen. Ungarna kan bli aggresiva, rädda eller dö på tok för tidigt p.g.a. sjukdom."

Som sagt var så är seriösa musägare ute efter friska och trevliga möss från bra uppfödare. Du lär alltså inte få dessa ungar sålda här. Särskilt om du inte tar till dig av dom råden du får. Det gör folk upprörda, eftersom du till synes inte bryr dig om mössen. Och då är du antingen tvungen att behålla dom eller sälja dom till mindre nogräknade musägare.

Och återigen, vill du ha musungar så är det klart du ska föda upp. Men gör det på rätt sätt!. Seriös avel, där man noga väljer föräldrar baserat på temperament, hanterbarhet och att dom aldrig har varit sjuka (alternativt blivit friska av sig själva), är inget man gör bara för att det är roligare så. Utan för att man bryr sig om mössen och att deras avkomma blir friska, goa och glada möss som får bra hem hos folk som är noga med vilka möss dom köper.

Avlar man bara för skojs skull, utan en tanke på hur ungarna blir, sysslar man med väldigt oseriös avel. Och jag är ledsen att säga det, men det anser jag vara väldigt egoistiskt. Möss är också levande varelser, och sjuka, aggressiva och rädda möss mår inte bra. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man inte kan bry sig om det bara för att det är kul och sött med ungar.

//Lamina

Minoth
0

#15 bra skrivet :) håller med till 100%

Smullis
0

#15 håller med! Det verkar ju lite skumt att bara sätta ihop en hane och en hona och sedan vänta på ungar, utan att riktigt tänka sig för. TS, du kanske borde bekanta dig med dessa möss istället för att sätta i gång med avel direkt. Bäst är väl också att vara erfaren på maxnivå innan avel.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

mandyosv
0

Okejokej…

De är inte syskon, det vet jag. 
De är hanterbara, eftersom att jag kan hålla i dom och dom är gosiga!

Jag frågade uppfödaren i djuraffären och han sa att det inte är några problem att  sätta ihop dessa två.

Men tack för alla råd & tips

Lamina
11

Jag vill inte låta elak, jag hatar att låta elak. Men ibland kan man helt enkelt inte säga något på ett snällt sätt, hur mycket man än försöker.

Han i djuraffären sa att det gick bra att sätta ihop dom? Tja, för det första jobbar han i djuraffär, han lever på att sälja djur till folk, ofta till folk som inte borde ha djur. Jag säger inte att han inte bryr sig om djuren, men antingen det, eller så tänker han inte på det. Så varför skulle han bry sig om någon satte fler djur till världen..? Det spelar honom liksom ännu mindre roll om du tar en massa ungar som hamnar i dåliga förhållanden än vart hans egna djur hamnar. Så klart han säger att du kan sätta ihop dom, för det kan du ju. Men det betyder inte att det är en bra ide. Oskyldig

//Lamina

Smullis
0

Håller fortfarande med Lamina! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

UlrikaD
6

Jag vet att du tycker att jag hoppar på dig vad jag än skriver. Så jag räknar med att du tycker så den här gången också även om det inte är menat så.

Men med tanke på att du la ut några av dina hamstrar på till salu för du inte hade plats för dem när du ska flytta. Hur ska du ha plats med möss och en massa musungar som kanske kommer att behöva separata burar framöver?

Musavel bör man ju inte ta mindre seriöst bara för att djuren i sig är mindre. De kräver ju lika mycket omtanke och respekt som andra djur.

Hur gamla är de här mössen? En mus kan få upp till 16 bebisar. Du kan ha sån otur att alla 16 blir hanar och alla börjar slåss med varandra.

Har du råd och plats att skaffa 16 burar till dem då ifall du inte får dem sålda. Eller är det orm-mat som gäller då?

DeniceP
4

Tänker inte komma med andra råd till dig än dessa:

• Sära omedelbart på honan och hanen och skaffa HONkompisar till honan.
  • Byt mat, det du visar på bilden är absolut inget foder jag hade gett till mina möss eftersom det mest är en massa ihopklumpade tillsatsämnen.

Sen måste jag fråga, vad tänker du med egentligen?

Du säljer av dina hamstrar, du vill ha fodervärd till kanin samtidigt som du ska börja avla på mössen?

Nej, jag tycker att detta är högst oseriöst och jag tycker synd om mössen.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

mandyosv
0

#21. Nejdå, bara när du hoppar på mig, när det handlar om djuraffären jag jobbar i.

hade tänkt sälja ungarna. Och lägga ut annons på de som sällskapsdjur.

Anledningen till att jag skaffade dessa mössen var för att en jag lärt känna genom att hon köpte två av mina hamstrar som jag skulle sälja tog hem nästan alla mina guldhamstrar.  Så nu har jag bara 2 honor kvar, mindre än vad jag fick ha för mamma. Så Hade ett akvarium som stog tomt, tänkte prova på något annat än dvärg och guldisar, och min pojkvän föreslog möss, så jag åkte till 4 olika djuraffärer i Göteborg idag och kollade på andra slags djur, hittade då en butik där de sålde massa spännande djur som de fött upp enbart själva.

Jag tyckte det lät jättebra att de inte kom ifrån grossist och såg då "nakenmöss". Tyckte han var så söt och min pojkvän ville absolut ha möss, så jag köpte honom och så frågade jag om man kan ha en vanlig mus som sällskap till honom. Visst kunde man det sa han och hämtade en hona.

Han sa även att ungarna skulle mest bli nakna. Så därför tänkte jag i mitt huvud att det var rätt ovanligt och att många skulle vilja ha sådana speciellt söta ungar, alltså skulle de inte bli svårt att sälja dem.

Varför tror du att jag skulle vara mindre seriös med mössen? Och varför skulle jag inte ge dem kärlek och respekt?

De är ca 3 månader gamla.

Ja, jag har råd då jag kan låna massor av petboxar i nödfall om jag vill.

DeniceP
13

Hade du tänkt ha alla ungarna i lånade petboxar?

Och du undrar varför vi tycker att du är oseriös?

Ser du inte det själv? Ser du inte att allt det du sitter och säger är fullständigt galet?

Dom 2 mössen du har skaffat dig kan vara ett par hundra möss om ett halvår. Varav nästan alla hanar måste bo för sig själv. Har ud plats för 100 burar? Och framför allt, råd eller tid?

Tycker att du ska ta dig en rejäl funderare på vad du håller på med egentligen.

Och ja, jag är sur, såna här människor gör mig galen. Egentligen borde jag inte skriva här alls, men jag tycker så oerhört synd om de stackars djuren!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Exoticas
4

Det finns inte många petboxar i laglig storlek…

/Josefin

UlrikaD
4

Nakenmöss är oftast mer svårsålda pga att folk har fått upp ögonen för att de inte är så hälsosamma. Ofta kommer det problem med nakengenen. Finns ganska mycket att läsa om här inne om just nakenmöss.

Petboxar är ju inte burar som mössen kan bo i permanent.

mandyosv
0

Är väl bra att de kom till mig då som kan sära på de nu, istället för att honan ska sitta där och fortsätta få ungar i affären.

Exoticas
0

Har denna hona fått ungar tidigare :O

/Josefin

UlrikaD
1

#27 Fast du skulle ju inte sära på dem, du skulle ju avla på dem?

Lamina
5

#23 Du har rätt, ovanliga varianter säljer bättre. Särskilt hos folk som bryr sig mer om att dom får hem en cool variant än om musen är soacial, trevlig, frisk och långlivad eller inte. Sånna människor bör för det första inte ha djur, och för det andra lär dom tröttna när dom inser att deras coola mus inte är särskilt rolig. Och vad händer då..?

//Lamina

mandyosv
0

Alltså jag verkar ju vara helt bakom flötet känner jag själv nu

Allt jag lärt mig om möss från denna mannen i djuraffären som är uppfödare sa han, sa att honan var en avelshona men jag kan få henne ändå för hon är en duktig mamma osv. Och han sa att risken finns att hon redan är gravid, men att om hon inte vill ha mer ungar så får hon inte det.

Måste ju vara helt fel då? Alla jag har pratat med om möss säger att de bor tillsammans och att honan inte får ungar om hon inte vill ha det.

Ush vill inte ha mina möss mer, jag kan ju ingenting???? Vad ska jag göra då?

Charlie2006
2

#27 Denna honan är nog med största sanolighet desutom dräktig.

Blir faktiskt irriterad när jag läser detta, men orkar inte ge mig in i diskutionen. Att du väljer att avla medvetet på dina första möss första dagen du får hem dom, låter varken seriös eller är särskilt seriös.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

mandyosv
1

#29 alla säger ju att jag ska göra det, så får väl göra det som är bäst för mössen.

Charlie2006
0

#31 Honan bestämmer sig inte för att inte blir dräktig eller inte, det gör hanen = när han blir gammal och steril troligen. Om honan får kull på kull så dör hon i förtid.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Exoticas
3

Sära på dom och lär känna dom innan du vet om du vill eller kan avla på dom, dessutom är dom unga.

När du dessutom skriver att du inte vill ha mössen nu längre när du inte kan avla visar att du inte är mogen nog för varken möss eller avel.

/Josefin

Lamina
3

Hmm… På sätt och vis kan det vara så. Har faktiskt hört om djur som inte velat para sig med vissa representanter av det andra könet. Alltså både honor och hanr som inte finner den partner man valt ut åt dom värdig. Men det är inte för att dom inte vill ha ungar, det går mot alla naturlagar som finns att inte vilja föröka sig! Och hos grossister avlar dom på honor tills dom helt enkelt inte klarar av flera kullar. Tror du inte dessa honor skulle säga stopp efter ett tag om dom kunde..?

Jag tycker inte du ska göra dig av med dina möss, möss är underbara djur! Sära på dom istället, skaffa sällskap till honan och lära känna dom, så kommer du få ut massa glädje av dom! Och kommer det ungar så finns det massor av hjälp och stöd här, bara du är villig att lyssna på oss som kan. Och ingen kan klandra dig ifall det råkar bli en kull ändå, särskilt inte om det visar sig att hon var dräktig innan du köpte henne.

//Lamina

mandyosv
0

Menar inte att jag inte vill ha dem, menar att jag känner att jag verkligen inte kan någonting alls, typ som om du hade en orm och inte kan nått alls, även fast du trode du hade kunskapen. vad hade du känt då liksom.. men tack för all hjälp du gav mej

Exoticas
0

Vilket fall som så tycker jag att du ska lyssna på vad alla har att säga.

Sen får man kanske tänka lite logiskt också, om man har sex utan kondom varje dag och inte vill bli gravid. Är det då ett skydd?

/Josefin

mandyosv
0

Tänkte mer på att hon kanske inte var i brunst hela tiden

Exoticas
1

"Honan har regelbundna brunstperioder året om, var 4-5 dag. Hon är parningsvillig under ca 12 timmar per sådan period, oftast nattetid."

"Ungarna brukar vanligen avvänjas vid ca 3 veckors ålder. Honan kommer då återigen i brunst inom 2-5 dagar. Med tanke på hur snart en mushona kommer i brunst efter sin förra kull, och med tanke på kullstorleken hos möss, så har någon räknat ut att ett enda muspar på 1 ½ år kan ge upphov till en miljon ungar!"

Taget från: http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_musoratta.htm

/Josefin

Lamina
4

#38 Hon lyssnar ju! Och det är faktiskt inte lika självklart för alla hur djur fungerar. Man vill gärna tro att dom som jobbar i djuraffären vet vad dom pratar o´m. Så om dom säger att honan faktiskt kan välja så är det faktiskt inte så svårt att tro på. Jag menar, vi kan ju välja om vi vill göra det med någon eller inte…

Vad jag vill säga är att jag förstår alla som kritiserar och säger ifrån här i tråden. Men jag vet också hur lätt man blir sårad och känner sig påhoppad. Och en sårad människa kommer inte lyssna på vad man egentligen vill ha sagt. Så även om man tycker att någon gör fel så kommer man mycket längre med att förklara varför man inte bör göra så på ett trevlig sätt än att bara säga att personen är omogen och oseriös. Och istället för att anta saker kan man fråga vad personen menar. Det kommer man inte bara mycket längre med, utan chansen finns också att personen ifråga vill lära sig mer och göra rätt. Alla fel som gör sbygger inte på att folk inte bryr sig, utan dom flésta bygger på okunskap, vilket man ju kan råda bot på.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel. Helt omöjligt att se vad man skriver på denhär datorn… Obestämd

//Lamina

Exoticas
0

#41 har skrivit i pm med TS tidigare och sagt att hon inte ska ta allt här jätte personligt för att många kommer att reagera hårt! även att hon inte ska känna sig jätte på hoppad då vi endast vill hjälpa…

/Josefin

ariama
2

Hej Mandyosv, och välkommen!

Vad gäller nakenhonan, så läs här är du snäll. Ja, alla som har något med nakenmöss att göra, får gärna läsa här:

http://mus.ifokus.se/discussions/4e36e166d4ebea0651003d96-nakenmoss

Magda
1

jag tycker att alla andra skrivit bra info nu och jag vill bara säga att det är jättebra mandyosv att du vill lyssna på folk och dela på dina möss.

på denna sidan finns så mycket information om möss som är bra och rolig att läsa så jag hoppas att du vill göra det :) och att du kommer att få massa glädje av dina fina möss som sällskaps djur :)

[aammE]
4

Har sett nakenmössen i den affären och även sagt till att de ska sluta para naket + naket, deras ögon ser inte alls okej ut. I alla fall inte när jag var där sist.

Hanna
3

Kan de inte få väldigt konstiga ögon då? Och bli blinda. Minns inte vad man kan kalla det.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

makkeosv
0

Tycker folk i denna forumtråd är riktigt irriterande och innavlade som klagar på allt TS gör och säger. Att de kan finnas sådana personer som bara är ute efter att klaga är fan osmakligt. Puss

Lamina
6

#47 Vi är inte ute efter att klaga, vi vill undvika att mössen råkar illa ut. Jag har verkligen ansträngt mig för att inte låta otrevlig. Och jag har flera gånger sagt att jag absolut inte tycker att det något fel att TS avlar om h*n gör det på ett seriöst och bra sätt.

För övrig kan man inte vänta sig annat på en djursajt där folk faktiskt hänger för att prata om dom djur dom tycker om och bryr sig om. Dom vill inte att djuren ska fara illa och vill få andra att förstå när dom gör något som kan skada djuren.

Och det är inte ok att kalla någon inavlad. Personliga påhopp är inte ok på denhär sajten.

//Lamina

Sara B
0

#47 Jag tror inte att folk vill klaga… Folk vill hjälpa men de blir upprörda när de får veta att då fått så mycket fel information från en djuraffär och okunnig uppfödare.
De menar väl och tänker på djurets bästa! :)
Hur har det gått med allt har du köpt en ny hona och särat på dem? Ser det ut som att honan har några bebisar i magen?

Grodan
0

Råkade bara läsa till en viss punkt och blev lite upprörd…

Sen läste jag lite mer och blev glad.

Ibland är ni bara för underbara! (förutom vissa inlägg då)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

makkeosv
0

#48 Anstränger du dig för att inte låta otrevlig? Så du sitter med kaffekoppen och skakar med ett tomatfärgat ansikte när du såg att jag skrev "inavel" men kunde behärska dig? :)

StillaSinnet
1

Jag har haft nakenmöss. Vi strävar efter att slippa dem i våra linjer i Sverige. Jag har sålt bort mina djur och använder inte djur i avel efter de linjerna. jag tror du kommer få svårt att sälja ungarna och blir garanterat sittandes kvar med alla hanar som inte kan gå tillsammans med mamma efter 5 veckor och inte tillsammans med sina bröder efter 3 månader. Leta massor med burar redan nu och du har oturen att hon är gravid.

Du kan absolut avla möss som foderdjur till reptiler om du vill, men då ska du söka dig en annan sida. Här värnar vi om dem fi sällskapsvärde. varje individ är värdefull och vi lägger mängde av pengar på veterinärer när de blir sjuka. För möss blir sjuka, det ska du vara beredd på.

Grundtanken  när man skaffar djur är att läsa på först, och handla sedan. Att rådfråga den som vill sälja djuren är liksom inte helt bra. Han vill ju sälja.
Få människor i Sverige vet om hur generna fungerar och just reptilfolk föder upp nakenmöss i första hand till foder, i andra hand som exotiska kul-att-ha-coola-djur-grej. De vet egentligen ingenting.

Jag hade mina nakenmöss i terrarier med värmematta, inget drag och extre värme. Extra värme behövs inte om de inte står kallt, men dragfritt är bra.

Nakengenen är co-dominant. Du kommer i en parning naket+pälsat få en blandning av ruffstuffsar. jag kallar mellanformen för lakeland. Parning naken+naken ger sköra hornhinnor med uppsvällda och torra ögon som ger blindhet. Titta på min sida där jag varnar för detta. Sidan handlar även om Fuzzy så du får skrolla ner en bit. har du otur är hon parad med en nakenhane i butiken och då kan du få dessa problem med trasiga ögon redan i första kullen…:(

pew Nu/Nu med skadade hornhinnor

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Hanna
0

Det är på din sida jag läst om det jag menade Artlink. Ser inte kul ut med de ögonen. Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lamina
0

Det är hanen som är naken, inte honan.

//Lamina

Grodan
4

#51 skärp dig eller så får du skrivförbud.

makkeosv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#55 Okej bossen, ska inte vara uppkäftig mer. :)

Thowas
0

ursäkta, men när jag ser bilden på naken hanen ser han väldigt röd och konstig ut.  har ju några nakenkillar själv och de är inte alls så där i färgen.

men det kanske skiftar från mus till mus?

Det är nog väldigt lätt att man lyssnar på zooägaren när man är ny med möss, man tycker ju dom ska veta vad dom pratar om.

Exoticas
0

#57 Jag håller med nu när du säger det, kanske kan va så att hanen hade spån och hö i zoobutiken som har irriterat huden?

/Josefin

ariama
1

#31 "Ush vill inte ha mina möss mer, jag kan ju ingenting???? Vad ska jag göra då?"

Vad du ska göra? Ta det lungt! Flört Skrattande. Stanna upp, och ta ett djupt andetag, och så börjar du om från början, men lugnt, ett steg i taget, en dag i taget, utifrån var du står nu. Då ordnar det sig. Kyss

mandyosv
1

#57. Ja han hade hö och sånt i zooaffären men han är inte röd längre mer brungrå :)

#59 Ja har gjort det nu och det går bra har lagt in fleecebitar till honom mm

saga97
0

har du särat  på dem och skaffat riktig mat får du ungar så kan du säkert fråga någon här om dem kan ta hand om ungarna ifall du inte får några bra ungar måste du nog avlivaRynkar på näsan

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Grodan
0

Mandyosv, hur har det gått med mössen, dig och ditt musintresse?

mandyosv
0

Jag har dem på mitt jobb där håris får vara med andra honor och skinnet är med några unga pojkar :) Håris har fått 4 ungar vet inte om de är nakna än :)

saga97
0

har du bytt mat ?

Grodan
0

#63 "Skinnet" har kanske fått lite mera päls nu, eller är han fortfarande helt naken? Har han morrhår?

Det finns flera olika gener som ger hårlösa möss. Vissa är inte alls problematiska, t ex de med lite morrhår och några fjun här och där, sk Fuzzy.

mandyosv
0

han har morrhår & lite små fjun :)

Grodan
0

#66 Ah!!! VAd skönt att höra!!! Då är det INTE den nakengenen som några varnar för längre upp i tråden! *glad* Skrattande

mandyosv
1

#67, Jaa gött e de :) Han lever fint men hans öga är lite irriterat, men jag droppar ögondroppar i hans ögon

Exoticas
0

Vad kul att det går bra =) lägg gärna upp bilder på dom små =D

/Josefin

saga97
0

de skulle ja också villja seSkrattande

mandyosv
0

Kollade ungarna idag, de var vita och håriga, inga nakisar där, men ska ta bilder imorgon!

saga97
0

va roligt 71 # ja tror du kan ta hand om dem bra:)

StillaSinnet
1

#71 om hanen är en hairless fuzzy så är genen recessiv vilket innebär att alla blir normalhåriga men bär på fuzzygenen. det är oerhärt VIKTGT att du berättar för köpare eftersom det finns de som verkligen inte vill få in fuzzy i sina linjer. Den syns ju inte på de ungar du säljer men kan vid linjeavel ge fuzzyungar

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare