Gillar mushonor sparrisätande människor??
Appropå lukt, nu vill jag fråga er en sak som är lite speciell….
Jag är biokemist (jag kan en del om den levande cellens kemi..) och just nu pluggar jag till en maffig tenta…och en del fastnar, bla sånt som jag inte behöver….
Det är sparris tider.
När man äter sparris, så luktar kisset mycket starkt och speciellt. Inte hos alla OCH alla kan inte känna den lukten.
I helgen åt jag sparris och det luktade VÄLDIGT MYCKET…
OK…vad ÄR nu detta tänkte jag, eftersom jag tycker sånt e kul…
Googlade…
För att göra en lång historia kort..I vårt kiss, när vi ätit sparris, finns ett ämne som heter metyltiol. (Tiol betyder att den innehåller svavel)….Det är samma ämne som skunkar använder sig av bla….Finns i ruttet ägg också.
Nu kommer vi till det roliga, OCH mushannar!
Alltså, mushannar anväder sig av metyltiol för att locka till sig honor, fattde jag det som…jag kan ha fel.
MEN, då undrar jag, OM jag käkar en massa sparris och det sen luktar metyltiol om mig, eller huset….vad händer då tro?
Om jag käkar mycket sparris och ångar metyltiol, gillar mina mushonor mig bättre då?
Om jag hade haft några hannar, skulle de blivit sura på mig då, och velat ge mig spö?
Jag tänker käka sparris i helgen och kolla om jag ser någon skillnad.
Kan inte någon som har hanar göra det samma? Snälla!
Vill du jag ska få spö av mina hanar

Onekligen intressant! Tack för att du skrev ner detta. Många djur har ju ett helt annat doftkommunikationssystem än vad vi har, även om vi har mer än vi vet om.
Ska du kissa på dina möss, kastrullis? 
Mja, jag är skeptiskt faktiskt. Tror inte att det handlar om endast ett ämne, utan även om andra lukter och beteende. Men visst skulle man kunna testa genom att rulla en hamster i en dominant mushanes kiss och se vad de andra mushanarna tycker om hamstern… eller för att inte skada en hamster ta en tennisboll…

Kissa på mina möss!!!
Du e rolig Grodan!
Jag skulle ju kunna börja med att kissa på en tennisboll…eller nått.
Och se om mina honor blir galna….i tennisbollen….
hihi… kissa på en hamster… har uppfattat att en del hamstrar skulle funka bra som toapapper… LOL 
Grodan, du vet väl att vi människor faktiskt utsöndrar urinämnen (med många flera ämnen) även via huden, eller hur?
Inte behöver vi kissa på något för att avge dofter!!
Med rätt sorts näsa är vi riktiga stinkbomber! Haha.
jupp, det vet jag, men det lät rätt kul att kissa på sina möss…
Jag åt sparris för några dagar sen, samma dag skulle jag mysa o gosa med mina mus hanar, men den ena blev jätte fövirrad o visste inta var den skulle ta vägen o pissade massor på mig, kanske hade de med de att göra att jag ätit sparris … hmmm ..