3st mus tjejer säljes!
En del kanske kommer ihåg att jag för någon vecka sen köpte två nya möss för att min hona blev ensam (min andra mus dog) och inte mådde så bra. Jag är jätte nöjd med mössen men känner att jag inte riktigt har intresset för att ge dom det jag hade önskat.
Så nu letar jag efter ett bra och seriöst hem till mina små tjejer. Dom bor i ett akvarie som är 49x61x94. Karet står på ben och har lock med belysning i. All inredning som grenar, matskål, vattenflaska, papprör, hus, jordlåda, hjul mm följer med. Jag kan även skicka med ett mindre glaskar som är 60x31x30 med lock och lite klätter leksaker. Jag kan skicka med ett extra hjul som inte används nu och lite mat. Hittar jag inte ett bra hem åt dom så får dom stanna!
Mössen finns att hämta i Mullsjö och jag vill bara få igen dom 500:- jag köpte den stora buren för.
Bilder på tjejerna kan jag fixa vid intresse!

Puttar upp denna lite efter som den hamnat så långt ner.

hoppas de går bra

Ingen som är intresserad?
Bild är nog att rekomendera i tråden för att få dem sålda.. Vart kommer dem ifrån, har de stamtavla? :)

jag kan ta emot dom om du kan ordna transport till stockholm

Stockholm blir svårt tyvärr. Jag har haft fullt upp nu, men bilder på dom kommer senast till helgen! Dom två yngsta mössen har stamtavla, men jag väntar fortfarande på dom via mejl från uppfödaren. Den äldsta tjejen ska tydligen vara köpt i en djuraffär så henne vet jag inget om, men alla tre är jätte mysiga och trevliga!
Kraven jag har på ett ev nytt hem är att dom får bo kvar i sin bur eller flytta till större. Absolut ingen liten plastlåda! Jag vill att dom ska få bo tillsammans och att dom blir ompysslade lite varje dag.
Tycker det är så tråkigt att du förlorat intresset, Ketang.

#7 Förlorat och förlorat. Jag har nog aldrig varit aktivt intresserad. När jag tog hand om dom var det för att dom inte skulle bli ormmat. Jag älskar dom små men känner att jag inte riktigt hinner med. Och nu när den ena dog blev det två nya för hennes skull. Och jag pysslar så mycket jag kan med dom, men jag tror att dom kan få det bättre hos någon som verkligen är intresserad. Någon som vill pyssla med dom mer. Som det är nu hinner jag mysa med dom någon timme knappt på kvällen när jag satt mig i soffan för att titta på tv. Då klättrar dom runt innanför tröjan på mig 
Egentligen tror jag att det finns möss som har det mycket sämre/mindre pyssel, än mina men jag som inte är så himla insatt i det här med möss läser ju en hel del och får uppfattningen om att folk pysslar med sina möss som man aktiverar hundar osv. Och riktigt så mycket tid kan jag inte ge dom. Jag vill ju i slut ändan att dom ska ha det så bra dom kan!
#8 jag tror att dina möss är mer än nöjda med att bli gosade en timme om kvällarna, de ser ju ut att ha fint boende & stor plats, så är det enbart det som gör att du inte vill ha kvar dem, att du tror att de får för lite aktivering? jag tror att de flesta möss får bra mkt mindre än dina och är nöjda och glada ändå.. (jag vet att mina är det iaf, de är nöjda med bra aktivering i buren + gos&puss tid )

Det är inte enbart det. Det är den stora anledningen. Men så känner jag att det är lite jobbigt att dom lever så kort tid. Att man nästan går och väntar på att dom ska bli sjuka eller att någon ska dö. Oron över att man ska missa om någon blir sjuk och att man kanske till och med måste klara av att avliva en sjuk mus själv osv. Det tog rätt hårt på mig när den ena musen dog i mina händer 
Ok, då förstår jag.
Tycker du är lyckligt lottad som fick ta farväl av musen och ha den i dina händer när den dog. Det är sällan man hinner med det.
Tips att du lägger upp foton på dina töser och presenterar dem lite. Det blir mycket lättare att hitta ett passande hem till dem då.

Jo det känns iofs bra att hon inte satt ensam och dog utan kunde känna sig trygg kanske. Men det är något jag inte vill uppleva igen. Jag har avlivat flera hundar och andra djur, men det är skillnad. Då har man kontroll.
Bilder kommer till helgen, jag har inte riktigt tid att fotografera dom nu, håller på med en fotoutställning som ska hängas i morgon sen är det fullt upp resten av veckan. Men det kommer bilder!

Här kommer nu äntligen lite bilder på dom små liven! Dom två första ska ha stamtavla, men uppfödaren har tyvärr inte skickat dom än….
Den tredje är troligtvis köpt på Djurmagazinet i Jönköping alt Arken eller Rilo.
Detta är "Tummeliten" en lite försiktig tjej som man får ha lite tålamod med när man ska plocka upp henne. Men väl uppe är hon nyfiken är jätte mysig. Har aldrig bitit.

Hm, verkar inte som den andra bilden vill fungera. Gör ett försök med den tredje musen då utan stamtavla!
Detta är "Betty" som kommer från en jobbarkompis till mig. Han tröttnade och skulle ge bort henne som ormmat. När hon kom till mig bet hon mig rejält första dagarna. Nu bits hon aldrig. Hon går sällan upp i handen själv tyvärr, men hon flyr inte heller. Ibland klättrar hon upp på grenarna för att hälsa när man lyfter på locket. Jätte mysig tjej som gärna lägger sig i nacken innanför tröjan och myser när jag tittar på tv.

Detta är den andra musen som har stamtavla. Hon har en vit svanstipp som jag visst inte fick med på bild. Alla mössen är snälla och trevliga. Dom är aktiva länge om man pysslar med dom en liten stund <3
ENDAST till rätt hem.
Detta är "Tjejen", hon är mest frammåt av dom alla. Hon klättrar upp i handen och klättrar gärna runt innanför kläderna.
#13 Åh vilken fin tjej!

Intresset här inne verkar ju tyvärr inte vara så stort. Så min fundering är nu och jag ska sätta upp en lapp i en djuraffär. Men då är ju frågan… hur avgör jag om köparen är bra? Jag vägrar sälja dom till någon som vill ge sina barn något "smidigt, billigt" djur som dom snabbt tröttnar på. Jag vill iofs ha 500:- då jag skickar med burar och tillbehör så man kanske sållar bort några på det sättet. Men ni som säljer möss, säljer ni utan att fråga/ha några krav på köparen eller vad ställer ni för frågor osv?
Djuraffär är bra. Blocket är också bra.
Barn: Du avgör mycket på hur intresserade föräldrarna är av att skaffa möss. Det är bra om det finns en mor/far som är minst lika nyfikna på möss som barnen. Dock tycker jag inte att barnen skall vara för unga och det är bra om de har kollat allergi och sånt i familjen redan.
#17 Finns det möjlighet så skulle jag bjuda hem den som vill ta hand om mössen för att titta på dem. Alltså inte erbjuda "kom och köp dem" direkt. Då kan du prata mer med köparen, ser lättare om det finns något faktiskt intresse och hur de beter sig med mössen. Känns det då bra så kan du ju erbjuda att de får ta med sig dem hem direkt.

#19 haha, ja precis. Jag tog ju det förgivet att de ska komma hem till henne och träffa henne och mössen.
#20 Man kan säga från början att det bara handlar om att träffas först för att se att allt stämmer. Att mössen inte kan byta ägare samma dag. Att det är flera som är intresserade. Du är en musmäklare och har bara en liten visning… hehe
#20 Tänker som Grodan där att man kan säga att det finns flera intresserade (även om det inte gör det
) och kanske att du redan lovat dessa andra intressenter en titt också. Att du bestämmer dig och hör av dig när alla varit och kollat.
Kan ju hända att vissa hoppar av just för att de bara får en titt och inte får köpa direkt. Det är ju också ett sätt att sålla ut de minst intresserade.
Jag är på tok för rutinerad på det där att välja köpare noga att jag inte tänker på hur jag sållar riktigt. Det kan vara svårt idag när folk inte vill ringa och prata i telefon och bara vill köpa via foto typ. Jag började ju sälja råttor till seriösa sällskapshem på åttiotalet och då var det ju prata i telefon och lära känna personen lite som gällde. Nu får man ta det per mail då många har telefonskräck, men folk är sååå dåliga på att svara på mail idag.
Men jag tror ändå att du vinner mycket på en supertrevlig annons på ex blocket eller SVEMUS hemsida med ett fint foto på tjejerna.

Svemus måste jag kolla! Visste inte att jag kunde annonsera där. Jag tror att många tar så lätt på att köpa smådjur att dom tycker det räcker med att skriva ett mejl och på så sätt visa intresse. Som att gå in i en djuraffär och peka på djuret man vill ha och betala. :-(

Nu har familjen pratat igenom detta och fattat ett beslut. Mössen får bo kvar! Jag får bita ihop och acceptera att dom inte lever så länge och att dom när som helst kan vara döda :-( bor dom här vet jag att dom har det bra osv. Även om jag tar betalt för dom kan dom ju hamna hos fel folk och det vill jag ju inte!
#26 Tycker det är ett bra beslut. 

Det känns bra! Har funderat på detta så mycket nu men nu släpper jag detta!
Hur mycket skulle bara mössen kosta? 

Jag har bestämt att dom får stanna. Men om jag skulle göra mig av med dom så hade 500 gällt med bur osv för att minimera risken att dom hamnar i nån liten plast låda. Men som sagt, dom stannar.
Tittar på bilderna på dina töser och läser om dem.
Tycker det är lite trist att du blev biten av en av dem. Gick det hål och blödde?
Tummeliten ser ut att ha något runt ögat. Ser det ut så i vanliga fall eller beror det på att hon är ledsen över blixten? En av mina PEW hanar som numera inte längre lever var väldigt känslig för stark blixt och vid längre fotosessioner kunde han få rinniga ögon. När jag nu skriver det låter det hemskt, men så mkt bländade jag honom aldrig hoppas jag. Han var också mkt skicklig på att vända bort huvudet eller blunda… 
När jag tittar på bilderna på mössens underbara bur ser jag ändå att du älskar dina möss väldigt mycket och jag är övertygad om att du inte skulle kunna sälja dem. 
Hejsan 
Jag hittade hit ordentligt igår och sitter och läser om allt möjligt såg detta och ville bara säga att OM du ändrar dig igen så har du en köpare i mig.
Jag har lite hobbyuppfödning och jag har mössen som vackra blickfång lite som istället för tavlor och prydnadssaker.
Har hållt på med möss i många år tidigare men lade ner verksamheten för några år sedan på grund av allvarlig sjukdom, nu har jag återupptagit det och har även upptäckt att det finns en hel musvärld så var det inte på min tid, då köpte man mössen på zoo affären. Så det blev en glad överraskning.
Jag har pygmemöss, nataler och svensk och engelsktypade möss och intresserar mig inte nämnvärt för stamtavlor…än i alla fall
. Mina älsklingar bor i terrarier och akvarier, absolut inga små plastlådor.
jag bor en bit ifrån Ulricehamn.
Mvh Yvonne

#31 Oj såg först nu att jag fått svar ifrån dig!
När vi blev bitna den där första dagen så gick det inte hål. Men det blev märken så hon bet ganska hårt ändå. Men nu bits dom ingen av dom! Kan hända att dom gnager lite på en nagel när man sätter ner handen till dom men det är ju för att dom är nyfikna.
#32 Jag ska komma ihåg detta! Just nu känns det som dom får stanna här trots allt. <3