Mina gnagare får inte bo kvar!!!! =(
Som många vet har jag blivit muslös, råttorna har dock bott här och klarat sig från smitta.
Idag var hyresvärden här och berättade att jag inte får lov att ha gnagare i bostaden då det drar till sig vilda gnagare?!
HAR DOM ENS RÄTT ATT STÄLLA DET KRAVET?!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Är du med i hyresgästföreningen, ring och kolla med dom isåfall :)
Tror inte att en hyresvärd kan bestämma vad man får ha för djur, min hyresvärd varken gillade när jag hade katt eller nu att jag har möss men han säger bara att det bestämmer inte han även om han skulle vilja
Beror på vad det står i kontraktet. Står det att du inte får ha djur så får du förstås inte ha de, men annars ska de som jag fattat det inte kunna kräva att du gör dig av med råttorna, de har inget som helst lagligt stöd för det. Hör med hyresgästföreningen så kan nog de hjälpa dig :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Man undrar ju om dom hade gjort likadant om man hade typ en guldhamster hemma. eller om det är bara för att det är råttor…
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#3 pratade med dom som bedde här innan, de hade fått göra sig av med sin hamster så det ser inte ljust ut för mig =(
/Josefin

Läs ditt hyreskontrakt. Det måste stå i kontraktet från början att man inte får ha gnagare annars har de inte rätt att ställa det kravet.
Det är kontraktet man skriver på från början som man går med på att följa. Så det är det som gäller.
Jag funderar på hur han har fått reda på att jag har gnagare och varför i helafriden han kommer ut på nationaldagen och tar upp det. hunden är ok. jag citerar hyresvärden:
"Det är ett gamalt trähus vilket gnagare lätt äter sig genom, vi har tidigare haft problem med detta och vill inte ta några risker"
#5 Det mesta är taget muntligt på kontraktet står det bara vad hyreskostnaden är och vilken fastighet det gäller samt mina uppgifter och att jag går med på de krav som ställs.
/Josefin

Finns det inte skriftligt är det ett krav han inte kan ställa. Men han kan ju ändå framhärda och då måste man dra in en tredje part, typ hyresgästföreningen.
Är det inte specat ner några krav? Jag vet inte om det är ok att bara skriva att "man går med på de krav som ställs", men om det är det är det nog tyvärr inte mycket att göra..
Säger som #1, kolla med hyresgästföreningen
#7 Eftersom att det inte står några regler på själva kontraktet utan det jag skrivit på är att jag följer de regler och krav som ställs i framtiden så får det tydligen sägas nej till vissa djur?! Jag bara funderar på hur jag ska hitta hem till pojkarna innan i morgon kväll!!! Jag har ingen som kan ha dom i någon dag eller liknande heller….. Funderar på att smuggla ner dom i källaren men han kommer antagligen be om att få titta där också!
/Josefin
Oj, vilket vidrigt kontrakt.. 
#10 jo, funderar verkligen hur han fått reda på djuren….
/Josefin
Men dumpa av dom hos en kompis när du vet att han ska komma?. Kommer han oanmäld behöver du ju inte släppa in honom?
#12 Jag försöker hitta någon dock har jag inte tillgång till bil i dagsläget, grannen brukar köra mig överallt och dom är på semester. jag har inte heller någon som tar emot mina pojkar om så ens i bara 10 minuter… =/
/Josefin

Jag har pratat om detta med hyresnämnden och nej en hyresvärd kan inte ställa det kravet. Så länge det inte är en allergibostad dvs inga pälsdjur tillåtna får man ha djur inklusive gnagare. Hyresvärden kan alltså, inte ens om det står i kontraktet, vräka ngn pga råttorna.
Han kan dock ringa tex miljönämnden för en bedömning av ev lukt, eller att ni får återställa om de förstört väggar etc men i det stora hela är hyresvärdar maktlösa om man drar upp det i hyresnämnden.
#14 problemet är att jag hyr av privatperson…
/Josefin

Spelar ingen roll. Du omfattas ändå av hyreslagen.
#16 Fast han har ett förstahandskontrakt och får egentligen inte hyra ut lägenheten i andrahand så jag kan inte göra mycket mer än att lyssna på honom eller ja den satans familjen =(
/Josefin

oj, du hyr svart, ja då är det ett problem, då gäller ju ingenting av det här.
#18 Precis, så jag vet inte alls vad jag ska ta mig till =( iof om jag skulle kontakta företaget så skulle han bli av med sitt hyreskontrakt men jag skulle även bli av med min bostad vilket jag inte kan =/
/Josefin
Det är därför de alltid är riskfyllt att ha lägenhet med djur i om man inte har ett eget förstahandskontrakt…
Du får nog tyvärr lyssna eller flytta
Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Har du många råttor? Du kanske skulle kunna "gömma" merparten, så han bara ser ett fåtal och sen ha kliniskt rent i buren så kanske han ändrar sig…
Vet han möjligtvis om att du kallar dig Exoticas på internet?
#20 Jag blir bara så arg eftersom att vi diskuterade djur innan jag skrev kontrakt eller ens tittade på lägenheten =(
/Josefin
Usch vilken sits :(. Hur kommer det sig att du verkligen inte kan förlora lägenheten? Alltså jag förstår ju att man normalt inte vill det, och det är ett stort projekt att leta nytt boende, men är det något annat krux också? Jag tycker det låter jättelockande att hota att anmäla att han hyr ut svart om du inte får behålla råttorna.
Finns det dessutom något belägg för att råttorna överhuvudtaget skulle kunna locka till sig vilda råttor, eller är det bara någon teori tagen ur luften?
Frågan är också varför han överhuvudtaget bryr sig när han själv bara hyr lägenheten? Vore ju lite annat om han ägde huset t.ex.
#23 Jag har som sagt precis flyttat hit och utan fastanställning så är det omöjligt att få lägenhet!
/Josefin
Om det vore jag hade jag hotat med att avslöja att han hyr ut svart om råttorna inte får vara kvar. Du har ju ett kort i handen där liksom.
Och, såklart - börja leta efter en lagligt hyrd bostad med ordentligt kontrakt direkt.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Har man tur kan man få ett lagligt kontrakt även om man är arbetslös. Själv fick jag ett sånt förstahandskontrakt på ett radhus (inte hela längan då) när jag hade haft 180-190 dagar med a-kassa, vilket jag var helt öppen med.
De kommunala bostadsbolagen är i det läget betydligt tuffare än de privata, då de privata kan gå på mer än bara inkomster och kreditvärdighet.
Sen är det nog lättare här i Värmland än i t.ex. Stockholm eller Göteborg, så det beror ju också på var du bor.
Här håller vi tummar och fenor (och snart även tassar) för att det ska lösa sig!
#26: För att spinna vidare kan soc hjälpa också, genom att helt enkelt garantera hyresvärden att de betalar hyran om man själv plötsligt står utan inkomst. Hade den hjälpen själv när jag flyttade hemifrån utan jobb. Nu hade jag iofs socialbidrag då, men det skadar ju definitivt inte att höra med de om de kan gå in så ändå.
#27 Soc betalar min hyra i dagsläget men det är ingenting som de privataföretagen vill ha. På de storabolagen måste man ha massor av kö dagar vilket jag inte har =(
/Josefin
Ah men då borde ju soc kunna gå in med en garanti. Vad säger soc om att du hyr svart liksom?
Du får fortsätta söka helt enkelt. Om inte annat kanske du kan få tag på något lagligt andrahandskontrakt?
Hur har det gått, Exoticas? Har du omplacerat dina råttor?
Om det blir aktuellt med omplacering kommer jag nog ta hem pojkarna igen. Dom har flyttat tillräkligt många gånger… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag sa att jag bara hade två och att dom var väldigt gamla att jag haft dom så länge bla bla bla. Så dom får stanna =)
/Josefin
#32 Vad bra. Visste inte att det var Laminas pojkar. De behöver verkligen inte flytta mer. Nyfiken. Kan man få se foton på dem?
Förresten skrev någon här i tråden något om att råttor inte drar till sig andra gnarare. Enligt min erfarenhet så stämmer det bra. De som däremot drar till sig andra gnagare är möss. Tyvärr… (enligt min erfarenhet alltså)
#33 Foton kan jag självklart lägga upp så fort jag sitter vid datorn =)
/Josefin
Vad skönt att det löste sig :)
Vad skönt att allt ordnade sig..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#37 Men åååååååååååh, vilket sött monster….
#37 För mig också verkligen jätte skönt jag hade aldrig klarat mig utan pojkarna! Dom är underbara, det tycker många som besöker oss också. Står och gullar i bur luckan tills Tokyo kommer fram, då skriks det stänger igen burluckan och frågar vad fan det är för djur =( Han är min älskling i alla fall!! =)
/Josefin
#39 hehe… han är ett litet monster
#40 Han är underbar =) det är nästan kul att se folk hälsa på råttorna sedan se paniken när han kommer fram, livrädda! =P
/Josefin
Jag har bara haft positiv respons på nakna/halvnakna råttor. Är han nude (eller vad det nu heter på råttor, jösses, jag har glömt) eller dubbelrex?
#42 Han är Fuzz!
/Josefin
#43 Lamina rätta mig gärna om jag har fel xD har för mig att det var det du skrev är förvirrad över precis allt just nu och kommer inte in i den konversationen eftersom att den är för llååååång =P
/Josefin
Ja, han är fuzz. En liten överraskning som kom i en kull mellan 2 pälsade råttor där man faktiskt bara kunde hitta fuzz lång bak i stamtavlan på den ena föräldern. Å andra sidan så kan man ju knappast kalla stamtavlorna tillförlitliga med tanke på vilken uppfödare föräldrarnas linjer kom ifrån…
Jag föll för honom direkt när jag jag var förbi för att köpa hans syster. 6 månader senare skrev uppfödaren till mig och sa att jag kunde få honom och hans bror eftersom hon inte längre kunde ha kvar dom och ville vara säker att dom inte avlades på.
Jag kommer fortfarande ihåg min systers kommentar när han flyttade in hos oss: Men man ser ju hela hans… Delar..! 

//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#44 Just. Fuzz. Heter det bara så. Inte Fuzzy?
Han är läcker. Och dumboöron på det. Mums.
#45 haha… de flesta liknar hårlösa rådisar med penisar…
Njae, så vitt jag vet så heter det fuzz på råttor.
//Lamina
Vad skönt att det ordnade sig!!!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️

Fuzz, är det Tokyo då eller? Tittade på Laminas länk och såg en nakenråtta och de är ju SÅÅ söta. Har träffat en jag gillade hos Lottiz.
Ja, det finns minst 3 olika nakengener hos råttor, som alla för med sig olika problem. Fuzz är den vanligaste i Sverige och orsakar ofta problem med njurarna/njurkollaps och tandproblem. Ingen seriös råttuppfödare föder upp nakenråttor här i Sverige. 
Allt dethär pratet om mina pojkar (särskilt Tokyo som jag ju måste erkänna låg mig extra nära hjärtat just för att han är naken) får mig att sakna dom något enormt! Tror du jag kan komma ner och hälsa på dom någon dag, Exoticas? 
//Lamina
#50 Förstår det. Såg ett intressant inlägg på råttor-ifokus… hehe
#50 Självklart får du komma och hälsa på du är mer än Välkommen =) (Ska till vet med Tokyo idag kl 15.15!) Förstår att du saknar gose grabbarna =)
/Josefin