Om parasitbekämpning
Min åsikt är att inte behandla mot parasiter/ohyra förrän man VET att den finns där.
Då bör man också VETA vilken art, och vilken medicin, och vilken dos, och INTE underdosera eller behandla med fel/dåligt verksamt läkemedel.
Min åsikt är, att försöka avla på motståndskraft mot parasitangrepp!
I gamla tider sa bönderna, att man inte skulle avla på parasitutsatta djur! Det tror jag på!!! (alltså, givetvis behandlade sådana)
Jag säger INTE att utsatta djur inte ska behandlas. Och jag förordar absolut att varje musägare ska ha koll på sina djur, och så långt det är möjligt veta om/vad/när/varför ens djur är infekterade.
Oavsett vad man väljer för åtgärd, ska man VETA.
och det är vårt ansvar och vår uppgift som djurägare, att se till att våra djur mår bra och är friska! Frågan är bara HUR vi kan åstadkomma detta på bästa vis, på ett långsiktigt hållbart vis.
I tråden Mycket ohyra i karlskoga, #30 skriever Grodan:
Vill också fråga lite hur många gånger per år man ska ge Stronghold.
Vi är många som anser att man bara skall använda det när det finns anledning. Men om man vill ställa ut och 1. inte vill få sina djur diskade pga ohyra och 2. vill ha ett skydd mot ohyra under utställningen, så är det ju bäst att ge stronghold 2-3 v innan utställning.
Om man ställer ut några gånger per år, ska man ge Stronghold då flera gånger?
Jag har också funderat på om man ska diska möss med mask. Vad ger det för signaler?
Glömde fråga Ricardo om detta. Men man kan väl fråga någon annan veterinär kanske. Huvudfrågan med masken är inte om vi ska Strongholda inför varje utställning/diska möss som har mask på utställning utan HUR VI BLIR AV MED DET!
Till de som inte förstår, så är det typ hopplöst att bli av med mask och jag anser att vi kanske ska försöka få våra möss att klara av det själva. Bygga upp ett immunförsvar mot det el dyl. Jag vet inte, jag tänker högt.
Saxat från denna länk, för vetrinärer:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_vet_artikel.jsp?articleID=73703
Grundläggande är att betrakta avmaskningsmedel som en värdefull resurs och eftersträva en så korrekt användning som möjligt. Viktigt är att inte underdosera vid behandling då detta orsakar resistensutveckling. Antalet avmaskningar bör dessutom vara så få som möjligt då varje tillfälle ökar risken för resistens.
---
Det råder dessutom ingen tvekan om att avmaska exempelvis en hel betesgrupp är i regel det mest effektiva sättet om man vill undvika parasitproblem. Medaljens baksida är att detta kan vara förenat med risk för resistensutveckling (se ovan). Man har därför allt mer börjat uppmärksamma värdet av riktade och/eller selektiva avmaskningar som ett sätt att fördröja resistensutveckling.
---
De flesta avmaskningsmedlen på den svenska marknaden är, med några få undantag, ytterst kraftfulla läkemedel. Resistensläget är således fortfarande under kontroll. När resistens uppstår har det dessvärre visat sig att den har kommit för att stanna.
Därför är det viktigt att värna om effekten hos de substanser vi har tillgång till idag, inte minst med tanke på att en mer storskalig lansering av nya substanser så gott som upphört.
Avmaskningsfrekvensen i kombination med doseringen är de viktigaste faktorerna vid uppkomst av anthelmintikaresistens.
Att kontrollera smittstatus och först därefter sätta in åtgärderna bör uppmuntras.
Det är naturligtvis också viktigt att vara medveten om att effekten av olika substanser varierar hos olika arter. Det finns få preparat som har 100% effekt.
Ofta är effekten reducerad mot vilande (inhiberade) larver på grund av att de har en kraftigt nedsatt ämnesomsättning. Det är också viktigt att tänka på att behandlingseffekten efter avmaskning är förhållandevis kortvarig.
Djuren löper alltid risk att återinfekteras så länge de befinner sig i en smittad miljö.
Avmaskningar bör därför, mer än vad som sker idag, ingå som en del i ett heltäckande integrerat åtgärdsprogram. Att stimulera immunitetsutvecklingen genom bra utfodring och att övervaka smittläget är en utveckling som är önskvärd.
Att dessutom satsa ökande resurser på att övervaka smittläget torde leda till en mer genomtänkt och kontrollerad användning av avmaskningsmedel, vilket i sig skulle minska riskerna för uppkomst av läkemedelsresistens.
Vi har fortfarande en förhållandevis unik situation i Sverige som vi bör slå vakt om. Ett sätt är i ökad utsträckning behovspröva användningen av avmaskningsmedel genom att den föregås av träckprovsundersökning.
Publicerad 4 nov 2011
Ingen har ett bra immunförsvar "mot det mesta", minst av allt domesticerade husdjur, som av nödvändighetalltid har en viss grad av inavel.
…
När det gäller löss, så vet jag tyvärr väldigt lite, jag pratar om parasiter över lag, inälvsmask, skabb, mm.
Såhär står det i boken "Sjukvård i Djurvärlden", s 16-17, med mina ord (förkortat):
Parasiter (ex inälvsmask) identifieras främst av antikroppsgruppen IgE med eosinofiler. som kan binda sig till parasiten och slunga ut starkt vävnadsaggressiva ämnen.
Och sid 30:
Djur kan vara mer eller mindre känsliga för ohyraangrepp och även utveckla immunitet. (gäller t.ex. fästingar och kvalster som under en längre tid biter sig fast i huden.)
Vid första "bettet" svarar värddjuret med infektion, och nästa gång kan värddjuret oskadliggöra parasiten. Särskilt utsatta för immunförsvarets attacker är parasitens mundelar, som förstörs och hindrar den att äta.
Om jag själv skulle få ett parasitangrepp på alla mina djur, så behandlar jag givetvis! Något annat alternativ har jag inte idag, och inte heller finns något annat alternativ som är lika effektfullt (i alla fall på kort sikt).
Om något enstaka djur drabbas, så … ja, här blir jag väl strypt, men risken är överhängande att jag tar bort det! Definitivt avlas det inte på i alla fall.
Det är MIN uppgift, som uppfödare, och säljare av sällskapsmöss, att "ta smällarna", och inte lämpa över dem på köpare som endast har några få älskade husdjur som familjemedlemmar.
Det som är mitt största problem, är däremot tumörer… De dyker tyvärr upp, igen och igen, även på inköpta helt obesläktade djur, även inköpta från flera andra uppfödare. Där har jag ingen aning om hur jag ska agera, men det är en annan fråga.
#3 "Särskilt utsatta för immunförsvarets attacker är parasitens mundelar, som förstörs och hindrar den att äta."
Wow, vad ballt. Det var nytt för mig.
#4 "Det är MIN uppgift, som uppfödare, och säljare av sällskapsmöss, att "ta smällarna", och inte lämpa över dem på köpare som endast har några få älskade husdjur som familjemedlemmar."
Håller med FULLSTÄNDIGT!!! Aldrig att jag säljer ett djur jag ser är sjukt (i sjuk innefattar jag klen, smal, andfådd och färre saker som nysning, Rossel, ohyra mm) - tyvärr har det hänt och jag ber om ursäkt för de gånger jag missat att djuret inte varit 100% friskt.
Vad gäller min frågeställning som ligger till grund, så antar jag att gällande SVEMUS utställningar måste man kolla vad lagen säger.
Jag kan dock inte tycka att det är ok att man ska behöva avmaska inför varje utställning. Jag vill inte heller att färre ställer ut för att slippa avmaska eller riskera att bli diskade, utan tvärtom, jag vill ju se flera möss på Pet Class. Jag vill döma massa möss i PC. Gah, vad kul. Men jag vill inte diska några. Nu inte sagt att jag inte diskar möss om de är sjuka. Visst gör jag det. På tok för många. Jag vill bara se massa friska härliga möss. Utställning skall vara roligt för alla. Djuren skall inte behöva lida. Man ska inte behöva övermedicinera med avmaskningsmedel… Ja, det är klurigt. Men som sagt, måste kolla vad lagen säger…
Jag har nu frågat veterinär Solveig Tjäder vad hon anser om saken.
Hon anser inte att SVEMUS domare skall diskvalificera möss med mask, då det ger fel signaler. Avmaskning skall inte ske på rutin och eftersom springmask inte går att bli av med (i stort sett sa hon det faktiskt, att inte ens på ställen där man kan utföra klinisk sanering kan man bli av med problemet) är det dumt att överanvända ett medel som är bra och effektivt, med tanke på resistens.
SVEMUS skall givetvis hålla höga krav på att gör allt man kan för att utställningar inte skall sprida smittor, men domarna bör acceptera mask.
Möss kan leva med mask. Det behöver inte alls märkas på dem att de har det. Äldre djur kan också bli nästintill maskfria genom att kroppen jobbar med saken.
Däremot kan det vara en idée att avmaska ungar. Ungar blir hårdare drabbade och kan sprida smitta.
Glömde fråga vid vilken ålder man bör avmaska musungarna, men kanske bör man göra det så fort det går. 2 veckor?
Fast jag anser att på en utställning, oavsett djurslag, skall endast parasitfria djur få delta! Maskangrepp är inte så vanligt men det förekommer, det gör dock inte att det ska vara OK för angripna djur att delta!
När jag dömer blir ett djur med parasiter omedelbart diskvalificerat och ägaren blir meddelad detta. Nu hoppas jag och tror att även Svemus övriga domare är av samma åsikt, trots vad Solveig säger!!! Av egen erfarenhet från andra länders utställningar vet jag att maskangripna djur diskvalificeras även där.
Upptäcker jag att mina egna djur har parasiter, medicineras de - och om det är risk för att det sprids, medicineras ALLA mina djur.
#7 Ja. Så är förfaringssättet. Bajsar musen mask så diskvalificeras den.
Vad som däremot har lett till denna förfrågan och detta svar går att läsa i tråden här ovan, #1 är ett citerat inlägg av mig.
Jag har INTE mask på mina möss och vill INTE få det heller!
Jag tycker INTE att det är OK att bara för att någon tycker att det är jobbigt att få bort ohyra i sin besättning, att försöka få det till OK/godkänt/bra?
Har man husdjur så ska man hålla dessa friska och ohyrefria. Annars ska man inte ha djur överhuvudtaget, iaf inga levande.
Jag kan absolut inte tycka att Solveig låter seriös i sitt uttalande och funderar faktiskt på att göra en anmälan till socialstyrelsen.
#9 Hur vet du det?
#10 jag har så få möss och de är födda här. Efter nyintroducering av nya djur har alla fått Ivomec och Stronghold. Dessutom 2 ggr av vardera. Den parasit som tål det kommer jag att belöna med ett pris.
Men du vet inte. Du har inte tagit prov.
Givetvis kommer jag att fråga flera veterinärer. Kan vara intressant om ni också gör det. Och delar med er. (Jag förstår om ni inte vågar dela med er öppet på sajten, eftersom det kan bli flamewar, men skriv då till mig eller någon medis!)
Ni behöver inte gå i taket och skriva massa elakheter bara för #6 låter helt uppåt väggarna.
Jag håller med. Visst låter det helgalet. Men. Än har vi ingen lösning. Vi får helt enkelt presentera alla olika delar av problemet. Alla olika tänkbara lösningar.
#11 Och jag tycker ditt sätt låter helt galet. Man ska inte använda någon form av medicin såvida man inte är helt hundra på att där finns några bakterier eller ohyra. För förr eller senare kommer resistensen sätta in… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 låter INTE "uppåt väggarna".
#9. Ja gör det Tomas
. Jag menar det verkligen, GÖR DET! Du kommer att bli förvånad över svaret! 
Det är kanske dags att du uppdaterar dig också. 
"Den parasit som tål det kommer jag att belöna med ett pris.". Ursäkta, men det var ett lite dumt uttalande, för att inte tala om dåligt pris.
"Av egen erfarenhet från andra länders utställningar vet jag att maskangripna djur diskvalificeras även där." Ja, det tror jag. I Europa har man inte tagit resistensfrågan på allvar, och så har också resistenta stammar spridits och ställer idag till stora problem! Kanske inte inom möss, än, men för människor. Och det ÄR ett problem.
Här i Sverige har vi varit klokare! Vi har ju apotek och behöver recept, där många europesika länder sålt läkemedel i vanliga butiker! Det straffar sig nu. Och det är bara en tidsfråga innan de resistenta stammarna finner vägen hit.
Under tiden försöker vårt land fördröja förloppet, genom att bli mer och mer försiktiga med att skriva ut t.ex. pencillin. Ja, jag kan skriva mkt om det här, men det blir långt nog ändå.
/redigerat av Grodan
Tomas, här kommer nästa uttalande som jag reagerar på
:
"Jag tycker INTE att det är OK att bara för att någon tycker att det är jobbigt att få bort ohyra i sin besättning, att försöka få det till OK/godkänt/bra?"
Det är JAG som startat tråden, det är JAG som förespråkar mindre användande av maskmedel, ohyremedel, och andra mediciner. Och ABSOLUT ingen avmaskning eller ohyrebekämpning på rutin!!!
I praktiken säger du, att jag förespråkar detta, för att jag tycker detär jobbigt att få bort ohyra i min besättning? Det är tråkigt om du har dragit den slutsatsen om mig.
Tro´t om du vill. 
. Din "tro" bekommer mig inte, jag VET vad jag säger och hur jag håller mina möss. Nämligen med ANSVAR!
För er andra, som kanske undrar innan ni bestämmer åsikt, så är det inte sant. Jag har mikroskop, stereolupp som förstora 20 och 40 gånger (lättare att titta i än mikroskop),, och vanlig lupp inklusive glasögon. Och jag använder dem som hjälpmedel i min mushållning.
Jag dissekerar döda möss, jag kollar upp bajs i stereoluppen, kollar upp "vad som helst" så fort jag tycker det ser misstänkt ut. Hittills har jag faktiskt inte funnit något - vilket inte är detsamma som att det inte finns! Det är sant.
/redigerat av Grodan
Hur jag gör OM jag finner något, tar jag ställning till då. OBS Jag har aldrig sagt att man inte ska avmaska OM MAN SER ATT DJURET HAR PARASITER!
Ett djur ska INTE må dåligt, inte fara illa, INTE magra av eller bli sjuk av parasiter!!
MEN många djur TÅL en mindre mängd, och blir motståndskraftiga mot dem. Ungar är mest utsatta, inklusive gamla och sjuka djur. Här får man ta till andra åtgärder. Vissa djur kanske MÅSTE avmaskas/prasitbehandlas. Medan andra inte alls ska avmaskas/parasitbehandlas.
Men det är inte så enkelt som att göra, eller Låta bli. Det går inte bara att "skita i" parasitfrågor!! Men det går att göra NÅGOT ANNAT än att medicinera.
Vad man gör i stället, är en mycket viktig fråga, som inte är helt klarlagd när det gäller möss, och smådjur. Smådjursvärlden ligger LÅNGT efter, när det gäller den här frågan. Långt och hopplöst efter.
I stordjursvärlden ser det helt annorlunda ut, även om det sker en omställning där med, och inte alla har hängt med och begriper vd det handlar om.
"#11 Och jag tycker ditt sätt låter helt galet. Man ska inte använda någon form av medicin såvida man inte är helt hundra på att där finns några bakterier eller ohyra. För förr eller senare kommer resistensen sätta in…
"
Var skriver jag att mina djur inte hade ohyra? Eller skriver du bara för att "vara lite kompis"?
Amaira och jag har så olika åsikter om djurhållning så jag förstår att du inte håller med! Du pratar alltid om att du vet hur stordjursägare handhar sina djur men det kanske är skillnad på djur som bor ute i en hage och smådjur som bor inomhus och som vi ska ha som keldjur…
Jag står för att jag inte tycker att ni ska ha djur överhuvudtaget om ni inte ens vill anstränga er att få bort ohyra.
En uppfödare ska stå för att ha friska djur utan ohyra. Det är min åsikt och jag tycker också att om man inte klarar av detta ska man ägna sig åt frimärken el nåt dött istället.
När jag nu dömer möss i juli kommer jag att vara lika hård som förr när det gäller diskning av sjuka djur och/eller djur med ohyra. Även om Amaira tycker att det är tokigt.
Gå inte för hårt åt varandra nu. Inga personangrepp. Gå tillbaka till era texter och ändra om ni använt för hårda ord!
Amaira. Tror du att det kan fungera att avmaska ungar på rutin? Nyfiken på din åsikt.
#9 ANMÄLAN???!!!
Eh? Alltså jag frågade Solveig om hennes åsikt och jag bad att få citera den. Det ska inte leda till någon anmälan. Det är ju bara en åsikt. En av allas våra åsikter.
Jag är glad att Solveig kunde ge mig ett svar. Jag vet ju att folk som ställer ut flera gånger om året också måste behandla sina möss med Stronghold flera gånger om året och funderar på om det är smart. Därför blev Solveigs svar bra för mina funderingar.
Usch vad det här blev otrevligt. Nu blev jag riktigt ledsen.
Ska det vara såhär?
Och jag skriver min åsikt, som jag har lika stor rätt att ha som du har att ha din åsikt. Min åsikt är att jag inte håller med dig. Det är allt jag har sagt. Inga personangrepp, inga antydningar om hurvida du bör hålla djur eller inte. Ingenting annat än min personliga åsikt om vad du säger.
/redigerat av Grodan
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#24: tycker du att det låter fel att behandla sina djur när de har ohyra? För det är just det jag skrev!
Jag anser att du är ung och oerfaren och har en annan syn på djurhållning än mig!
/redigerat av Grodan
Nej, jag tycker det låter helt uppåt väggarna att behandla alla nya djur man tar in, utan att veta om dom har ohyra eller inte.
Tyvärr är jag inte så ung och oerfaren som du gärna vill tro. Jag är utbildad djurvårdare, har haft smådjur och gnagare hela mitt liv och har tyvärr en hel del erfarenhet av ohyra på allehanda djur. Jag råkar ändå tycka som jag gör.
/redigerat av Grodan
//Lamina
Tomas är knappast ensam om att behandla sina djur när det gäller nyinkomna(karantän), utställning innan eller efter, årlig genomkörning eller ev misstänkt smitta. Speciellt det första och det sista det är något många gör.
Lugna ner er nu alla och gadda inte ihop er och hetsa fullständigt i onödan!
MvH Tsunamis
#27 Bra!
Lamina och Tomas, ta detta privat. Gå också in i era inlägg och ändra tonen.
Jag har alltid avmaskat nya djur (samt behandlat mot skabbkvalster och löss). Hållt dem avskilt och avmaskat. Det fungerade till 2007, då jag tror den första av mina möss blev diskad pga mask. Jag blev jätteförvånad.
Problemet med springmask är att äggen kan ligga i ett hörn i många många år och sedan virvla in i en bur och kläckas och så är det igång igen.
För att bli av med springmask avmaskar man med lämpligt medel (Ivomec, Axilur, Stronghold mm). Städar superofta i burarna och sanerar hela sitt hem noga. Det gäller att sanera bort äggen. Att döda själva maskarna är inga problem. Det är äggen som är problemet. Äggen är tåliga mot descinficering så till 130 grader är det som gäller. Exakt hur man gör detta i ett vanligt hem vet jag inte riktigt..
En fundering kan även vara att flytta djuren från utrymmet och låta att annat djur samla på sig äggen som finns där. Värddjur som springmask inte kan leva på. Samtidigt som man städar noga i alla hörn, skrymslen, alla lister och små hål.
Jag har diskuterat klart. Jag har sagt min åsikt och står fast vid den. Är inte ute efter att göra någon upprörd, men kan inte gärna hjälpa att folk känner sig så anklagade att dom måste kasta skit på mig för det.
Tack för mig. 
//Lamina
Jag har i panik gått in och redigerat lite i era inlägg här uppe. Jag hoppas att jag har gjort rätt. Jag har aldrig gjort såhär förut.
Snälla tänk på hur ni skriver!

Jag diskar djur med ohyra på utställning, för så säger standarden. En mus som bajsar ut mask, har rätt mycket av dem. Så är det i alla fall på hund.
Visst kanske det är naturligt att ha parasiter, men våra möss lever inte naturligt alls.
Jag behandlar inte förebyggande i vanliga fall. Ger inte ens karantändjur alla gånger, beroende av varifrån de kommer.
Dock sitter de i karantän och kollas noga, minsta antydan till att de kan ha någon form av ohyra, så behandlas de. Gelebajs, skum hud ed räcker för att de ska behandlas.
Har skickat in fårens skit på analys, och ska nog på hundarna med, om jag bara misstänker. Det är väl bara att kolla med vidilab om mask på mus. Hur mkt avföreing ska de ha? Vad kostar analysen? Vad för parasiter kan de kolla?
Efter utställningen i valborg, behandlade jag ALLA mina möss. De som var med satt i karantän extra länge och ivomecades 6 el 7 gånger. Alla nere i djurrummet behandlades oxå. Håller noga koll i vanliga fall, då jag höst-vår har större skogsmus som springer runt här i huset.
Nu i juli när jag ska utställning i mitt hus, kommer jag att köra stronghold innan, och är det ohyrevansinne igen, kör jag efter med.
Minns hur vi för länge sen var ledsna när aluganet försvann. Trodde att det skulle vara kört, men det finns ju massor av alternativ som fungerar nu, och kanske nya uppfinns. Kanske kan man använda sig av förebyggande åtgärder, ungefär som mot fästingar. Vissa saker gillar inte kryp, tex såpa, citrucil od. Hundar som äter B-vitamin får mindre kryp på sig, samma sak med MSM.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#31 Intressant där med MSM… svavel… (och en massa anant förstås)
Grodan. Avmaska ungar på rutin? Varför det? På vilka grunder?
Om man VET att alla ens ungar har parasiter … är det kanske dags att tänka i andra banor? Jag förstår inte riktigt frågan. "Rutin" är rutin, för mig, inte "av orsak".
Jag tror på avel som höjer motståndskraften. Om "alla" ens ungar alltid är drabbade, skulle jag själv fundera på andra alternativ. En kombination av behandling (initialt/ till att börja med) och avla vidare på de som klarar sig bäst, för att få starkare djur.
Hur är dessa behandlade (mot VERKLIG parasitbörda) ungar som vuxna? Är de fortfarande mycket sårbara och blir återsmittade och sjuka hela tiden? Eller finns det vissa som klarar av parasiterna på egen hand?
Jag har fortfarande inga bra svar, ingen komplett lösning.
Givetvis är det DÅLIGT att djur har parasiter och ohyra. Den stora frågan är hur man agerar för att inte på LÅNG sikt göra problemet värre!
Det här är något som har uppmärksammats på senare tid, när man upptäckt att det fungerar dåligt att fortsätta som förut. Det är inte hållbart i längden, man skjuter bara problemen framför sig.
När man skjuter problem framför sig, brukar de istället samlas på hög, i ett "berg av problem" som inte längre går att lösa.
Jag ska klura lite mer på frågan, och återkomma. Men precis som Grodan säger, behövs många kloka huvuden som slås ihop. JAG kan inte ge bra alternativ som verkligen fungerar.
När det gäller betesdjur, finns det en kombination av andra åtgärder. De funkar givetvis inte rakt av på smådjursvärlden, men problematiken är densamma. Och en del lösningar borde också vara det.
Det jag baserar mina uttalanden på, är olika Artiklar (vetrinär och veteskapliga), samt föredrag och seminarium där detta ingick. Föredragshållare var bland andra vetrinärer och biologer från SLU och andra universitet i Sverige ,samt forskande veterinär på inälvsparasiter på betesdjur, men även andra djur.
Dock inte möss
.
Just detta seminarium var två dagar i Nässjö, med tema Mångfald i det moderna landskapet. Och jag var med som representant för Mälaröarnas Naturskyddsförening.
Det jag skriver, grundar sig alltså INTE på att jag "inte orkar bekämpa mina parasiter"!! 
#33 Tja. På hundvalpar bland annat gör man ju detta. Avmaskar på rutin. Därför att unga djur inte hunnit bygga upp sitt immunförsvar och kan bli stressade, smala och må dåligt av springmask samt att de ofta blir väldigt hårt drabbade och därmed också är smittobärare…
Jag önskar man kunde göra det på ett enkelt sätt som t ex mata dem med lavendel när de är bebisar… LOL