Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1049 ggr
Velinga1984
0

Hur vanligt är rossel?

Köpte mina första möss i mars, fick avliva en rosselmus i maj och har idag upptäckt en till som rosslar. Nu är jag ledsen på detta, jag har gjort allt enligt konstens regler med karantän och introducering. Senaste intron i den flocken gjordes i början av juni. Och karantän till de nyinköpta.

Denna mus är inte mer än 4 månader och kommer sättas i sjukbur idag, hoppas på nåt mirakel som gör att hon blir frisk GråterGråter

Toxxic
0

Jag har också haft en sådan start. Jag är helt förundrad över hur lätt de små liven blir dåliga :/

Velinga1984
0

Ja, jag förstår ju att det är de med dåligast immunförsvar som blir sjuka då alla mina möss i den buren fått samma mat osv. Men just nu är det kasst, hemskt att se henne i sjukburen själv. Hon som alltid bott i flock och som alltid sover med någon annan mus. Usch Gråter

Littlem
0

Prova att ge massa nyttig mat som lax o ärtor!

Velinga1984
0

#3 har du tips på mer bra mat Glad

Littlem
0

Ska säkert finnas en artikel. Just nu är hjärnan för trött men det kommer säkert nån med mer tips på bra mat mot Rossel. Nässelavkok ska va bra med.

Grodan
0

#0 Jättetråkigt, Velinga. Men du är inte ensam.

Problemet är att man gärna köper möss från flera personer och sätter ihop dessa utan tanke på att de har olika bakterieflora och olika immunförsvar. Man bör låta det gå lite mer successivt när man sätter ihop möss från olika ställen, med olika förutsättningar, så att deras immunförsvar hinner vänja sig sakta vid nya bakterier.

Vi har jättemånga sådana här trådar, tyvärr. Så svaret är att Rossel och nysningar är supervanligt idag. Det är ett stort problem.

Det går att söka. För som sagt trådar om detta finns det gott om.

Artiklar:

Snabb enkel lista på bra mat: spenat, ärtor, majs, lax, kycklinghjärta, kycklinglever, avocado, mandel, broccoli, persilja, blomkål, jordgubbar mm. Obs rått ej tillagat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
0

#6 Tack för nallen, den behövdes Kyss

Efter att vi pratat om bakterieflorer så stoppade jag den flocken och var nöjd med det antalet. Startade upp en till flock för att få in de möss som jag ville ha. Jag tror dock att stressen i Alingsås startade igång hennes Rossel för hon blev väldigt stressigt där och har inte haft missljud innan dess.

Hur undviker man det, fokusera mer på ålder bakåt i stamtavlan? Och då tänker jag på alla, och i i mitt egoistiska syfte.

Grodan
5

#7 Släktforskning är bra, och det gäller att man också får ärliga svar. Lever föräldrarna? Har de varit sjuka någon gång? Har de medicinerats mot Rossel?

Sedan kan man även kolla vilka uppfödare som tror att deras djur har ungefär samma bakterieflora. Hur vet man det? Uppfödarna vet ju det i o m att uppfödare köper djur av varandra. Om djur blir sjuka 2-3 veckor efter hopsättning/parning så tyvärr… då har de inte samma bakterieflora och inte heller samma immunförsvar.

Jag har själv haft stora problem med Rossel och nysningar de senaste åren sedan jag fått hem djur utomlands. För 3-5 år sedan stoppade jag nysningar, Rossel och dödsfall i min besättning genom att lägga ca 10.000 kr på vård - veterinärer, SVA, resor, avlivning, medicin och storstädning. Sedan tog jag hem nya djur… och så började det igen…

Jag har frågat mig själv. Och andra har frågat mig. Vad ska vi göra?

Jag har bollat vidare frågan till veterinärer, till andra uppfödare och ännu inte fått annat svar än att vi sakta måste se till att alla våra möss har samma bakterieflora. Jag resonerade inte så förut. Jag resonerar fortfarande så att nya djur skall sitta avskilt i minst 40 dagar - för att "eliminera" ev virus. Virus går ju att bli av med, samt förebygga/förhindra, på det sättet. Det är lätt.

Vad gäller bakterier, så muterar de ständigt och möss som utsätts för nya stammar som de inte träffat på tidigare klarar inte alltid det. Där behöver vi jobba med deras immunförsvar.

Jag har påbörjat en artikel om hur man kan göra, men jag väntar på granskning av veterinär.

Velinga1984
0

Idag hittades hon död i buren, levde i morse när jag gick till jobbet men var kall när jag kom hem från jobbet. Sov i frid min lilla vän Gråter

Littlem
0

Fy vad tråkigt!

Grodan
0

#9 Naw. Beklagar verkligen. *tröstkram*Kyss

ajanki
0