hjälp sjuk mus??
hej min na mus hona sitter still och piper nästan hela nätterna. Skakar lite och pratar, lungnar sig lite när hon kommer upp sedan börgar andas ansrtängt.. vad kan det vara??
Låter som om hon är sjuk i Rossel och behöver antibiotika. Du bör uppsöka veterinär omgående! Under helgen kan du mata henne med extra nyttig mat: färska gröna ärtor och majs (tinade från frysen), lax, rått kött (liten bit köttfärs el dyl) eller en bit kyckling samt något annat som du har hemma.
dom äter inte sådant tyverr… dom vill bara ha uppblött torr foder, och fink och underlat blandning och lite fullkorns myslie.. kolat med vetten dom tyckte det va onödigt att behandle en mus :(
#2 Byt veterinär. Vad då onödigt en mus är ett djur och ska ha behandling då de är sjuka, thats it. Ligger inte Blå stjärnan i GBG området?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jo men dom andra vetterinärerna är svin dyra… det vet jag jag har inte typ 3000 tusen eller va dom sa sisst jag va där med min hamster (som jag fick avliva pga det)
Hur som haver en sjuk mus behöver veterinärvård. Du får ta ringa runt och fråga vad de tar.. Ingen veterinär här tar 3000:- för en veterinär undersökning. Den jag går till i Märsta 300:- för stoppa in foten sedan tillkommer sk vården + medicin. Du kanske får vara beredd på åka. Ska jag till veterinär som kan möss/råttor så tar det mig kommunalt ca 1½ - 2 timmar dit enkel väg.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Visst kan det blir dyrt om man åker in akut med ett djur till en veterinär. Oftast är det akutkostnaden som är den stora kostnaden.
Och jag tycker att du ska ta o ringa runt lite imorgon. Och fråga inte om dom tycker att du ska komma utan säg att du vill komma in för din mus nyser. Och att du vill att dom ska titta på den så att du kan få medicin.
Ibland har vissa veterinärer även dropp in som kan vara värt att kika efter o åka om man inte fått en tid. Så slipper man akutkostnader.
Vad dåligt att säga att det inte är något att bry sig om då det "bara" är en mus. Ska man inte ha någon empati när man är veterinär?
#7 De (få) vetrinärer som svarar så, döljer enbart sin egen brist på kunskap på det viset! Svagt, det håller jag med om, man behöver inte kunna allt, inte ens om man är vetrinär.
Många vetrinärer kan ju inte så mycket om just mössens sjukdomar. Det är ett udda djur på vetrinärkliniker, och ännu mer udda på vetriänärutbildningar.
#8 - Jo, jag förstår det. Har själv hört med veterinärer här omkring och de jag pratat med har sagt att de inte är så vana vid så små djur som möss. Det minsta de brukar ta hand om är marsvin. Men ingen av dem har sagt till mig att man inte ska bry sig om dem ändå.

Det här med vad en veterinär säger kan ju också vara hur man tolkar det som sägs…. och jag tror också att många veterinärer ofta får svar att nej så dyrt får det inte bli djuret kostade ju bara 100 kr eller så… vilket gör att dom kanske redan från start talar det och att man ska tänka över hur mycket man vill lägga på djuret som kanske ändå inte klarar sig.. och det som då veterinärern säger kan tolkas på fel sätt…
Nu säger jag inte att djur som kostar lite är mindre värda veterinärvård… utan jag bara kan tänka mig hur många människor kan reagera ang kostnaden. Och då kanske framför allt föräldrar där man inte är lika djurgalna som oss… för dom är det då lättare o billigare att avliva djuret o skaffa ett nytt…
Här kostar bara ett besök runt 600- 750 kr.. min lilla tjej har nog ändå tiden inne hon är ca 1,6år…
jag ska ringa och fråga imorron så i värsta fall blir det avlivning vill inte att hon ska lida!! :( snyfft ):