April/Maj Avel
Hej allihopa. Såå.. Nu har jag massor av ledigt tid eftersom jag har jullov nu. Hade inte något att göra så jag började kolla lite inför april eller maj då jag tänkte ha min första kull. Helst då, då jag kommer jobba på en praktikplats ett tag och kommer att ha massor av tid över efter. Jag vet inte om jag kommer att avla på mina flickor, eller några andra honor jag kanske skaffar mig senare. Det får vi se.. Flickorna jag har kommer att bli runt 6 månader då. Men som sagt, vi får se. Har inte så mycket funderingar. Bara en fråga. Jag ska framförallt kolla på hälsan och temperamentet först hos avelsparet. Jag bryr mig inte riktigt om färg, teckning eller hårlag. Rättare sagt, jag ska inte fokusera på det. Men nu kommer min fråga: För att inte få till en totall gensoppa, borde jag faktiskt kolla på hårlagen och teckningen? T.ex. att para en texel med en texel och inte en texel och en fuzzy? Färgen är väl inte lika viktig.. Eller? :) En "bra" uppfödare kollar ju på Allt… Varför inte börja direkt med att kolla och planera alltihop? Svara gärna hur mycket du vill. Läser allt! Vill få så bra svar som det går. :p MvH Sync
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Jag tycker du har vettiga funderingar. Du ska inte bara ta ungar för att ha ungar, utan parningen ska ha syfte. Om du kan få allt så är det bra, sikta efter det. 
Kan inte svara längre än så just nu, måste gå ut m hunden o sedan sova.
Jag har nyss fått ny medicin mot min allergi så jag ska börja föda upp fuzzy och lite smått och gott:-D du har mitt nummer hör av dig
#1 :) #2 Ahh kul! Vi får se. Vet inte om jag ska avla på fuzzysar än.. Men jag hör av mig imorgon kanske. :) Jag har god tid på mig att planera upp allt ändå ;)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Spontant kan jag tycka… åhnej inte ännu en Fuzzyuppfödare…
Det är fräckt och kanske lite elakt va mig att skriva det. Sårri.
Vill du göra något vettigt för mus-sverige, sync? Välj i så fall en variant som det finns för lite av i Sverige. En variant som behöver seriös avel. En variant som är behövd!
Du var inne och sniffade på Texel förut. VArför inte? Den är helt underpresenterad i Sverige idag. det kan innebära flera saker
1. det är svårt att hitta avelsmaterial
2. det är lätt att sälja möss

Det innebär ev tyvärr att de tjejer du har inte lämpar sig för avel, utan att du får köpa in nya avelsdjur. Sådana som är krulliga och gärna även LH eller åtminstone bär på LH. Eller köpa in en Texel och en LH… Eller låna en LH eller Texel…
#4 Hehe. Är inte så förtjust att själv avla fram fuzzy. Som du säger, är jag sugen på texel. Mina två flickor har texel bakom sig.. Så om dom kommer bli bra avelsmaterial så är det bara att fixa en stark texel hane eller LH. :) Texel är jag mer för än fuzzy iaf!!
// Adam 
- Paraxona`s ~
STamtavla på dina töser?
#6 Är på mobilen och jag har inte min dator här. Har ej skrivit ut stamtavlorna än heller. Så det kan jag visa dig när jag får tag i min dator.. :p
// Adam 
- Paraxona`s ~
okidoki…
Däremot är "bra" texel lite längre bak i deras släkt.. Samt blandat med astrex. Så jag måste nog skaffa en riktigt bra texel hane för att få något ur det. :o
// Adam 
- Paraxona`s ~
Däremot har jag alltid velat ha Black Aby. Helst LH.. åh.. Men det är nog svårt att få tag på en aby mus. Det räcker med en, man kan bara ha en LH som partner. Hmm … En hårlöss är min framtids dröm. Det kan jag vänta med iaf .. Haha så sjukt fina. Bara jag som tycker det? ;)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Grodan här är stamtavlan.. fast den säger inte värst mkt, mer än att där är en hel del blandat i dessa flickor.. som för övrigt var lockiga som små.. så de är nog världens sämsta asterex eller så.. och deras mamma hade längre päls och lockig som liten så hon är nog en extremt dålig texel, men en underbart social och fin mysmus 
(förlåt att jag lägger mig i Sync, men hade ju stamtavlan som PDF här
)
eeh.. det var iaf meningen att stamtavlan skulle vara med.. får se om den fastnar i detta inlägget då 
#12 Tack. Tycker gott du kan lägga dig i.
Jag kan inte utläsa supermycket ur stamtavlan. Pälslängden står inte med. Idag kan man ju inte bara säga Fuzzy. Fuzzy vad? LH eller SH?
#10 Jag rekommenderar inte att du parar in Abyssinian på en linje med LH och Fuzzy. Abyssinian skall hållas till SH.
#13 Sa aldrig att jag ska blanda in fuzzy i aby? ;) tycker LH är finare med aby .. Har sett fina abys LH i polen.. Gud så fina.. #11-12 går jätte bra. Tack ;)
// Adam 
- Paraxona`s ~
#14 Polackerna är mkt duktiga på att avla möss, men jag tycker det är mkt onödigt att blanda in andra hårlag på de få Abyssinian som finns i Sverige. Bättre att de är SH så att man kan se hur bra virvlar de har.
#13 ja det måste såklart stå med! tack! ska såklart skriva med det i alla stamtavlor framöver på alla fuzzys jag vet pälslängd på, vet inte varför jag inte tänkt på det.. alla jag vet här är sh. här är uppdaterad version, men jag känner inte till övriga fuzzys i stammens pälslängd..
#16 hihi… förlåt om jag fick dig att jobba nu… 
Fick du LH i kullen?
#17 jag tyckte att flera var lite långpälsade först, trodde de skulle bli lh, men nu är alla iaf kh .. och föredetta lockiga.. alla i kullen har den här pälsen, men var mer lockiga när de precis fått päls.. så kan ha varit det som lurade mig..
amen.. alla ser ju högst olockiga ut på mina bilder.. grrr.. de var lockigare innan.. och nu typ inte alls.. ett och annat krulligt morrhår, men till och men de har raknat
de hade måååånga krulliga morrhår innan.. försöker hitta bilderna.. men tror det var då kameran dummade sig och inte funkade *suck*
#15 Okii. Ifall jag då skulle bestämma mig.. Så gör jag det när jag har en normal stor lägenhet .. Och pengar. ;) då ska det avlas kanske på både SH och LH abysar .. Än så länge tror jag att jag börjar med att försöka få fram fin texel! Tack Grodan att du fick mig att tänka på det så. :) Vi får se, tror ändå jag fixar nya möss att börja med. Men inte nu. Om några månader ska jag börja kolla efter nya möss tänkte jag ifall allt blir som det ska. Tror inte att jag ska påbörja min avel på dessa jag har nu. Det blir för många hårlag där bakom tror jag. :) Just nu ska jag njuta av mina flickor här. Lära mig mer och sånt. Har all tid på mig :P
// Adam 
- Paraxona`s ~
#18 Systrarna är dålig astrex skulle jag kalla det. Men jag har kanske fel. Pälsen är ändå SH skulle jag säga. Man ser att deras päls är lite "vågig/lockig" däremot. :) dessutom är deras päls.. Full. Tjock.. Vet ej hur jag ska förklara det. Det är fluffigt ;p
// Adam 
- Paraxona`s ~
#20 ja de är lite fluffiga.. som små bommulstussar eller nått.. mkt tät och mjuk lockig päls
och hela kullen har samma sorts päls
Jag tror Therese har texlar till salu nu :)
Tror det var agouti och svarta
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#22 åh.. Jag vill hellre få ljusa texel. Men svart skulle kanske också vara fint.. Therese vem?
// Adam 
- Paraxona`s ~
#23 jag PM:ar eftersom man inte får namnge i forumet :) Kan inte hennes nick
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare