Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 281 ggr
Allt2
0

Blir med mus tips och råd

På onsdag kommer jag få hem min tam-mus! :)

Finns det något speciellt jag ska tänka på? Jag har läst på mycket och vet att de ska få känna av läget första dygnet och jag har haft ett marsvin innan.

Grodan
0

Det finns en del att tänka på ja och det är svårt att gissa sig till vad du läst och inte.

Mitt första tips är att välja musindivid/individer. Det ska kännas rätt, du ska få kontakt. Musen skall inte vara rädd, krafsa mellan fingrar, nafsas eller så. Den ska vara nyfiken på dig. Om du åker hem till en uppfödare, eller träffar en uppfödare någonstans, se till att du kan välja bland flera. Välj främst med hjärtat och inte med ögonen.

Du skriver min tam-mus, det låter som om det är en(1). Hur kommer det sig? Ska du ha en hane? Vet du hur hanar luktar? Klarar du och din familj av den lukten?

Eller ska du skaffa en hona nu och senare en hona till?

Berätta gärna lite hur din plan ser ut för ditt musägande. Och också om du träffat möss tidigare osv.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Allt2
0

Ja det är en hane jag har tänkt mig :)
Jag har träffat på möss förut och det ska inte vara några problem, dock har jag inte haft någon djupare relation till någon mus förut.

Hur menar du med plan?

Velinga1984
0

Jag märker att de hanar som inte kan bo flock luktar mer än de som bor i flock. Här hemma finns båda delarna nämligen och fast flera hanar bor i samma bur så behöver jag inte städa de burarna lika ofta som till mins ensamhanar. All fakta som man vill veta om möss finns att söka här på sajten enligt mig :)

Allt2
0

#3 Tacvk :)

Hmmm … Okej jag har sett att det finns sprej som anses att tabort urin-lukt… Testat det?