Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1667 ggr
Jeffajter
0

Rödögd vit, opopulär/illa omtyckt, varför?

Så som jag uppfattat det, så är färgen rödögd vit en väldigt opopulär och t.o.m. illa omtyckt färg bland möss. Detta även bland de flesta andra djur…Man vill helt enkelt inte ha vita djur med röda ögon, men varför? Själv tycker jag att vita djur med röda ögon är de vackraste!

Beror de på att de är vanliga (och därmed anses som tråkiga att ha)? Det finns ju trots allt en hel del vita djur med röda ögon på zoo. Det kanske t.o.m. är den vanligaste färgen på de flesta djur på zoo (?). Men att det finns många av dem på zoo, beror inte det på att folk väljer att inte köpa dem? I sådana fall är vi ju tillbaka på ruta ett igen…Varför vill inte folk köpa vita djur med röda ögon?

Är det kanske för att de förknippas med sjukdom? Albino är ju en mutation, ett fel, som uppstår i generna. Till följd av detta blir djuret utan pigment och därmed vit med röda ögon. Dock finns det ju djur, som är vita med röda ögon men ändå inte är albino. Men man vet ju aldrig om de är albino eller ej…Man ser bara ett vitt djur med röda ögon och förknippar det genast med albino, som i sin tur förknippas med fel och sjukdom.

Kanske ser de vita djuren med röda ögon helt enkelt läskiga ut?

Vad är den egentliga orsaken, som ligger bakom? Kanske är det en blandning av allt jag tagit upp (?)…

dreamiz
0

När man pratar med folk så verkar det ju va för att de inte gillar röda ögon helt enkelt, tycker det är fult eller äckligt.

Själv gillar jag rödögda djur. Har ett marsvin som eg är himalaya men så dåligt tecknad att hon mer ser ut som pe white, o så är hon långhårig. Hon blev inte såld pga hon är rödögd. O hon är ju rent ut vacker tycker jag! Helt underbar med sin kritvita päls o röda ögon.

När det gäller mössen vill jag gärna ha en rödögd vit i min flock, om jag hittar nån trevlig, då jag helt enkelt gillar färgen.

Fast när jag började med smådjur gillade jag inte heller rödögda djur, tyckte inte det var fint/gulligt. Men jag har ändrat mig o gillar nu röda o svarta ögon lika mycket!

Prizma_o_Kristall
0

Jag tror också många tkr att rödögda djur är äckliga och fula. Men det tkr inte jag. Min mus Kristall är vit rödögd, köpt på zoo för 20 kronor. Skulle blivit ormmat men det ville inte jag:)

Kristall är helt underbar, min lilla bebis:) Jag skulle aldrig byta bort henne mot någon annan med en annan färg. Jag ser till insidan på såväl djur som människor. Det som är äkta kärlek sitter inte på utsidan, utan på insidan. Och det är det folk måste lära sig tror jag.

Kramar//Carro

dreamiz
0

Precis. Det är personligheten som är det viktiga!

Terato
0

Jag tyckte förut att rödögda djur såg elaka ut. Typ som små demoner med onda ögon! Haha.. Men det tycker jag inte nu. Till vissa färger passar rödögt bättre. Men gillar rubinögt mer.

Tror ni inte att det där med vita möss med röda ögon ses lite grann som ormmat?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Elyria
0

Jag tror att det kan ligga en del i det som Terato säger. "Rödögda vita möss är ormmmat." Omedvetet blir vi inte så intresserade av dem. Kanske i kombination med att rödögd vit är så vanlig. Det är såna möss som "vanligt" folk ser mest.

När vi skaffade första mössen var dottern tvärsäker: "Vill inte ha vita rödögda djuraffärsmöss." Själv har jag inte varit förtjust i vita möss överhuvudtaget. Men så föll jag för en svartögd vit. Och nu gillar jag till och med rödögda vita… Och min favorit är en himalyakille…

Hur det är med andra vita djur vet jag inte. Kan just nu inte komma på vad det finns för vita rödögda andra djur. Vita hästar är väl populära, men de brukar ju inte ha röda ögon. Inte albino-hästarna heller har jag för mig - fast de ser väl lite underliga ut. Kanske det är nåt omedvetet där - djur som ser underliga ut anses som sjuka och kan ju inte vara något att ha…

Jeffajter
0

#4 Det kan mycket väl stämma…

Dessutom använder man väl ofta vita råttor och möss med röda ögon, som försöksdjur i laboratorium. Dessa djur förknippar man väl då kanske med sjukdomar/cancer…

#5 Andra vita rödögda djur är väl främst andra gnagare, som t.ex. råttor, marsvin, kaniner, hamstrar o.s.v.

tessie_k
0

Jag tror det kan vara så att folk tycker att de med röda ögon ser friskare ut. De kanske också tycker är roligare att ha möss med olika färger och teckningar.

tessie_k
0

Att de med mörka ögon ser friskare ut skulle det ju stå…

bejtedejte
0

Ska man rita någon demon eller något liknande så gör man ofta röda ögon, för det ser elakt ut. Ibland kom det familjer hem till mig för att välja ut marsvinsungar, barnen tyckte oftast att de med röda ögon var sötast och finast tills föräldrarna sa att "nej, röda ögon kan vi ju inte ta, det är ju äckligt".

Jag har alltid älskat röda ögon på alla djur. Röda ögon på en långhårig lilac sheltie.. finns det nåt vackrare? ;)

Highlandertess
0

Enda rödögda djur jag haft var ett vitt rödögt marsvin när jag var liten. Hon var sjuklig av sig, så efter det har jag inte haft några rödögda. Hennes allmäntillstånd berodde inte på ögonfärgen, men det blev tyvärr inpräntat i mig på något vis. Jag försöker bryta den tanken.

Jeffajter
0

Det är synd att det är så i alla fall…Om jag någonsin skulle fundera på att föda upp råttor/möss så skulle jag utan tvekan föda upp pink eyed white/rödögd vit. Men det skulle väl aldrig funka i längden…för det blir väl för svårt att hitta tillräckligt med köpare…(?)

jack_frost
0

Jag gillar sådana råttor och möss men nu håller jag mig bara till möss

Jaag
0

Jag har en vit mus med röda ögon och hon är så söt att jag svimmar   hihi

Jag tror också att folk tycker att rödögda möss ser lite onda ut när det gäller ögonen

Ellinor_ludde
0

Jag har 4 små rödögda vita honor på snart 3 veckor som ska hitta ett bra hem ^^.

Grodan
0

Pew (pink eyed white) texel, stex eller satin långhår däremot är ganska populärt! Och engelsktypade korthår i pew kan vara så himla stora och vackra - eftersom man inte behöver ta hänsyn till färg vid avel kan man koncentrera sig på typ och storlek och därför är de ofta mycket stora och härliga i typen! Vanliga svensktypade korthår i pew brukar däremot inte väcka alltför stor entusiasm hos köpare…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dreamiz
0

Rödögd vitt är urgulligt tycker jag! Låter helt underbart med en stor engelsktypad rödögd vit mus!! Wow! Tror inte jag sett det…

Ellinor_ludde
0

Bild någon? :D

cosmonita
0

Jag gillar i alla fall pew, både möss och råttor…sådeså! Räcka ut tungan

mandymoo
0

Jag tror att många tycker att ögonen ser otäcka ut… men sen när man lär känna djuren så spelar det ingen roll.

Jag har en vit rödögd långhårig satin kille som är så snygg *ler*

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Vattnadals Junda, inte SÅ stor, men en pew shorthair.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Laika
0

Jag har inget emot rödögt, och rödögda vita är vackra (särskilt satin!)… Men ur avelssynpunkt är det ju lite tråkigt, och besvärligt för den delen, om man inte bara avlar på albinos… Sedan tror jag att när man precis har upptäckt att det finns möss i fler än fem färger är vitt inte det första man vill ha.

Har fått en liten överraskningsviting i Lillis kull som känns speciell bara för att hon är den enda… Hon blir nog kvar som sällskap åt sin mor och eventuella avelssystrar. ^^

Grodan
0

Precis som Laika säger, ur avelssynpunkt är det lite tråkigt. I mitt fall främst när c(e)genen letar sig in bland mina rödögda texels… de visar då inte någon färg utom vit och de är eg kanske är någon form av rödögd cream (baserad på extreme diluted). Vet jag däremot att jag har äkta pew - albino (cc) - så är jag glad. Det är trevligt att para med siamese och få himalaya!

mandymoo
0

Laika hennes syster som blev tjuvparad med antigen sin hel eller halvbror (samma pappa) där var det jag fick min vita satin hane *Ler* Så det var kanske inte så överraskande … fast jag blev det jag med. Och då kanske dom här är mer som Grodan skriver om - det är baserat på extreme diluted o inte äkta pew. Men ack så fina dom är.

Jeffajter
0

Åh…en rödögd vit….korthår…av engelsk typ…= drömmusen…

Laika
0

#23 Kul att veta! Glad Jag blir bara mer och mer fascinerad av Lillis (och Fizz) släkt. Har den vita hannen fått någon avkomma?

Terato
0

Tänkte bara tillägga att rödögda är lite jobbiga att fotografera. Blixt är förbjudet. Man får aldrig fram den fina färgen som de egentligen har.. Så då är det att pallra sig utomhus som gäller och stänga av blixten.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Sara87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft en rödög tös. Hon å hennes syster var mina första möss :) Tyvärr fick hon avlivas vid c:a 1 års ålder pga en blodböld på sidan (ungefär vid vänstra frambenet).. :/
Det är Maja till vänster som ni säkert förstår :D Hon har dock högra sidan mot kameran så bölden syns inte där..

crizZy_
0

egentligen har de ju inte röda ögon väl?, utan genomskinliga.. man ser bara blodet igenom.

Grodan
0

#27 vilken tjockis!!!

#28 ja, så kan man väl säga också!!!

Sara87
0

#29 Ja, jag tycker också hon ser tjock ut på den där bilden. Men hon va inte så tjock. Uppskattningsvis tror jag att hon vägde 40-50 gr c:a..