Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1021 ggr
amandaerslid
0

vad betyder det?

Har läst i någon tråd om att de kullar sina hanar. Då är de de jag undrar, vad gör man då? :o :)

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Camillhe
0

Avlivar bebisarna.

Lamina
0

Att kulla betyder att ta bort några eller alla ungar vid tidig ålder. Oftast när dom bara är någon/några dager gamla.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

amandaerslid
0

#1 & #2 okej, varför gör man de? (Förlåtom jag ställer korkade frågor)

.

Sync
3

Vissa gör det för att de inte vill ha hanar av olika anledningar. T.ex att de är svår sålda eller att man vill inte att de ska ta för mycket plats eller så.. personligen tycker jag det är dumt .. ska man föda upp, så får man ta det som det blir. Man ska ta hand om alla bebisar som kommer och ge dem ett värdefullt liv. Som uppfödare tycker jag man ska kunna ta hand om dem på bästa sättet och man ska vara beredd. Har varit med om två personer än så länge som sa ungefär: "Jag var inte beredd på så många hanar". Är man inte beredd så ska man inte föda upp levande varelser. Skriver lite konstigt.. är ganska trött. Godnatt!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

amandaerslid
0

#4 okej, skulle nog aldrig villja 'kulla' några hanar, tycker som du attalla liv är värdefulla! Godnatt :)

.

Ilya
0

Håller med #4, tycker det är rent ut sagt vidrigt att ha ihjäl ett liv för att det är "fel" kön. Hur tusan tänker man då? Varför i hela friden föder man upp möss om man ändå ska slakta halva kullen? Oacceptabelt i mina ögon, så fruktansvärt vidrigt.

Sync
0

Man borde ta den skyldigheten när man föder upp djur. Tyvärr kullas det bort fortfarande ändå. Om man får många hanar och bestämmer sig för att kulla bort alla eller iaf de flesta, för att man inte har plats eller tycker att de är för svår sålda och att man får sitta med dem hemma, så tycker jag det är riktigt dumt. Riktigt oseriöst tycker jag. Men bestämmer man sig för att kulla bort ungarna pga att man vet att man kommer inte ge dem ett bra liv själva, så tycker jag man ska göra det (Detta är SISTA alternativet. Man kan ge bort de med mamman till någon seriös!). Så de slipper eventuellt lidande. Däremot så tycker jag inte att man är seriös uppfödare där heller. När man bestämmer sig för en kull och inser att man inte kan ge den tillräckligt när det är försent. Det är svårt det där med hanar. Men de förtjänar ändå ett bra och långt liv, så som honor. När jag förresten hör "kulla bort" så tänker jag direkt att det är just bebis hanar som då ska avlivas. Det är inte så vanligt att man kullar bort honor ..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

VStromberg
5

Alltså. Det är inte ovanligt att en hona får 15 bebisar och uppåt. Honan själv har 10 tuttar, oftast bara 6 eller 8 fungerande.
Det sliter OERHÖRT mycket på honan att föda upp 15 bebisar.
Och utöver det, ju mer ungar det är i en kull - desto otrevligare och mer popcorniga blir dem. (Personlig erfarenhet och hört från andra uppfödare)

Så, både för honan och ungarnas skull väljer jag ofta att kulla bort ungar.
Vilka väljer jag då? Hanarna såklart.
Hanar mår inte särskilt bra av att sitta ensamma, och många vill inte ha ungar på löpande band. Många hanar fungerar heller inte tillsammans. Därför tycker jag att om man väljer att kulla, så gör man rätt i att ta bort hanar.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Sync
1

#8 Jag riktade mig mot folk som har dåliga anledningar. " Om man får många hanar och bestämmer sig för att kulla bort alla eller iaf de flesta, för att man inte har plats eller tycker att de är för svår sålda och att man får sitta med dem hemma, så tycker jag det är riktigt dumt. Riktigt oseriöst tycker jag." Man borde inte föda upp om ens tankar är sånnahär. Ditt fall, nakenmuffen, är såklart ett bra beslut. Du tänker på dina möss, inte på dig själv liksom. Men det finns folk, som jag även känner (tyvärr), som inte alls tänker på sina djur vid detta sammanhanget. Jag vet och förstår varför folk väljer just hanar till att bli avlivade. Men jag tycker det är fortfarande sorgligt hur vissa tänker och gör.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

[Random_Sweet]
0

Jag har kullat bort 2 hanar en gång då det varit förmånga för mamman. Hon fick 12 stycken ungar och jag skulle ha kullat ner dom till 8st, Men jag hade så dåligt samvete över dom två.. och sen så åt hon ändå upp en, så då vart de 9st. Dom fick hon behålla då.

En vart lite mindre än dom andra, Men har växt ikapp nu. 
Men tänk om dom andra 3 hade varit kvar? Då hade ungen nog inte växt ikapp.

Grodan
3

Jag tillhör dem som kullar ibland.

Jag äger just nu 40 mushanar, vilket är ett tydligt bevis på hur DÅLIG jag är på att kulla. Och även på att jag tycker mycket om mushanar - för det gör jag!❤️

Jag är glad att SVEMUS inte tagit något beslut om kullningsförbud, vilket man t ex gjort i Svenska Råttsällskapet. I Finska råttklubben däremot är man djurplågare om man INTE kullar - där anses att honor inte skall ansträngas med för stora kullar!

Nu är det så att mushanar luktar väldigt illa och det vet musköpare. De vill inte ha stinkhanar och vem kan tvinga dem när risken är att grannar och familj klagar? (Alltså, det är mycket svårt att sälja mushanar om de inte är extremt sällsynta, vackra eller av en udda/populär variant!!!)

Problem nummer två är att hanar inte alltid kan bo med andra hanar, vilket innebär att man som uppfödare snabbt får upp antalet burar om man inte kullar och hanarna sedan inte trivs i grupp.

Så vill man för sitt eget höga nöjes skull bedriva musavel utan att bli sittandes med jättemånga burar och en jobbig lukt behöver man avliva oönskade hanar i späd ålder.

I min värld är det otänkbart idag att avliva hanar pga platsbrist eller fel färg el dyligt när de är äldre än 3 veckor. De skall avlivas vid så späd ålder som möjligt och det ska ske snabbt och smärtfritt.

-----------

Det står alltså varje musuppfödare fritt att kulla om de vill eller ej. Finns en bra och snabb metod och inga djur plågas så skall ingen som väljer att kulla behöva stå till svars för det. Det är min åsikt.

Om saker och ting vore annorlunda, t ex mushanar var lättare att sälja, mushanar inte luktade illa, mushanar alltid kunde leva fredligt i flock som råtthanar och marsvinshanar, ja, då vore denna diskussion onödig. Då skulle inga mushanar behöva kullas i späd ålder.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️