Ballt att va musägare!?
Det är väl inte så ballt att musägare. Och inte ska det heller vara ballt eller coolt att ha ett speciellt djurslag. Nej, det är inte dit jag vill komma! Jag vill bara att det ska vara lite ballare att vara musägare! Jag vill ha bort TÖNT-stämpeln!!!
Förstår du nu inte vad jag pratar om så… hm… hur ska jag förklara. Att vara musägare, musfreak eller musuppfödare är ju inget man skryter med direkt! Något, och inte bara lukten, gör att man gärna inte involverar alla sina grannar i vad man har i sin bostad! Och detta fenomen är jag verkligen inte ensam om. nej, nej, jag vet FLERA smådjursfolk som gärna flyttar (byter bostad) mitt i natten så att grannarna inte ska se hur många burar man bär in - samt givetvis packar ner allt i väskor och hänger stora filtar över…
Men inte bara det… Det är inte alls töntigt att äga marsvin! Eller är det? Och vem fasiken har bestämt att det är töntigt, barnsligt, lite udda att ha möss? Det är ju ett relativt nytt fenomen, att mushobbyn är töntig! Kollar vi i historien så var det ju män som började med musavel i världen - på den tiden när musen var symbol för något BRA (en eller två tusen år sedan ungefär)! Män reste världen runt och bytte möss med varandra. De var alltid intresserade av nya spännande varianter! (Precis som vi fortfarande är!)
Jag vet inte hur det är i England idag, men i många år var musaveln en mansdominerande bransch och jag misstänker att det är en mindre töntig "sport" så länge bägge kön är involverade i det…? Eller?
Nåja…. Hur gör man/vi/du/jag? Hur får vi museri att toppa cool-listan?
äsch då! för min del har det faktiskt alltid varit tufft med djur - vilket det än är. jag har haft smådjur, men framförallt katter i hela mitt liv och jag har gjort det till en tuff grej. alla mina kompisar har alltid kommit till mig när de haft någon kattfråga. och faktum är att nästan varenda människa tycker om djur när man presenterar dem rätt för varandra, vare sig de trott det eller ej. men jag är dessutom en såndär animal liberation-typ som inte äter kött och vars högsta dröm är att åka till spanien och volontärarbeta med gatuhundarna på sos-animals. (varning för reklam!) mitt tips till musägare är att vara stolta och propsa på att möss är bra djur, inte sämre än grannens jycke! skäms inte, göm dem inte, utan berätta mer!
/Anneli
Jag struntar väl i vad "ALLA ANDRA" tycker, vill jag ha möss o trivs me de, så får dom andra hålla sig till sitt .. men .. nu är de juh INTE så att "någon" i min omkrets tycker de är löjligt att jag har möss, snarare tvärtom, jag har t.ex fått bättre kontakt me folk nu när dom hört att jag har möss t.om "MIN BROR" (som aldrig i sitt liv skulle tycka en mus kan vara söt/fin) blev helt förälskad i mina möss .. ok, en då .. *thi hi*
Så en TUFF grej tycker jag att de är ABSOLUT att ha möss ..

Jag tror ju att det är skillnad på om folk hälsar på hos någon som har en eller två burar, då kanske de tycker att det är små söta husdjur, mot för när de hälsar på hos en uppfödare som har 10-30 burar.
Jag har faktiskt en del rosetter på väggarna av den anledningen, folk tycker helt plötsligt att det är lite coolare om de förstår att jag föder upp utställningsdjur. Vidare kan jag visa några snygga engelsktypade och nån svensk krullbulle, så kan de nästan förstå, fast inte varför jag måste ha så många…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Japp, det känner jag igen:) Mina föräldrar kallar Kristall för "råttan", fast hon är en mus som jag upprepat säkert 1000 gånger:) Det är väl mest mamma som inte gillar henne, men pappa är rätt intresserad av henne iaf:)
Men jag älskar min lilla Kristall, och skulle inte byta bort henne mot tex ett marsvin, som inte har "töntighetsstämpeln" på sig. För kärleken sitter ju inte i vilket djurslag det är eller vilken storlek den har, utan i hjärtat.:) Om ändå folk kunde förstå det….
Kramar/Carro

Ibland har jag haft med möss till jobbet. När nån ska till veterinären för avlivning till exempel. Eller som när en uppfödare åkte genom vår stad och lämnade två möss till mig. Då åkte jag inte hem med dem 2,5 mil utan hade dem på jobbet resten av dan. Vid såna tillfällen visar jag stolt upp mössen för dem som vill se och de flesta vill ju se. De flesta tycker också att det är väldigt söta djur - även om det inte är så många som vill ta i dem…
Men när man åker 30 mil för att få de möss man vill ha, när man har 30 i stället för 2 möss. Och när man dessutom är medelålders. Då tror jag faktiskt att folk tycker att man är lite knäpp. Eller är det jag som tycker det är knäppt och därför tror att andra också tycker det?

Jag skulle ta med mig Svea och ungarna hem till mina föräldrar häromdagen och satte petboxen på pakethållaren. Då kom en gammal klasskompis till mig och frågade vad jag hade på cykeln. Ja, jag tyckte det var jobbigt att bertta och var beredd på kritik. Och det blev snack om ohyra och att de bits och allt vad det är. Men man får skaka av sig. Den här killen brukar reta mig för att jag utbildar mig till svensklärare också så han är väl lite töntig. Mina kompisar har alltid respekterat det jag gör. Ett tag var det bara akvarium som gällde. Nu har jag upptäckt mössen. De flesta tycker det är coolt med utställningar. Men Visst är det töntigt att ha smådjur. Det tycker de flesta som inte har det själva. Vi kanske måste lansera vårt husdjur mer. Jag gör det hela tiden har jag märkt! Och stolt visa upp dem när man har besök.
Idag sa jag få besök av en musrädd tjej. Hon är superskraj för dem men fascinerad samtidigt. Hon kan sitta och titta på musbilder för att hon har så blandade känslor. Så vi ska ha lite terapi med mina musungar!
Älskar mina stora små vänner..

Jag skryter vitt och brett om mina möss!
De flesta tror att det bara finns vita labbmöss här i världen, så de blir glatt överraskade.
Jag har aldrig sett på maken till anpassningsbara djur som bara finner sig i "allt" och diggar läget, vare sig de skumpar runt på resa i bilen eller om de blir knådade av totala främlingar…
**Vaddå luktar!!??
**Alla djur luktar. Alla vet hur en blöt hund luktar, eller en katt-låda, eller ett stall osv.
För att inte tala om vad vi människor luktar.
Att gulla med djur är dessutom bevisat bra för hälsa och välmående. Ett par "må-bra"-hormoner pyttsas ut varje gång du njuter den lena pälsen och de killiga morrhåren.
Jag tycker det är koolt att jag kan stoppa ner mina husdjur i en ficka och ta en prommenad.
Haha, och jag som tycker det är riktigt cooolt och fränt att föda upp möss!!! Något utöver det vanliga liksom. Lite annorlunda, lite udda, men MYCKET häftigt!!!!!
Det räcker ju att visa upp dem, så blir folk imponerade, de som inte riktigt "förstått" först. 
Marsvin, pah, vad är det att föda upp? Eller katter, såna går det ju hundra på ett dussin. Eller hundar … ja okej då, för all del. Hästuppfödning/stuteri är nog det enda som imponerar mer på mig än musuppfödning! 
Och Kastrullis! Precis så!!!
Visst är det många som tycker man är knäpp! Att ha en hel drös med smådjur o vara vuxen, ja det är ju knäppt anser många. Men det struntar jag fullkomligt i! Jag älskar mina djur över allt annat o folk får tycka vad de vill. De som inte accepterar mitt intresse behöver jag inte umgås med!
Fast själv tycker jag det är lika tufft att ha möss som marsvin, hamster, gerbil eller råtta. Alla är lika underbara!!! Själv har jag blivit helfrälst i nakenfisar (skinnymarsvin alltså). Men jag överger inte mössen för det för de är så totalt underbara!!!! En flock med möss bara måste jag ha! Minst. 
Idag hade jag med min ena råtta på jobbet. Hon som var råtträdd kikade på lite avstånd för nyfiken var hon ju. hihi…

Jag har haft med möss till skolan flera gånger. Visst gick jag på en naturbruksskola, men det var ju inte riktigt tillåtet att ha djur med sig på skolan. I min klass var jag "djurfreaken", trots att jag gick på en DJUR skola.
Men när jag hade mössen med i smyg, så var det faktiskt lärarna som var mest intresserade! Och då snackar jag om dataläraren, samhäll/religion läraren, och inte de som höll på med djur.
Jätte mycket positiv uppmärksamhet när jag hade möss med mig som antingen skulle säljas, eller som jag gosat med på morgonen och inte "hunnit" sätta tillbaka i buren så den fick följa med till skolan. haha
Men sen har man ju träffat många som "möss, usch!". Men dom ignorerar jag bara.

Hihi, vill bara tala om att min musrädde kompis idag höll i två av mina musungar! Hon tyckte till och med att de var söta! jag tycker hon var jätteduktig! Hon klappade dem först och sen lät hon dem klättra över till hennes hand. Hon är verkligen blandat förtjust och rädd för möss. Jag tror många är det.
Älskar mina stora små vänner..

Jag har inte varit med om någon som tyckt mina möss var töntiga. Vissa är lite rädda men annars har jag inte mött någon kritik. Lite frågor kanske, som "blir dom tama?" eller "bits dom inte?", men aldrig kritik.
Många tror de ska vara tråkiga men på vår midsommarfest var fasiken varenda männska framme vid någon bur och Ikaros var lyckligaste musen någonsin (översocial som han är) som fick hälsa på nästa ALLA på festen. Och som han charmade omkull folk! En del kom och frågade vart man får tag i så fina möss och hur dom ska bo och hur mkt det kostar att dem och sådär. En har ringt och frågat mer och ska spara till bur nu. (=
Sen tyckte min hårdrockskompis att en svart mus var jävligt häftigt. Han ville ha en svart långhår ^__^ Många tyckte att Jezebel var finast för att hon glänste (svart korthår satin). Många ooh och aaah där.
Nä möss är INTE töntigt, lite ovanligt bara. Rekrytera mera!
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Jag tror på det där med att ta med möss till skola, jobb etc faktiskt! Att visa upp dem mer!
#9. Du har en poäng där: "att ha möss och vara vuxen". Jag är ju så oerhört väldigt mycket vuxen, dvs har varit det så länge att ingen ifrågasätter det längre
. Det är en skillnad, och gör säkert också skillnad vad gäller omgivningens reaktioner.
Min "omgivning" är också lite äldre, och uppskattar allt som får en människa att "brinna", för det förgyller helt enkelt livet.
Om det finns några unga människor som tycker jag är töntig … kan det göra det ???
har aldrig tänkt tanken - men om någon tycker det, så bjuder jag på det, hahahahaha. Stackarna.
Nåja, de blir väl vuxna de också, förhoppningsvis. för deras egen skull. alla blir ju inte det…
Och Dreamiz, jag tycker också det är lika häftigt att föda upp marsvin och vilket djur som helst!
Jag "tramsar" så mycket bara, har min egen lite knäppa "prat-stil".

Ber om ursäkt i fall jag trampar någon på tårna nu , men folk här är förståss undantagna från ålderspåståendet nedan…
Många i den äldre generationen, typ min mormor (87) och min mamma (67) och pappa (69) förknippar möss med sjukdomar, uppäten mat och förstörda textilier. De ryyyyser när de ser mössens svansar och tänker på allt från pest till svält.
Visst, det kan man förstå till viss del, särskilt min mormor som varit med om andra världskriget.
MEN, för att använda ett väldigt föråldrat uttryck som passar in här, JAG TYCKER att lite "takt och ton" är på sin plats, dvs respekt för att människor tycker olika.
Jag fnyser inte åt min mormors val i livet, inte heller åt min mammas och pappas smak och tycke… INTE HÖGT i alla fall.
SMAKEN E SOM BAKEN, eller hur?
Jag har svårt för människor som anser att vissa saker är bättre än andra. De människorna tycker oftast att DERAS smak, intressen etc är det bästa och så klankar de ner på andra.
Som om de vore liiiite bättre än alla andra.
Varför anses det vara bättre att ha en hög möss, jämfört med en hög siameskatter? Eller diskusfiskar? Eller 50 orchidéer?
Det handlar om mode, anser jag.
Någon har bestämt att vi ska tycka så.
På samma sätt anses det vara töntstämplat att lyssna på dansbandsmusik, men högst kultiverat att lyssna på klassiskt.
Låt ingen annan bestämma vem du vill vara!

#15 väl talat.
Folk gnällde ju högt och ljudligt inom ridklubben för att jag var punkare och tävlade i dressyr.
Tråkigt att folk ska behöva bry sig så förbaskat vad alla andra gör och tycker.
Tja, vi kan ju ha våra åsikter, men faktum kvarstår: Folk tycker i allmänhet att det är TÖNTIGT med möss!!!
Jag tycker att alla borde slå ett slag för mössen! Gör reklam för dem! Åk på mässor, utställningar, träffar, möten etc och visa upp dina möss. Skriv en faktabok om möss. Skriv till ICA-förlaget och be dem ge ut en musbok… mm… Finns massor att göra!
Hmmm skulle nog heldre vara mus nörd en den data nörd jag är. Men grejen är den att jag har lite skräck för inte bara möss utan alla slags gnagare….. Men så har jag juhe nu min Neo *min skäggagam* som min sambo Pimu har lite skräck för *L*
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

INGET fel i att vara datornörd du! Utan nördar skulle det inte finnas techsupport (=
Instämmer fullständigt - än en gång - med Kastrullis.
Jag tror jag instämmer med alla. 
Alla är ju olika o så länge man inte skadar nån levande varelse så har man ju rätt till sina egna intressen. Jag vill bli respekterad för den jag är, de jag umgås med måste acceptera mina intressen även om de inte delar dom. De som inte accepterar mina intressen accepterar inte mig och då har vi ingen anledning att umgås.
Jag tror många tror att möss bara är för barn - något som ju vi här vet är totalt fel! Möss är till glädje för alla oavsett ålder! Men hur vi ska göra för att få bort tönt-stämpeln (om det finns en sån) det vet jag tyvärr inte…