Skakar när hon går. Hjälp!
Min äldsta mus, Nova, mår inte så bra. Hon är 1år och 8 månader.
Hon skakar i hela kroppen när hon går och vill mest ligga stilla med huvudet vilandes på något, som att hon inte orkar hålla upp det.
Lång historia:
Hon har haft snedskalle i januari men blivit behandlad och är bara lite sned nu. Ikväll när jag tog ut hon och Kosmo så ville hon inte komma ut ur huset och när jag tog upp henne i handen så satt hon stilla. Jag satte dom på deras rastplats och städade buren. När jag skulle ta upp henne så pratade jag till henne så hon inte skulle bli rädd, då brukar hon som nosa uppåt i luften men det gjorde hon inte, jag blåste lite försiktigt mot henne men inte då heller reagerade hon speciellt mycket. När jag tog upp henne låg hon bara i handen, jag satte ner henne i buren och när hon gick så skakade hon i hela kroppen. Nu ligger hon på min mage med huvudet nere.
För ca en vecka sedan såg jag att hon hade blivit tjock och tog bort solrosfröna från maten, idag ser hon snarare mager ut, det har sjunkit in på sidorna och man känner tydligt ryggraden när man stryker på ryggen.
Jag tror det kanske är dags för henne att lämna oss.. 😢
Vad tror ni?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Det tror tyvärr jag också, hur ledsamt sånt än är.. Hon låter väldigt slö och trött och jag tror att när hon sover drömmer hon om att få sova på riktigt. Om jag var du hade jag klippt en bit fleecefilt och låta henne mysa i den om hon vill, det älskar alla mina möss och det skulle säkert din lilla Nova uppskatta. Kramar och hoppas allt går bra för er ❤️
Tack för ditt snabba svar. jag har lagt henne på en bit fleece och gett henne välling som hon älskar med lite vaniljsocker i. Hon har ätit lite.
Det är ju bra så att hon får i sig något. Det är bra om du kan se till att hon får i sig lite vatten också. Vet inte vad det kan bero på att hon skakar men det låter ganska hemskt tycker jag.. men hon är ju ändå nästan 2 år gammal så hon är ju inte en bebis längre. Man önskar allt att djur kunde leva föralltid, de blir ju ens barn och bästa vänner till slut.
Jag har satt tillbaka henne i buren och Kosmo hjälpte henne in i huset. Nu är hon ute och äter välling men ibland stannar hon som till och så när jag pratar till henne är det som att hon typ 'juste jag höll ju på att äta' och så fortsätter hon äta.
Nu är hon och klättrar på en gren som bara lutar lite, och fryser till ibland, typ som att hon somnar plötsligt. :/
#1 Aw, vilket rart svar. ❤️
jollycox, det låter som om Nova haft ett tufft liv. Att ha snedskalle kan vara ganska allvarligt och tyder på att hon inte är så stark. Det är också en gammal musdam du har. En av mina töser som var hur frisk och fin blev över en natt jättegammal när hon var 1 år 9 månader. Hon blev också insjunken, trött och så. När hon inte visade någon större aptit heller lät jag henne somna in. Jag visste ju att det ändå var dax. Men möss kan få dö av ålderdom, bara de inte har någon knöl eller något som plågar dem. Hur man gör för att underlätta för dem kan vara att handikappanpassa buren lite och mata med lite godare och lättäten mat som välling, gröt, leverpastej, barnmat osv.
Hon är jättetrött och slö idag med men hon är uppe och äter välling då och då. När jag tog upp henne idag så gick hon omkring lite i handen, inte som igår då hon bara låg.
Låter lite som när min hamster hade vätskebrist… Dricker hon något?
❤️ Älskade husdjur
#7 Jag har inte sett henne dricka något men vattenskålen står precis brevid huset så det är nära. Hon brukar dricka bra.
Hon var upp nyss och då skakade hon inte längre när hon gick, ska ta upp henne nu och se hur hon mår.
Idag är hon mycket piggare. Hade henne på sängen och hon gick omkring, frös inte till någon gång sådär som hon har gjort, skakade inte när hon gick.
Något står inte rätt till men hon är iallafall piggare.
#9 Vad bra att hon är piggare idag! ❤️
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Håller med! 😃
Lilla nova är så mager. Hon brukar väga 35-36gram men nu väger hon 29gram. 😕 Och för nån dag sen när jag höll i henne så bet hon mig. Ingen av dom har gjort så förut.
Hur är det med henne? :(
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
#13 Jo hon är nästan som vanligt, lite tröttare bara. Hon äter rätt bra. Jag ger henne välling varje dag för det älskar hon.
Åh, ibland tänker jag att det kanske är bäst att låta henne somna in. 😕 Men vad händer då med Kosmo, då blir hon ensammen..
om hon bet dig och är mager mår hon nog riktigt dåligt… Hade alivat för länge sen om det var jag tyvärr :( När man SER att en mus mår riktigt dåligt har de gått långt eftersom de döljer de in i det sista.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag förstår..
Men hur blir det med Kosmo då som blir ensammen?
#17 hon kommer nog klara sig själv, bara det att du får försöka vara lite mer med henne sen ifall du blir tvungen att avliva denna. Bara hon har dig och du umgås bra med henne kommer hon klara av att gå själv :) hoppas det går bra för dig och dina möss!
.
#17 skaffa en ny muskompis :) Honor är lätta att presentera
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#19 Jo men inte lätta att få tag på. Jag har 56 mil enkel väg till närmaste musuppfödare..
#20 Transport har ALLTID löst sig för mig, och jag är säker på att det gör det för dig också!
#18 Ja jag hoppas att hon kommer må bra ändå. :)
#21 Jag skulle kanske kunna hitta transport från södra sverige någonstans men det gäller ju att hitta bra möss också, och transport från/förbi samma ställe. Jag är nog stressad som det är och känner att jag inte har tid att leta både möss och transport. Kosmo kommer ändå få sitta ett bra tag ensammen även om jag skulle börja leta nu. :/
Nu har lilla Nova somnat in. ❤️😢😭
åh, vila i frid lilla Nova, hon sover gott nu ❤️ styrke kramar !❤️
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

R.I.P Nova.❤️Hon är väl omhändertagen av alla snälla möss uppe i mushimlen. ❤️
Vila i frid ❤️🌺
❤️ Älskade husdjur
Vila i frid❤️
Styrke kramar till dig!❤️
.
RIP Nova och stor kram till jollycox ❤️
Vila i frid lilla Nova ❤️ en stor tröstkram till matte ❤️
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Sov gott Nova ❤️
Tack alla! ❤️
Sov gott lille Nova❤️
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.