Har du hjul till dina möss?
Hej!
Har du springhjul till dina möss? Isåfall råder jag dig om att ta bort hjulet.
Länk om hjul: redigerad av mandymoo - bort tagen länk
redigerad av mandymoo - borttagen länk

Haha, va kul att länka till min artikel! ^^
Den finns även att läsa i hamster & gerbiler.iFokus artikelarkiv..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jag har en hel himla massa musburar, sist jag räknade var det fler än jag trodde själv, hela 30 st!!! Av alla dessa burar är 2 utan hjul, och ett med hjulet vänt på sidan som en "tallrik" så att de får mer en "gå-platta". Alla har stora hjul, men pga ekonomiska själ har jag fortfarande matellhjul som de kan skada svansar i några av burarna. Byter långsamt ut dem mot snällare hjul, men det sker sporadiskt när ekonomin tillåter.
Mina möss springer inte maniskt i hjulen, utan pillemasar på med annat lika ofta. Visst är det ultimata att mössen har så stora burar fullproppade med leksaker och jox att de aldrig skulle använda sina hjul, men jag anser att om man har mer vanliga burar, typ duna od, så måste det vara upp till var och en om de vill ha hjul tillsammans med andra leksaker eller inte. Små hjul som ger möss med svansarna upp över ryggen gillar inte jag heller, men mina stora hjul blir kvar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#2 Ja, din artikel är väldigt bra. :)
#3 En liten fråga bara: Är det för motionen som du har hjulen kvar? Jag menar inget illa med frågan, jag bara undrar.

Det är för motion och sysselsättning. Givetvis har jag hus, rör/gångar, gungor, kartonger, klättergrunkor och annat i burarna oxå.
MVH Elin

jag har ett stort metallhjul som min ena pojke Iko har för han är så himla överaktiv och behöver massor att göra, letar efter ett stort "snällhjul" med de finns ju ingenstans, och jag litar inte riuktigt på affärer på nätet.
Sen har jag ett litet snällhjul som kom med en bur jag köpte fast den sover flickorna bara i.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Möss behöver få röra sig flera km per dygn - utan hjul oavsett hur mycket leksaker dom än har så kan dom inte göra det…
Det är även bevisat att djuren mår bästa och håller sig unga längre om dom får springa i hjul om dom vill. Liksom vi människor gör med motion.
Jag har hjul till mina - och ingen springer hysteriskt… utan det är korta stunder o mest att dom går runt…
Nu har vi haft den här frågan uppe flera gånger… o alla gör som dom vill. Men vi vill inte ha massa fördömmande mot hjul här på mus.ifokus … prata gärna om hur ni gör och varför.
Då vi inte har länkar direkt till Artiklar som ligger på zoonen så är den borttagen.
Alla är välkomna att skriva Artiklar - men skicka dom till Grodan - Sajtvärd så att hon får lägga upp dom här som Artiklar.

Mandymoo skrev;
_Det är även bevisat att djuren mår bästa och håller sig unga längre om dom får springa i hjul om dom vill. Liksom vi människor gör med motion.
----------------------------------------------------------------------
_Det är även bevisat att springer djuret med svansen bakåtböjd så påverkas hela ryggen eftersom kotorna böjs åt fel håll & nerver kommer i kläm. Tänk dig själv hur det känns..
// Emma, aka Althea

Som jag skrev så gäller det att ha hjul som passar i storlek. Det är det som är det viktiga inte hjul eller inte …
Men nu är det ju så att för att ett hjul inte ska skada djuret fysiskt så behöver hjulet vara ungefär lika stort som ett traktordäck. Jag tror att det är snällare att ta bort hjulet och ha djuret ute väldigt mkt i rummet än att utsätta den för all stress och huvudvärk som den får av att springa i hjulet. Jag visste inte att den här frågan hade varit uppe här förut, fast jag har kollat igenom en massa trådar. Om jag skrev något jag inte fick så ber jag om ursäkt.

ser beror det väl på lite hur många möss, man har också, man kanske inte har tid att ha ALLA möss ute så mkt varje dag.
Sen jobbar man ju också, inte alla dagar man har så mkt tid att släppa ut dem (speciellt om man har många). Då är det väl bättre att de har ett hjul att springa lite i. Iko hade blivit knäpp om han inte hade något hjul.
Sen får man ju hålla koll om någon är "hysterisk" (som mandymoo sa) då får man ju hitta någon annan lösning till dom.

Råttor som får springa "lagom" mycket i hjul blir läraktiga. Men om de springer för mycket blir de stressade: http://www.sahlgrenska.gu.se/digitalAssets/106982_051121_andrew_naylor.pdf
Vi har hjul till alla våra möss. En del springer jättemycket andra springer jättelite. Jag tycker inte att han som springer "nästan jämt" verkar varken dum eller stressad. Han är bara jättemysig. Till sättet är han faktiskt ganska lik han som "aldrig" springer. Men han som aldrig springer är mycket tjockare…
Det som vore intressant att veta är om ni som haft många möss länge fått mycket skador på hjulmöss eller om ni märkt att hjulmössen är dumma eller stressade…

min syster sa precis en rätt kul sak. "Man skulle fixa pyttesmå löparband åt dem."
Inte helt dumt, någon som är bra på att uppfinna?
#13 Tack för sidan, jag lärde mig någonting nytt av den. :)
Om man inte har hjul till sina möss, hur mkt tror ni dom ska ungefär vara ute under en dag? Jag har ute min lilla mus tills den tröttnar och vill in i buren. Sedan tar jag ut den en gång på kvällen/natten.
#14 Jag har faktist också tänkt den tanken, men det skulle nog inte fungera. :/
Annars så skulle man uppfinna ett hjul som djuret skulle kunna springa på utsidan av så att ryggen böjs åt ''rätt'' håll. Eller så skulle man kunna uppfinna ett klätterband. Som ett löparband, fast gjort i galler som man hänger på burväggen så att musen kan klättra och klättra, men inte komma någonstanns. Det skulle den få ganska mkt motion av.

Mitt felvända hjul fungerar lite, fast inte så bra som ett vanligt hjul. Jag har böjt en stege som stöd, och satt hjulet i gallret upptill, så att den blir som en skål. Honorna i den buren går oftast på kanten, och den snurrar glatt med.
MVH Elin
#17 Har du någon bild? Det låter som en bra idé. :)
Jag har definitivt hjul till ALLA mina möss. Någonting annat klassar jag som "taskigt", ja på gränsen till djurplågeri faktiskt.
Då definierar jag "djurplågeri" som djurhållning där djurens naturliga beteende inte får komma till uttryck, oavsett hur väl de sköts. Typ "djurfabriker", där djurens hälsa är oerhört viktigt för att få bra produkter, där framgång räknas i ekonomin, och inte i djurens psykiska välmående.
För att veta vad ett djur behöver för att må mentalt bra, behöver man veta deras naturliga beteende.
En vild mus kan springa upp emot en mil per natt, när den strövar runt i omgivningarna. Hur ska den ens klara av hälften, eller ens en tiondel, av detta i en liten begränsad bur??? Möss mår BRA av att få springa!! Liksom de mår bra av att få klättra, balansera, klura och fundera, och använda hela sin kropp.
Springhjul stort som ett traktordäck, eller en bur på 500 kvadratmeter? Varsågod och välj. 
Givetvis väljer man varken de minsta hjulen eller de minsta burarna! Mina snurror har en diameter på 2 dm. Några "missbildningar" har jag då aldrig sett.
Att springa i hjul ökar antalet hjärnceller i hjärnan (var annars…). Liksom ALL aktivitet gör (!!!) hos både människor och djur, så länge de/vi inte är utsatta för stress, som har motsatt verkan och blockerar allt.
Bra att diskussionen kom upp i alla fall, för nu vet jag ännu ett villkor jag sätter vad gäller köparna till mina möss (jag är lite "kräsen"
). Springhjul (stort förstås) är ett måste, alltför många negligerar det.
Kramisar fråna amaira, Björndalens musuppfödning. 

Just nu har jag hjul i bara den ena buren, men det är bara för att i de andra 2 burarna får det inte plats ett Habitrailhjul som är ca 18-20 cm i diameter. vill inte ha mindre hjul till mina småttingar för deras ryggar. Men jag byter ut rör, toarullar och annat kul i de 2 burar som inte har hjul för att stimulera dem så mycket jag kan och har dem ute en stund i stort sett varje dag, beroende på hur jag jobbar. Ibland får någon av dem faktiskt hänga med till jobbet om min brukare vill träffa dem. Det då jag är personlig assistent åt 2-3 olika personer. och de har tidigare haft möss, hamster med mera i yngre dagar.

#19 Behöver inte skriva mer… allt med i det du skrev… nickar bara o håller med 
#19 Vad är det med att en mus kan springa upp emot en mil per natt? En hamster kan springa upp till 16 km på en natt. Du tycker att det är djurplågeri att inte låta musens naturliga betende inte får komma till uttryck, men det är inte så naturligt för musen att springa runt, runt i ett hjul.
Det är klart att de mår bra av att få springa, men det behövs inte ett hjul för att låta mössen göra det.
Jag tycker fortfarande att det är snällast att ta bort hjulen och låta mössen motionera på ett naturligare sätt, som inte skapar smärta och stress hos djuret. Men ha kvar era hjul ni, det är ju upp till var och en.

Jag har hjul till min mus. När han nyss kom hit sprang han som en galning. Nästan lite sjukligt.
Sedan tog jag bort hjulet och när jag satte tillbaka det så använde han det inte alls. Han var en deprimerad mus.
Nu har han börjat springa igen och jag märker att han mår bättre. Han springer mer lagom nu för tiden och är även uppe och samlar bomaterial och letar godis och klättrar .Han är allmänt mer aktiv nu på nätterna(på dagen ligger han ju fortfarande bara i sitt sovhus).
Det optimala för honom vore väl en kastration och lite tjejkompisar men det funkar såhär också. Jag får tvinga ut honom ur sovhuset så han är ute med mig ofta och inte bara ligger där. Men skulle jag ta bort hjulet skulle han vara lika, även på natten.
Älskar mina stora små vänner..

Nej, jag har inte hjul till mina möss. Har hört för många nackdelar om hjul!

jag har hjul till mina möss.
Har en följd fråga: Ska man ta bort hjulet om honan är dräcktig eller är de bara bra för henne ??

#26: När hon är dräktig är det nog bara bra om hon springer i det ibland, men när hon har fått ungarna kanske du ska ta ut det och sätta in det igen när ungarna är typ 3-4 veckor?

#27 Varför då? Hon behöver väl motion även när hon diar?

Det jag funderar på är varför det i musvärlden verkar va ett måste med hjul men i gerbilvärlden är detfruktansvärt med hjul..?
Hur är det i hamstervärlden?
// Emma, aka Althea

väldigt intressant. Möss och gerbiler har ju ungefär samma storlek o så.. Finns det ingen forskning bedriven kring ämnet? Någon kanske borde göra det annars!

#28: En kompis som fick en oönskad kull på sina möss hade hjulet kvar i buren när ungarna var där. Då la honan in alla ungarna i hjulet och sen sprang hon i det med ungarna kvar i 
Men annars kanske man kan ta ut honan i en kvart 2-3 gånger om dagen och låta henne springa av sig i ett hjul , och samtidigt kika på ungarna?

Det närmsta du kan komma forskning såvitt jag vet är dessa 3 artiklar;
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=865023
// Emma, aka Althea

#31 Oj! Det var kanske inte så bra..
#32 Det ska jag läsa!

Har inga möss, men har ett jättehjul för råttor/chinchillor lr vad det är. Dock i metall.. Men skulle jag ha möss igen och inte någon störrebur med massa leksaker så skulle det hjulet få rycka in. Att en mus skulle få krökt rygg i det hjulet är bara möjligt om musen har en storlek av en vuxenråtthane..

Jag har inte hjul till mina möss, men det är för att jag tycker duna-hjulet som man fick till är alldelles för litet och jag vill inta ha hjul på ställning dels för att jag bara hittar metallhjul (som jag tycker ser ut som rena dödsfällorna) och dels för att det tar så stor plats i buren så mina möss får vara ute varje dag och springa istället..

De blågula plasthjulen med metallställning med en diameter på 20 cm tycker jag är jättebra! De får precis plats i en Duna!
Nästan alla mina har hjul, men nästan ingen använder dem…

Jag hade ett hjul förut men det var så litet så jag tog bort det.

Jag har två hjul som såldes som råtthjul, så de är stora. Ikaros har ett för han är så överaktiv. det andra har Pin men han använder det nästan aldrig så jag funderar på att ta bort det.
Jag har stora hjul och svansen är inte böjd när mina möss springer i dem. De springer inte så värst ofta i dem, bara någon gång då och då. De har mycket annat att syssla med så jag antar att de fördelar tiden rätt bra :-)