Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 4841 ggr
Elyria
1/26/08, 7:20 PM

Mus med sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten mus som jag tycker så synd om just nu. Hon kliar sönder sig.

Jag har kört en omgång (tre behandlingar) med Stronghold på alla mössen. Men Vattnadals Xi He kliar sig fortfarande.

Så här såg hon ut för ett tag sen.

Annons:
Elyria
1/26/08, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Veterinärens teori var att klådan höll sig kvar trots att ohyran dött. Så hon skrev ut en salva, Fuciderm, som skulle stilla klådan och hjälpa till att läka såret. Den behandlade jag med morgon och kväll i en vecka och såret började läka. Efter en vecka såg det ut så här.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=89aa4a1a-d54d-48c4-b596-2c3d0b8b49ae&Filename=Teguila läker_jan08.jpg)

Elyria
1/26/08, 7:31 PM
#2

Men nu har Xi He fått fler sår. I nacken, där hon blivit väldigt tunnpälsad.

Veterinären säger att jag kan köra med salvan ett tag till, om jag stryker på tunt.

Hon har inga idéer om vad det kan vara om såren inte beror på klådan som dröjer sig kvar. Jag funderade på svamp och veterinären tyckte att om jag vill, kan jag testa Pevaryl puder eller spray. Köpte puder i går. Men i dag är såret i nacken större än det var i går och då vill jag hellre använda salvan för att minska det. Har flyttat henne till egen bur också så hon får läka i fred.

Elyria
1/26/08, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Xi He har ett problem till. Vid svansroten har hon en kal fläck. På var sida om den har hon också kala fläckar. Fläcken vid svansroten har hon haft länge fast den var mycket mindre när jag först såg den. Och jag tänkte då att hon nog bara skavt sig på nåt.

Elyria
1/26/08, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har till råga på allt upptäckt att Gismora och Sirikit, som bott med Xi He, är utan morrhår. Jag har kollat på bilder av dem och sett att 10 december hade de morrhår. Men när julen kom hade varken de eller Sirikits bröder morrhår. Nu när killarna flyttat till sin far har de fått tillbaka dem. Kan Xi He ha blivit morrhårsätare helt plötsligt? Gismora har ju bott med henne sen i somras utan problem.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e95c77a5-833a-4ce2-8dc2-b7f6177073fb&Filename=Sirikit o Gismora2_jan08.jpg)

Elyria
1/26/08, 7:36 PM
#5

Jag lider med Xi He och gillar inte alls att krångla så här med en mus. Samtidigt vill jag veta vad det är och hur jag kan få bort det om nån annan får det.

Att döma av andra trådar om såriga möss kan det vara svårt att få bort det här. Tar ändå gärna emot tips…

UlrikaD
1/26/08, 10:20 PM
#6

Jag tycker det ser ut som fungus, alltså en svampsjukdom. Om det har gått länge så hjälper inte pevarylpulver. Det finns en salva på apoteket som heter Dactacort som man kan prova. Hjälper inte det finns det en receptbelagd medicin som ska sväljas och heter Itrafungol. Efter man har börjat med Itrafungol brukar det bara ta några dagar innan det försvinner.

Annons:
Elyria
1/27/08, 9:48 AM
#7

Fungus=ringorm?

Då ser jag framför mig hur vi måste behandla alla pälsdjur (möss, marsvin och hund) och kanske också oss människor. Det innebär också sanering av hela huset. Och inga möss in, inga möss ut innan jag är säker på att alla svampsporer är borta. Och ingen avel…

Jag pratade med veterinären om ringorm, men hon sa att det är så svårt att utreda och om inte vi människor har oförklarliga sår så är det säkert inte ringorm. Fast hon vet ju inte hur noga jag är med handtvätt när pysslar med mössen… Och hon har nog glömt att hon för ett år sen sa till mig "Man ska lita på sin intuition." Nu får jag väl ladda för ett samtal med henne igen.

Rikki - vad är dina erfarenheter av fungus? Har du haft det bland dina djur? Hur svårt var det att bli av med?´

Grodan
1/27/08, 2:57 PM
#8

Svampsjukdom kan jag hålla med om. Ta skrapprov och ge lämpligt medikament, enligt veterinärråd så klart, under väntan på labsvar.

Tycker också tyvärr att du bör försöka hitta bättre veterinär. Du ska INTE prova massor med olika saker, det är verkligen inte bra.

Kom också ihåg att behandling av svamp är en långtgående process och kan du inte snabbt få RÄTT medikament för behandling kanske du bör avliva musen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/27/08, 9:33 PM
#9

Fungus och ringorm är INTE samma sak. Ringorm smittar till människor vilket fungus inte gör. Jag har haft fungus hos min chinchillor. Det spred sig snabbt och ca 10 djur blev sjuka. Behandlade alla med Itrafungol och det stannade av nästan direkt. Hade djuren i karantän i 6 mån efteråt för säkerhets skull men inga fler blev sjuka. Ringorm däremot är otroligt mycket värre men oftast om man hanterar sina djur dagligen så får man det själv isåfall. Du behöver komma till veterinären och göra ett skrapprov för fungus och ringorm för att veta säkert vad det är. Jag hade tex. två chinchillor som hade hunnit tappa nästan alla päls på huvudet innan jag hittade rätt veterinär som kom på vad det var. Efter en månad kunde man inte se att de hade varit sjuka.

Elyria
1/28/08, 7:48 AM
#10

Tak för svaren!

Såg på nån annan sida att någon kallade ringorm för fungus, men då vet jag att det inte är samma sak.

I går behandlade jag Xi He med Pevaryl-pudret morgon och kväll. Idag ser hon mycket mycket bättre. Det blev en förbättring som jag inte vågat hoppas på ens.

Men naturligtvis är det bäst om jag kan hitta nån som kan ta ett hudprov. Ska höra mig för i dag.

UlrikaD
1/28/08, 8:29 AM
#11

Märker man att Pevaryl-pulvret hjälper så är det nästan helt säkert fungus. Det är ju mot svamp. Det som är med det är att det tar mycket längre tid för det att gå över samt att man kanske inte får bort allt med det och det kan gå från en mus till en annan senare istället. Så vill du vara helt säker så gör du ett skrapprov. Men har du fått en lättare variant så kan du ha tur och det räcker med Pevarylen. Jag har ju aldrig haft det på möss någongång utan bara chinchillor.

amaira
1/28/08, 10:12 AM
#12

Ååååhhh hu, stackars er. Vad jobbigt och tråkigt.

Svårt med sjuka möss, och ont om muskunniga vetrinärer… Man blir så hjälplös.

Ringorm kan nog vara "fungus", men fungus/fungi är inte ringorm. Fungi är latinska namnet för svamp, vilket innefattar även kantareller till exempel. Glad

Vad lilla Xi He än har, tror jag inte det är kantareller eller Karl Johan… *förlåt Generad*

Mymlan
1/28/08, 6:13 PM
#13

Om man behandlar en mus med pevaryl puder *salvan borde väl oxå funka samt Daktar salva?* ska den sitta ensam eller kan den gå med sina vänner? risken är väl vännerna putsar av salvan/pudret.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
UlrikaD
1/28/08, 8:00 PM
#14

Daktar och Dactacort som jag skrev om ovan är samma ingridienser i.

Elyria
1/29/08, 9:48 PM
#15

Härikring finns inga veterinärer som kan möss. Vilken jag än kontaktar måste jag vara steget före och veta vad det är jag vill ha. Så jag ringde igen veterinären som redan är inblandad i Xi Hes behandling. Hon är trevlig och tillmötesgående och dessutom billigare än djursjukhuset.

Jag berättade att jag fått tips om att Xi He kan ha fungus. Fick svaret att det bara berättar att det är svamp, inte vilken sorts svamp. Och Itrafungol är medicin mot ringorm.

Så i morgon ska jag försöka utreda vad vi bör testa…

Vill ju gärna veta vad det är så jag kan ge rätt medicin, gärna som är lätt att ge om jag ska ge till många…

Elyria
1/29/08, 9:53 PM
#16

Kan förresten berätta att Gismora och Sirikit börjar få tillbaka sina morrhår. Fast det bara är två dar sen Xi He flyttade ifrån dem. Men Gismoras tumörer (har kommit en till bredvid den första) börjar bli stor så det dröjer nog inte så länge innan hon får vandra vidare…

Hoppas att Xi He repar sig så hon och Sirikit kan bo ihop igen för jag vill ju inte sätta Sirikit med nån annan än på ett tag - om hon också bär på svampsmitta…

UlrikaD
1/29/08, 10:23 PM
#17

Ja, Itrafungol ÄR medicin mot ringorm MEN även mot svårare fungus.

Elyria
1/30/08, 6:29 AM
#18

#17 - Togs det nåt prov på dina djur?

Grodan
1/30/08, 6:31 AM
#19

Sprider det sig fort?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
1/30/08, 8:23 AM
#20

Ja, det togs skrap-prov som visade fungus. Men i och med att jag hade sett det innan hos en annan chinchilla-uppfödare så visste jag vad det var redan innan jag gick till veterinären. Men de skriver ju inte ut medicin utan att ta alla dyra prover först, även ifall jag bara behövde ett recept. Det sprider sig fort och har man träburar så sitter det oftast kvar i buren. Den behöver rengöras med Virkon. Sen sprids det lätt via kläder ifall man först håller ett djur med fungus och sen håller ett annat. Äldre djur och bebisar är lättast mottagliga för de har lägst immunförsvar.

Annons:
amaira
1/30/08, 11:08 AM
#21

Tack Elyria, för den här tråden!

Även om du har tråden till att fråga mycket, och få hjälp, är det en mycket intressant och kunskapsgivande tråd!!!

En dag kanske jag sitter där med såriga möss, vem vet, och då har jag i alla fall lite erfarenhet, även om det "bara" är via den här tråden. Och tack alla som svarar i den!!! Den ger kunskap!!

Grodan
1/30/08, 1:07 PM
#22

Ah, jag menar på musen. Elyria har ju bara EN mus med dessa sår, så då handlar det inte om en smitta som sprider sig till andra möss, eller att denna mus har lite sämre immunförsvar och får en hudinfektion av någon svamp som normalt finns i miljön men som inte är direkt farlig. Därav vikten att ta reda på EXAKT vad det är! Men om det sprider sig fort på musen, i o m att den kliar sig, så kan det vara jobbigt att vänta på ett svar, för det är väldigt nära ögat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elyria
2/11/08, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

**Xi He
**Nu har jag behandlat Xi He med Pevaryl spray och puder i två veckor. Såren syns knappt längre. De kala fläckarna på bakdelen är kvar, men växer inte.

Hon är också mycket piggare, äter massor och börjar bli mullig igen. Tyckte hon magrade ett tag.

Jag låter henne fortfarande bo ensam. Inte bara av rädsla för att det ska smitta utan också för att hon inte ska bli stressad av att behöva "ta hand" om andra möss (för det misstänker jag att hon tror är hennes uppgift). Men så småningom får hon nog flytta ihop med nån i alla fall.

Svar på Grodans fråga om det sprider sig fort: En liten kal fläck vid svansroten har hon haft länge. Men att den vuxit märkte jag inte förrän såren kom. Och såren kom inte förrän jag börjat med Stronghold-behandlingen. Och då gick det fort. Som du säger var det ju också nära ögat. Runt ögat försöker jag behandla med hjälp av Pevaryl spray på en bomullspinne.

Måste också säga att Xi He är jätteduktig när jag behandlar henne. Hon gillar inte sprayen. Men när jag gnider in pudret sitter hon stilla, blundar och ser nästan ut att njuta…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=4957b1af-ab37-4049-9c21-7a3e8e7955a3&Filename=Tequila läker fint_feb08.jpg)

Elyria
2/11/08, 11:34 AM
#24

Your Dreams
Nu är jag mer orolig för Your Dreams. Han har klåda i ena örat och är tydligt besvärad av det. Pevarylar honom också. Men jag kan ju inte spruta in det i örat på honom.

Elyria
2/11/08, 11:36 AM
#25

Veterinärer
Veterinär nr 1 har jag släppt. Fick mycket god hjälp av henne för ett år sen, men nu kände jag att hon inte längre tillförde något.

Var hos veterinär 2 förra veckan. Han lade pannan i djupa veck och sa att han skulle fundera och fråga någon till råds. Han bad också att få behålla bilderna som jag tog med för att visa hur Xi He såg ut när hon var som värst.

Ett svampprov tog han också, men det tar ju ett par veckor att få svar. Och eftersom jag börjat behandla kanske det inte visar svamp även om det är det.

Hoppas ändå att han hittar någon som kan ”ge honom råd om vilka råd han ska ge mig”…

Elyria
2/11/08, 11:39 AM
#26

Snack med SVA
Innan jag kontaktade veterinär 2 hade jag kontakt med SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt). Jag ringde i första hand för att kolla vilka tester som bör göras på Xi He, men fick en del annan info också som jag kan dela med mig av. Kanske inte mycket nytt, men jag berättar ändå…

Personen som jag pratade med sa att det finns massor av hudproblem bland möss och att det kan vara väldigt svårt att hitta orsakerna.

Ohyra kan jag ju utesluta hos Xi He så det pratade vi inte så mycket om.

Allergisk reaktion pratade han om, eller han sa faktiskt "typ" allergisk reaktion. Vissa möss blir bättre när man byter foder vilket kan ha att göra med att de reagerar på vissa äggviteämnen. Spån kan också vara orsak till hudproblem.

Bakterieinfektion kan också vara orsaken men det pratade vi inte så mycket om.

Svamp kan komma av flera orsaker. Ofta handlar det om möss som är stressade. Eftersom de har mycket socialt samspel kan de till exempel störas av varandra. Då kan det vara bra att flytta den som har svamp. Jag fick också veta att om svampen beror på stress hjälper inte medicinen om inte musen blir av med stressen.

Barbering är också vanligt. Mössen plockar sig själva, på grund av stress.

Oförklarliga hudproblem är väldigt vanliga. Man kan testa olika mediciner och byta spån och mat och ändå fortsätter musen ha kala fläckar.

Svampest Om man vill ta ett prov för att testa om musen har svamp ska man rycka loss hårstrån i kanten av fläcken, i mitten av fläcken och en liten bit in på det oskadade området. Helst ska man också skrapa bort lite hud. Provet odlas förutsättningslöst. Som jag förstår letar man inte efter en specifik sorts svamp utan svamp överhuvudtaget.

Grodan
2/11/08, 3:16 PM
#27

Vad bra att Pevaryl fungerade!

Skönt att du hittade en vettig veterinär till slut! Att de ska kolla upp saker/ta reda på fakta är SUPERBRA! Tyder på att de är noggranna och inte vill säga något som de inte vet något om! Grattis till att ha hittat en sådan veterinär!

Ang. SVAs förslag så dissar jag faktiskt alla utom svamp. Oförklarliga hudproblem dissar jag också - de beror på svamp, bakterie, virus eller ohyra.

Som jag skrev ovan så är det INTE bra att testa olika medikament. Bäst är att göra en preliminär diagnos, ex i ditt fall antog du svamp, och behandla den. Jag råder ingen att laborera själv utan kontakt med veterinär.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Linnean
2/11/08, 7:03 PM
#28

Vill bara inflika att Ringorm är en liten parasit som kryper omkring under huden. Mycket otrevligt, och speciellt eftersom det smittar till människor som någon nämnde!

Elyria
2/11/08, 10:00 PM
#29

#28 - Det stämmer väl på så sätt att ringorm är en svampinfektion och svamp hör till parasiter. Det är väldigt mycket som är parasiter. Men kryper svamp omkring?

Linnean
2/11/08, 10:12 PM
#30

Haha. det låter obehagligt. Men det kan hända att jag fått det om bakfoten. har sysslat med hästar och då lärde jag mig att ringorm är en liten parasit som kryper runt och liksom bildar ringar som ser ut som utslag. Men jag kanske har fel?

Någon som vet?

Elyria
2/11/08, 10:31 PM
#31

Hehe. Nej, ringarna bildas inte av att parasiter kryper i en ring. Så här står det på Wikipedia: "Infektionen bildar fjällande fläckar som när de vuxit till några centimeters storlek börjar läka i mitten och blir ringformade, därav namnet."

Några sidor om ringorm:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=2295
http://www.djurgruppen.com/Marsvin/sjukdomar.htm
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/DermatofytosRingorm/

Terato
2/12/08, 7:38 AM
#32

Har Dundermusen några sådana här sår? Jag började fundera nu eftersom hans far också hade någonting nu och om det inte kommer från honom..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Elyria
2/12/08, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jo, Dundermusen har faktiskt ett sår.

Efter att Xi He kliat sönder sig hittade jag ett sår på Dundermusens rygg. Men det såg inte alls ut som Xi Hes sår. Det var mer som om nån tagit en liten tugga av killen. Det var inte alls stort och verkade inte irritera honom.

Har behandlat Dundermusen på samma sätt som Xi He och det ser inte längre ut som en tugga utan mer som ett vanligt sår. Men det läker inte så som Xi Hes sår.

Gismora hade ett litet sår i pannan men det hann läka innan jag avlivade henne på grund av tumör.

Veterinären har tittat även på Dundermusen, Gismora och Your Dreams. Han tror inte att det är samma åkommor på alla. Alla de olika såren kom i alla fall plötsligt och samtidigt.

Xi He är den som sett värst ut. Därför valde jag att först bara berätta om henne. Det blev så rörigt när jag försökte formulera mig om de andra också.

Några fler möss med sår har vi inte. Tyckte ett tag att siamesungarna var lite kala bakom öronen men jag tror de är ok. De har ju bott ihop med Xi He - och småkillarna med Your Dreams, fast de har flyttat till varsin bur nu - så jag håller koll på dem.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a0bb20b2-39a5-4b2a-91d5-ea1039e5be4d&Filename=Dunder läker_jan08.jpg)

Terato
2/12/08, 8:27 PM
#34

Okej.. Ja vi får väl se hur det utvecklas. Bra att Xi He svarar på behandlingen iaf!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Elyria
2/12/08, 8:29 PM
#35

Det knepiga är att de möss som drabbats är de som jag varit mest noga med när det gäller både mat och städning.

De flesta av våra möss brukar bo i dotterns rum. Men Xi He och Gismora har bott i vardagsrummet (=mitt rum) sedan i november och Your Dreams har bott i en hall sedan han kom till oss i augusti. Dundermusen har däremot bott med de andra fram tills nu när jag hittade hans sår.

Nu är det många möss i karantän…

Terato
2/12/08, 8:32 PM
#36

Ursh, vad jobbigt för dig..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Elyria
2/27/08, 1:57 PM
#37

**Xi He igen
**En liten rapport om hur det går:

Xi He har blivit mycket bättre i pälsen. Inga sår längre och de kala fläckarna på baken krymper. Förra veckan var hon väldigt pigg och flirtade hej vilt med grannen Dundermusen.

Men nu i helgen som gick blev hon jättedålig. Slutade äta och låg och flämtade. Det var jättenära att jag tog bort henne, men tänkte att hon skulle få några dar på sig. Jag slutade behandla henne, eftersom jag misstänkte att hon kanske mådde dåligt för att hon fått i sig Pevaryl, antingen genom att andas in pudret eller när hon putsat sig. I dag är hon piggare igen och imorse hade hon äntligen rotat runt i matskålen.

Elyria
2/27/08, 1:57 PM
#38

**Your Dreams igen
**Det är svårt att försöka få pevaryl i örat på Your Dreams. Men han har i alla fall blivit mycket bättre även om det är lite rött långt in. Han är pigg och glad men kommer inte fram till mig självmant längre. Han gillar inte behandlingen…

Elyria
2/27/08, 2:02 PM
#39

**Dundermusen igen
**Dundermusen smetar jag Fucidermsalva på, morgon och kväll. Såret ser ut att börja läka. Men det går väldigt långsamt. Han är lika pigg och glad och nyfiken som vanligt.

Elyria
2/27/08, 2:03 PM
#40

**Veterinärer igen
**En vecka efter besöket hos veterinär 2 (hos vår distriktsveterinärstation) ringde jag och frågade om han hittat nån lösning. Han hade frågat runt men inte fått några tips. Och inte hittade han några läkemedel som skulle passa. Sporanox var hans enda idé. Det kan ges flytande i munnen men kostar 700 kr och det är inte läge för så dyra mediciner här just nu.

I går ringde jag distriktsveterinärerna igen. Då var veterinär 2 på semester så jag fick prata med veterinär 3. Hon kunde berätta att svampprovs-svaret kommit och att det inte visade på svamp. Men eftersom pevarylen hjälpt så bra så trodde vi nog båda att det i alla fall är svamp som Xi He drabbats av. Hon ringde upp mig igen efter en stund och hade då pratat med vårt närmaste djursjukhus (Karlstad). Får väl kalla hennes kontakt där för veterinär 4. Det enda tips den veterinären kunde ge var Fungoral-shampo. "Men jag vill inte bada mössen, då blir de ju förkylda", förklarade jag. "Pest eller kolera", var veterinär 3s svar på det.

I dag har jag ringt Djurkliniken Roslagstull i Stockholm. Den som jag pratade med i receptionen verkade förstå mina problem och gick och pratade med en veterinär - det blir väl veterinär 5. När han kom tillbaka fick jag veta att det är väldigt ovanligt att möss får svamp och att veterinären trodde att det kunde vara ohyra men att första Stronghold-kuren inte hjälpt. Hon tyckte att jag skulle köra en kur till. Och så fick jag veta att min veterinär gärna får ringa Roslagstull för att få råd.

Elyria
2/27/08, 2:04 PM
#41

**Suck!
**Det är så frustrerande att det ska vara så svårt att få hjälp med de här små liven. De är inte värda mycket i pengar och det vore enklast att avliva dem. Men jag vill ju ha dem kvar…

Just nu vet jag inte hur jag ska gå vidare…

Annons:
Terato
2/27/08, 2:06 PM
#42

Men vad jobbigt för dig, Elyria! Ush, jag lider verkligen med dig.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
2/27/08, 3:19 PM
#43

Gah! Mitt i allt elände så är du så jäkla duktig Elyria! Tänk vad du gör för dina möss!

Du kan tyvärr se på problemet såhär:

De möss som blir sjuka av hudåkommor på detta vis är svagare än andra, dvs har sämre immunförsvar och bör inte avlas på. Det kan pga smittorisk (speciellt vid utvecklade sjukdomstillstånd) vara bäst att avliva dem.

Var någon av dina veterinärer Collins i Jönköping? Om inte så kan jag tipsa om att ringa dem. Och om du ändå gillar att ringa runt kan jag även föreslå Yvonne Roschat i Uppsala. Det hon inte kan är inte värt att veta!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elyria
2/28/08, 7:41 AM
#44

Ja, jag ser det egentligen så. Men tänka är en sak, göra en helt annan. Och så vill jag ju inte ge upp de här mössen… De är så söta och goa…

Det har ju också lite att göra med att nu när jag lagt ner en massa pengar (och tid) på veterinär och behandling så vill jag ha lite för det också. Men det är så svårt det där med veterinärer och musproblem. 

Det verkar ju inte vara så smittsamt i alla fall. Siamesungarna, som bott med Xi He och Your Dreams, är fina i pälsen.

Elyria
4/19/08, 8:52 PM
#45

**Hur gick det sen?
**Xi He dog. En dag var hon bara död.

Dundermusens sår är läkt och han mår mycket bra.

Your Dreams har fortfarande lite klåda i ett öra, men kliar inte längre sönder sig. Jag har slutat med Pevaryl. Testade Fuciderm ett tag men slutade med det också. Satsar nu på massor av bra mat.

Både Dundermusen och Your Dreams sitter kvar i karantän och trots att de mår bra funderar jag, på grund av min rädsla för smitta, fortfarande på avlivning.

**Veterinärsamtal
**För ett tag sedan ringde jag Ywon Roschet i Uppsala. Tänk att det finns veterinärer som verkligen bryr sig…

1. Hon sa att man inte ska smörja något på möss. Det är alldeles för lätt att överdosera och de får lätt i sig det. Ingen Pevaryl och ingen Fuciderm alltså. De enda läkemedel man kan ge till möss är såna som kan ges i munnen.

2. Man ska inte prova en massa olika läkemedel utan att ha ställt diagnos. För att kunna hjälpa Your Dreams måste en veterinär titta i hans hörselgång. Hans problem kan handla om öroninflammation, tumör (vanligt i örat hos möss, sa hon), vaxpropp eller nåt helt annat. På Ywons veterinärklinik drogar de ner mössen för att kunna göra de undersökningar som krävs.

3. Många sjukdomar hos möss har att göra med att de äter fel. Möss i naturen äter allt möjligt som de hittar. Inte bara säd och fröer. Proteinbrist visar sig genom klåda och sår. A-vitamin är också viktigt. Man ska inte använda gnagarblandning från djuraffären, den är inte tillräcklig. Ywons klinik säljer en egen basblanding och remkommenderar att man lägger till annat också. Hon pratade bland annat om levande insekter. De ger även mössen något att göra.

4. Man ska inte hålla på och behandla om det inte hjälper. Det är djurplågeri.

**Lärorikt
**Kan bara tillägga att de här hudproblemen och alla samtal om dem lärt mig massor. Mycket av det som sagts i samtalen (och som jag sedan refererat här) har jag hört (läst) massor av gånger - eller själv förstått. Men upprepning är ibland bra, speciellt när det kommer från flera håll. Och det är därför jag rapporterat här…

[Thiah]
4/19/08, 9:15 PM
#46

Vet att detta inte hör till tråden egentligen men var är det för insekter som skulle vara bra mat? Hittade en lite krypande sak (typ som en lite myra) och den tog bort direkt men när  jag läser det där så blir jag lite fundersam..

Annars vill  jag med tacka för tråden Elyra för den har lärt iaf mig så mycket

lothus1
4/20/08, 3:02 AM
#47

Jag skall inte ge honom någon salva eller dylikt. Testar med att ge honom bra mat bara och proteinrikt. Tar bort vetet för att testa. MEN det lutar åt att jag låter Stuart somna in. Vill inte att han skall behöva lida.

Tack Elyria! Jag har tagit till mig allt du skrivit. Just nu känns allt skitjobbigt bara. Fick imorse även reda på att min mor ligger för döden i spridd cancer. Har suttit hos henne på sjukhuset hela dagen och bara gråtit. När jag kom hem grät jag mer och somnade av ren utmattning. Vaknade för en liten stund sedan, men går och lägger mig igen. Orkar ingenting.

Förlåt, men jag var bara tvungen att skriva av mig lite.

Ha det gott Elyria och än en gång, tack för all bra information!

God Natt!

amaira
4/20/08, 10:48 AM
#48

Tack Elyria, för en MYCKET bra och lärorik tråd.

#45. Rubriken "Vetrinärsamtal" tycker jag du ska låta lägga upp som en artikel!!! Det gör inget att den är kort, den är så viktig ändå.

Annons:
Terato
4/20/08, 1:00 PM
#49

Ja, det tycker jag med!

Är det okej, Elyria, att jag lägger ut den delen som en artikel?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Elyria
4/21/08, 8:35 AM
#50

#49 - Det är helt ok. Men det kanske behöver skrivas om lite så även de som inte följt tråden förstår…

[GlittriGris]
3/19/09, 6:02 PM
#51

#47 , fan vad jobbigt!:(

Upp till toppen
Annons: