#9. "jag har valt att inte låta dem känna varandras dofter på mina kläder eller i lekhagen eftersom jag har varit rädd för att de blir arga av andra hanars doft."
Ja, här vill jag VARNA DIG! (Grodan påminde mig).
Det kan mycket väl hända att en hane blir arg av en annan hanes doft, och då HUGGER HAN! Fy sjutton vad ont det gör!!!
Att bli huggen av en mus, är inte kul! Det blöder rejält, gör förbannat ont, och fingertoppen (eller där musen huggit) blir rött och svullnar upp rejält, i flera dagar!!!
Jag har blivit huggen två gånger. (Utöver att jag blivit "biten"). Jag utsätter mig INTE för det en gång till. Och jag tycker så synd om de hanar som blir huggna av andra hanar.
När jag har hanar på bordet såhär, med andra hanars dofter, är jag MYCKET FÖRSIKTIG! Jag kollar upp dem, jag läser av dem, jag tar inga risker (med mina fingrar eller hand).
Har jag "bråttom" när de ska tillbaka till sin bur, tar jag upp en hel "låda" eller något som de är i eller på, och låter dem gå därifrån tillbaka i buren.
Inte förrän jag känner dem ordentligt, vilket är först i 5-månaders-åldern, då de blir fullt utvuxna och den sista "mognaden" sätter sig, törs jag lita mera på dem, och börja bli "slarvig" i min uppmärksamhet.
Mushanar som uppvisar bit-tendenser, avlivas. Trots detta får jag bitiga hanar emellanåt.
Allra först (2006) trodde jag att det bara var mina hanar som bet. För aldrig någonsin talas det om det. Om jag säger inget, det är för skämmigt.
Sedan när jag köpt in nya möss, upprepas det ändå. Hanungar i kullarna bits!
Jag försökte med möss från alla möjliga uppfödare, men fenomenet kvarstår. En del av hanungarna bits. Fortfarande.
Till och med hanungar i min livmoderimport från Rapunzel´ bet!
Inte alla, som tur är, en del hanar bits ALDRIG, varken som små eller gamla.
Men jag är lite förundrad över att det ändå bara är ett fenomen som händer hos mig... jag ÄR varsam med mina möss, och hanterar dem väl!!
Hos "alla andra" är hanmöss de snällaste som finns, och biter aldrig.
(fast, det händer förstås, att någon annans hanmus biter domaren på utställning. Eller att någons sålda hane börjar bitas när den är såld. Vilket kan bero på att den bits när stressnivån höjs, men inte hemma.)