Annons:
Etiketterom-sajteninfo
Läst 761 ggr
Grodan
2018-01-18 11:48

Hyfs/ohyfs???!!!

Här pratar vi vidare om hyfs och ohyfs, utbrutet från tråden

https://mus.ifokus.se/discussions/5a58c28e8e0e743850000223-hjalp-med-skogsmus

Observera att INGEN person är utpekad. Jag vill med den här tråden försöka klargöra vad vi kan och inte kan skriva här, så att alla bibehåller ett gott humör och inte blir ledsna eller känner sig påhoppade.

Vill ni inte skriva öppet, skriv privat till mig så vidarbefodrar jag era åsikter.

Själv skulle jag vilja veta vilka ord som är hårda. Berätta gärna vad ni har för åsikter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2018-01-18 11:50
#1

Jag hänger inte med i utvecklingen i tråden, och jag ser inte vad som var felaktigt i #29

ordet ohyfsat?

Sista meningen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2018-01-18 12:23
#2

nu har jag inte varit med i den andra tråden, men jag läste den och jag måste säga att 

1) Jag tycker inte heller att det #29 skrev var elakt, men samtidigt är det bara den som det talas om som har rätt att säga om det som skrevs var sårande eller inte. Känner man sig sårad, då är det så. Då kvittar det vad du , jag eller någon annan tycker.

2) Jag har själv blivit mycket mindre aktiv på forum, och tänker mig väääääldigt noga för innan jag skriver just pga den här som jag kallar det "forumattityden." Dvs att folk på forum verkar leva för att bråka och hoppar på en så fort de får en chans. Det har hänt mig allt för många gånger och det har gjort att jag antingen inte skriver alls, eller skriver vad jag har att säga och sen avföljer tråden så jag inte ser vad folk svarar. Att göra egna trådar är jag också väldigt försiktig med nuförtiden för minsta lilla grej kan trigga igång ett bråk som slutar med smutskastning och personangrepp.  Inte kul! 

Dock vill jag säga att mus.ifokus har betydligt trevligare stämning än många av ifokus-forumen. Det vill jag verkligen understryka.

3) Jag vet inte om man kan ge en lista på vilka ord som är "hårda " och inte.  För kommunikation består inte bara av orden vi säger, utan av en rad andra , mer avgörande saker. När man pratar med någon i verkligheten har man en massa signaler som hjälper en att tolka vad personen menar: tonläge, vilka ord man betonar och när , ansiktsuttryck, kroppsspråk, konstpauser, röstvolym osv.  Dessa saker är mycket viktiga när vi kommunicerar med varandra, men de går helt förlorade i text, så då är det inte så konstigt att missförstånd lätt uppstår. 

 Dessutom tolkar olika människor saker på olika sätt beroende på en rad faktorer. Exempelvis tidigare erfarenheter eller hur man mår just den dagen , personlighet, osv.   Så egentligen kan egentligen precis vad som helst uppfattas som en förolämpning. Det är det som gör det så svårt. 

Jag själv brukar använda mig mycket av smilies och "haha" för att visa att mitt "tonläge" är positivt, humoristiskt osv. Bara för att vara tydlig.  Men det är inte alltid det hjälper det heller.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
2018-01-18 12:31
#3

#2 Gah, du skriver så himla bra saker!!! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-01-18 13:54
#4

Det jag upplevde i #29 var att det var väldigt utpekande mot en specifik medlem, och det lät i alla fall så som jag uppfattade det som att det var väldigt mycket skuld som lades på dennes axlar… det var liksom samma stycke som #29 uttryckte att den medlemmen ofta beter sig illa, och sedan att stämningen blir allt tråkigare. det kan uppfattas som det allt var Stinas fel, vilket jag tvivlar på. Jag är dock ny här och vet inte allt så klart! men det är "sällan ens fel när två bråkar" som man brukar säga^^ 

håller med det som #2 skrivit i denna tråd :) 

dessvärre har ju forum en tendens att bli lite tjafsiga… som #2 skrev så är jag också väldigt försiktig med vad jag skriver i trådar, både för att inte såra andra men också för att inte ge andra chansen att göra påhopp mot mig. Men jag tror att alla skulle må bra av att både läsa igenom det man skrivit innan man trycker "publicera" samt tar det andra skriver med en nypa salt. Bara för att det är nåns åsikt så betyder det inte att jag måste hålla med eller ta åt mig.

Blev det lite tydligare vad jag menade med #29? jag menade inte det som något personligt som den som skrev inlägget, det är mer som ett bra exempel på att det lätt blir missförstånd ❤️

Jag håller tummarna att stämningen blir bättre för alla, jag har personligen känt mig välkomnad och trevligt bemött! Vilket är superbra, för ni alla sitter på en massa bra kunskap som är super om ni kan dela med er av!

Galenidjur
2018-01-18 14:51
#5

#3 tack, Grodan ❤️

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ajanki
2018-01-18 15:34
#6

Ja, det blir väldigt ofta missförstånd på forum, man tänker en sak när man skriver och nån som läser det får det till en helt annan sak.

Jag menade inte att vara otrevlig mot stinastygg, bara förklara hur just JAG tar det hon skriver, men såklart misuppfatttades det…som mycket gör när man skriver.

Jag ska försöka att inte lägga mig i mer, det blir tyvärr bara fel.

Annons:
Galenidjur
2018-01-18 16:14
#7

#6 Ja det är ju det som är problemet. Till sist vågar man inte säga något alls för allt man säger kan leda till sårade känslor och bråk :/

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
2018-01-18 17:09
#8

#6 Jo, du ska lägga dig i och även jag. För vi är moderatorer här. Men vi behöver veta hur vi ska uttrycka oss. Och att göra fel tillhör livet, så det är inte en så jäkla stor grej…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2018-01-18 17:50
#9

#8 Det har du rätt i! Ja kruxet är ju att veta hur man ska uttrycka sig. Jag vill ju definitivt inte göra nån ledsen!

Lindb
2018-01-19 21:58
#10

#6 ajanki, sluta aldrig att sätta gränser du upplever behöver sättas för dig själv eller andra - av rädsla för att råka såra någon! Det är så viktigt både här och ute i samhället, och det framkommer helt tydligt att du inte vill göra någon ledsen med det. ❤️

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Alwyn
2018-01-19 22:10
#11

Jag tror inte någon vill göra andra ledsna med det som skrivs här inne. Dock blir det ofta så endå, folk kommer alltid att uppfatta saker olika. Alltid blir någon sårad, av olika orsaker. Vi tänker olika, uttrycker oss olika, prioriterar olika och har olika erfarenheter. Inte konstigt att kommunikation är så svårt! Jag har jättesvårt med det här just nu, det sociala på nätet suger musten ur mig (IRL också). Trots det vill jag försöka.

ajanki
2018-01-20 10:03
#12

#10 Tack så mycket❤ Du har nog rätt i att det behövs sättas gränser, men ibland är det svårt att veta var man ska sätta den!

Upp till toppen
Annons: