Var kan man köpa möss i Umeå?
Hej! Skulle så jätte gärna skaffa några möss som husdjur men har inte hittat uppfödare i Umeå och har ingen stor möjlighet att åka långt..är det säkert att köpa från djuraffär och vad brukar det finnas för färger?
Rekommenderar inte att du köper ifrån djuraffär, utan att kontakta uppfödare i andra delar av landet och försöka ordna transport till Umeå, vilket inte brukar vara några problem! Djuren från djuraffär är oftast från grossister och skulle vilja påstå att dessa djuren har lättare för att bli sjuka samt kortare livslängd.
MIF uppfödarlista <- kolla här efter uppfödare! Samt spana in "Köp, sälj & efterlyses" här på MIF 🙂
Det finns massvis med färger! Men menar du i djuraffär, så är det svårt att säga då det alltid finns olika på olika ställen… 🙂
❤️ Älskade husdjur
Det för alltid med sig risker att köpa från djuraffär, som #1 säger så är det ofta grossistmöss och hälsa och livslängd är kanske inte de bästa. De är inte heller nödvändigtvis jätte handtama. Vi har diskuterat ganska mycket djuraffärer här på sista tiden, jag rekommenderar att du läser i de trådarna.
Lurad av djuraffär-tråden finns HÄR.
Om Hoppsan-kullen kan du läsa HÄR.
Och HÄR finns också en tråd som är läsvärd.
Det här är bara några exempel, det finns flera.
Pointen som jag försöker komma fram till är att om du bestämmer dig för att köpa från djuraffär, läs på om möss på förhand. Våga fråga, våga ifrågasätta, tro inte blint på vad de säger i djuraffären. Fråga gärna var mössen kommer ifrån. Fråga vad de fått för mat. Fråga allt möjligt, då märker du också om de på affären verkar veta vad de pratar om.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men oberoende av ålder så kan det vara bra att ha någon annan med sig som kanske ser andra saker än man själv ser. Eller bara som smakråd. 🙂
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Jag har köpt från djuraffär och förutom lite Rossel hos ena så mår de bra och är alla väldigt trevliga individer, man kan ha tur och hitta guldklimpar även där! Jag avlar ju inte på möss så för mig är de bara sällskapsdjur. Hur bra deras livslängd är vet jag dock inte, eftersom de hittills är 5 månader, men jag hoppas de lever länge!
Min första mus köpte jag från uppfödare och hon dog bara 7 månader gammal av hjärtproblem så att köpa en mus är alltid en risk, varifrån man än köper. Tyvärr är ju möss överlag ganska sjuka idag..
Om du köper från djuarffär så rekommenderar jag att du kollar det allmänna skicket i affären först, d.v.s. hur djuren har det och så vidare. Be att få hålla mössen och se hur de är i handen så märker du nog ganska snart om de är tama ;)
Vet inte om det går eller om man får, men Forslunda gymnasiet har möss. Jag lämnade dit möss när jag bodde i Umeå och jobbade i djurhuset på Forslunda. Så det ska finnas möss med mina linjer där. Vet folk som tagit möss därifrån som de varit jättenöjda med. Men som sagt, vet inte om man får köpa möss därifrån.
Hej allihopa! Tack för fantastiska svar! :D Har tagit kontakt med Forslunda Gymnasiet via en djuraffär och de kommer kontakta mig inom några dagar för att diskutera vilka möss jag vill ha :D Är så glad! :D De i djuraffären var väldigt kunniga mot vad jag hade föreställt mig och de erbjöd mig hjälp åxå efter att jag skaffat mössen :) (positivt överraskad) Btw, är 20 år och har en liten vovve och haft hamster då jag var yngre och har läst mycket om möss och tycker de verkar väldigt intressanta och mysiga! :)