Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 732 ggr
imsuchadiva
0

färghjälp behövs ^^

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag behöver hjälp med vad det är för färger på min senaste kull :)

Bifogar först med en bild på flickorna..
den "helgråa" har en svag vit rand längsryggen.

imsuchadiva
0

och en bild på pojkarna :)

amaira
0

Agouti, lilac-agouti, chocolate? *gissar - svårt att se på bild*

Teckningen verkar vara feltecknad berkshire, eller feltecknad even, (kanske en blandning av dessa) Vad har föräldrarna för färger?

imsuchadiva
0
imsuchadiva
0
imsuchadiva
0

mamma & farmor ( mamman till pappan till den här kullen alltså )

imsuchadiva
0

en bild när de var mindre.

ska fixa bättre/flera kort på dem senare idag.

Anett Lindbom
0

Kan den rödbruna hanen med vitt vara en cinnamonagouti kanske, den ser ut ungefär som mina cinnamonagouti-ungar..

Söta bebisar är det som du har där=)

imsuchadiva
0
imsuchadiva
0
imsuchadiva
0
Mona22
0

vad söta de med rand på ryggen är ;)

imsuchadiva
0

#11 tack ;b  

jag tycker faktistk att de är lite charmigt ^^
fast antar att de är "fel" tecknade..

Men ingen som kan hjälpa mig med färgerna? :O
jag är liksom urusel…

amaira
0

Det är lite "svåra" färger, men helt klart är det olika agouti-varianter. Det syns genom att pälsen är tickad, inte jämnt färgad. Förutom den svarta då, som är enfärgat svart och inte har agouti i generna.

Det finns lite olika gener som kan bleka agoutifärgen, och beroende på vilka av dessa gener det är, har de olika namn. Det kan vara någon av allelerna på c-lokus, exempelvis extreme dilution som ligger bakom någonstans och spökar. (fast då borde de ha antydan till "pointer" och det verkar de inte ha).

Eller så är det en kombination av generna för chocolate och blue, och då heter färgen lilac-agouti. Vilket jag tror på fortfarande. (Enbart lilac heter färgen om de inte vore tickade - har agouti i sig alltså).

Som du ser, det är inte så enkelt med musfärger, det finns ett myller av dem och många har inte ens namn.

Teckningen på dina möss är en sådan färg som saknar namn. När man reggar möss, väljer man antingen den färg/teckning som de liknar mest, eller så skriver man helt enkelt "joker" om färgen är "okänd".

Farmor skulle jag helt klart regga som agouti/even (feltecknad).

Så det här med "fel" färg och "fel" teckning. Jättedumt uttryck egentligen! Det är ju inte något fel i sig!!!

Det är bara så att utställningsmöss i standard, har en mycket tydligt skriven standard som beskriver in i detalj hur en färg eller teckning ska se ut - när den är som mest perfekt för utställningen. Något måste man ju ha att gå efter, och musutställningar går oerhört mycket på färgen.

Det betyder inte på något vis att en annan färg eller en annan teckning är "fel" på något vis. Det betyder enbart att denna andra färg/teckning, inte är standardiserad!

Om du vill föda upp färgade möss med vit rand på ryggen (vilket är oerhört charmigt, gulligt och snyggt i mitt tycke) så avla på det, tills du får fram en stam som i hög grad ger just den teckningen. Sedan kan du be att få teckningen standardiserad i Svemus, och ställa ut dem där. Exakjt hur det går till vet jag inte, men mer "fel" än så är varken färger eller teckningar Flört = inte fel alls!

imsuchadiva
0

eeh . rörigt. men tack ändå .
men jag står nog kvar vid, brunt, grått, svart & vitt x]

axilur
0

#13 Det betyder att alla tickade alltså måste vara agouti?

Och vad menar du med "Förutom den svarta då, som är enfärgat svart och inte har agouti i generna."? Saknas helt agouti i dennes fall och hur vet man det? För han borde ju vara agoutibärare, eller?

Jag kan ju ha fått allt om bakfoten förstås, för jag är inte så påläst… än. :)

Det här med färger är en djungel…

/Anneli

axilur
0

Oj, förlåt, det råkade bli ett tomt inlägg också… SRY!

/Anneli

Anett Lindbom
0

#14, Jag tror att färgerna på dina ungar är agouti på den svarta, lilac agouti på dom ljusgråa & cinnamonagouti på den rödbruna.

Det är dom färgerna som jag har på mina musungar och dom ser stort sett lika ut som dina,,

axilur
0

Men vadå, agouti på den svarta? Hur funkar det? Haha, jag är nog helt lost… Oskyldig

/Anneli

Anett Lindbom
0

Jag tänkte om den ungen är en väldigt mörk agouti, fast det beror ju på hur den ser ut på magen & sånt, om den är ljusare där eller musen är helt svart.

Min ena musunge som är agouti ser nästan svart ut men har ljusnat lite nu när den har blivit lite äldre,

Fast jag kan ju ha fel också men jag gissar ändå…

imsuchadiva
0

Hedbrant, tack för dina färgförklaringar. de var mycket lättare att förstå ^^

Men den "svarta"pojken är ljusare på magen..

amaira
0

Det ÄR rörigt Flört. Brunt, svart, grått och vitt är givetvis enklast, och det är ju färgerna de har.

Men du ville veta vad mus-färgerna heter, och då kan det bli så här krångligt om man ska kunna säga det. Tyvärr. Färggenetik (som är grunden för musfärgernas namn) är en halv vetenskap, och det är det jag tycker är sååå himla roligt med mössen och deras avel och färger. Det är inte enkelt.

Den svarta är svart och inte agouti, något annat kan jag inte se.

Och jag säger agouti-varianter, för agoutin är en speciell färg i sig = viltfärgen.

Med tickade möss menas att varje enskilt hårstrå är flerfärgat, vilket ger ett "tickat" utseende.

Och agoutigenen är dominant, vilket betyder att om musen har den genen så syns det, musen blir tickad. En mus kan alltså inte vara agoutibärare! Är den inte tickad, är agoutigenen förlorad i den musen, även om båda föräldrarna är agoutis.

Två agouti-föräldrar kan alltså få enfärgade möss, medan två icke-agoutis ALDRIG kan få en agoutifärgad unge.

Det är himla roligt att studera färggenetiken lite närmare, och går man inte för djupt är den "första förståelse-nivån" inte svår.

Sedan måste man träna på att se färgerna i verkliga livet några gånger, så sitter det sedan.

Anett Lindbom
0

Kan svarta möss vara ljusare på magen, så där som agoutina ser ut, eller är dom helt svarta??

amaira
0

Vet inte riktigt hur du menar. Mina svarta möss är svarta på magen - men kan se lite ljusare ut eftersom möss är lite mindre bepälsade på magen. Du tänker förstås inte på tan (ljusare/dålig tanfärg)?

Jag har inte så stor erfarenhet, men en agouti som ser svart ut, har jag aldrig sett. Förutom de som är "sotade" som kan ha nästan svart rygg (som en sable, dvs svart sadel utmed rygglinjen från svans till och med huvud). Då är sidorna inte svarta utan agouti, och undersidan givetvis som på en agouti.

Skulle gärna vilja se foto på din "svarta agouti". *nyfiken*

Anett Lindbom
0

Nej jag tänkte om dom svarta mössen kanske kunde bli så där ljusa på magen som agoutina, men det kan dom nog inte,

Miun svarta(mörka) agouti-unge är nog en sån där med svart sadel över ryggen, så som du beskriver. Men när hon var mindre så var hon rätt så svart,,

Det är en mörk bild på den lilla svarta stumpan Amalia, bara jag får hem min kamera så ska jag försök ta bättre bilder på henne.. Men det syns ju rätt så väl där att hon är agouti, hon var ännu svartare när hon var mindre..

[Theriss]
0

Det är inte ovanligt att agoutisar ser mycket mörka ut som ungar. Det är vad jag förstått inte så bra ur utställningssynpunkt för dessa möss brukar bli för mörka på ryggen.