hur stort måste möss ha ?
som rubriken säger. är det någon som har kolla på det ?. mina är ju ute varje dag men de behöver ju plats med =). finns det någon minsta storlek som de minst måste ha?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Såhär står det på jordbruksverkets hemsida:
För att garantera gnagare en bra miljö innehåller djurskyddslagstiftningen måttbestämmelser. Måtten som anges är alltid minimimått. Ett utrymme för gnagare får gärna vara större men aldrig mindre än måtten i tabellerna nedan.
Minsta tillåtna yta (m²) = 0,09
Minsta tillåtna yta per djur vid grupphållning (m²) = 0,018
Minsta mått på kortaste sidan (m) = 0,2
Minsta höjd (m) = 0,2
Honor som används i avel ska ha större utrymme än de som anges i tabellen.
/Anneli

oj, det var inte stort det. borde de inte ha större?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

På en yta motsvarande 30 x 30 cm får man ha 5 möss. Fast lite större vill man nog ge dem. Jag har oftast safariburar eller den gamla petbox 6:an till ensamma hanar eller honor med ungar. Annars föredrar jag minidunor till de som går fler i burarna. 5-6 honor i en miniduna är lagom, om det är svensktypade möss. Engelsktypade tar mer plats, så det blir fullt fortare.
Har man plats för maxidunor är ju det så mycket bättre!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#2 Jo, det är klart att de borde ha större, det rekomenderas ju också, men man får alltså ha sådär litet. Jag tror inte att någon seriös musägare har en sån liten bur till sitt djur.
Det man kanske glömmer bort är att även om man har en jättehög eller jättelång bur så är den inte godkänd om den kortaste sidan är mindre än 0,2 m lång. Isf skulle man ju kunna ha en bur som är 1 m hög, 1 m lång, men 1 dm djup och då blir det ju väldigt knöligt att röra sig trots alla meter hit och dit.

/Anneli
#3 Vad är måtten på en safaribur?
/Anneli

# 5 Både safari och största petboxen ligger nog i princip på minimåtten, för jag har för mig att man får ha 5 möss i dem…
MVH Elin
Jaha, då är det inte så farligt alltså. Har trott att det är rysligt litet.
/Anneli

Jag har foton på några av de burar jag föredrar på min hemsida under burar. Safarin är bra till ensamma hanar. Fast den håller inte om den åker i golvet från högsta hyllan. Stackars Vibys Sam har varit lös i skrubben nästan en hel evcka när jag var borta. Buren sprack i fallet, så det var tur att jag ahde en tom i reserv. Han hann bli biten på svansen när han klättrade runt på hanburar, innan svågern fångade in honom.
MVH Elin