Mus iFokus

Mus

Etikett: möss-med-djur-och-människor
Läst 146 ggr
Grodan
4

Hur många x har du?

I alla år jag haft möss och råttor har folk alltid frågat

HUR MÅNGA MÖSS/RÅTTOR HAR DU?

Och frågan har aldrig gett mig en bra känsla så jag har därför ALDRIG svarat dem.
Jag har istället förklarat att mina djur inte är några siffror. De är sällskapsdjur med namn. De är personligheter.

Jag vet att det är knäppt, men… andra uppfödare eller folk som har några sällskapsdjur frågar inte hur många man har… eller i a f väldigt sällan. De vet lixom att är man uppfödare så har man några stycken…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vixxen
1

Håller med dig till fullo!

Crucio
3

Jag förstår inte resonemanget och håller inte heller med. Jag undrar ofta hur många djur uppfödare har, vare sig det är smådjur, hästar eller hundar. Det är intressant att veta hur många man behöver för att föda upp och hur många de har att ta hand om. Sedan har jag också som vanlig djurägare (om än inte just nu) erfarenheten att folk ofta frågar hur många djur man har om de får veta att man har mer än ett. Du verkar tänka att för att de är smådjur så förstår inte folk att de är individer, men jag tror inte att det handlar om det utan att uppfödare av alla typer av djur får den frågan.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-04-17 06:43 av Crucio
Grodan
1

#2 det är ok, du behöver inte förstå, jag ville bara skriva det och förklara lite hur jag funkar - eller inte funkar- då frågan ställdes och jag bara inte kunde svara på den, tyvärr, för att jag tänker som jag gör.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

archwulf
2

Jag har snarare problemet att jag slutat räkna, så svaret brukar bli "ish". Nu har jag räknat dem för bara några dagar sedan så ett tag till framöver vet jag hur många jag har. Jag har liksom inte den mentala energin att komma ihåg hur många de är nu för tiden…

Däremot blir jag lite kränkt när folk typ verkar förvånade att alla har namn, och att jag kommer ihåg vad alla heter.

Crucio
3

#4: Lite roligt att ni m.a.o. verkar ha helt motsatt syn på saken. :')

Sajtvärd på Skrivlust

ajanki
1

#0: Jag håller med dig, jag känner likadant när nån frågar hur många möss eller hundar jag har.
Jag är uppfödare på båda så jag har många.
Förstår egentligen inte vad andra har med det att göra…

Sen finns det ju förstås dom som inte menar nåt illa när dom frågar, men jag blir aldrig glad av frågan.

Crucio
1

#6: Det är väl inte konstigare än nyfikenhet om andra saker? Om någon föder upp djur som har raser så undrar man ju vilken ras det handlar om, och därefter är det inte så konstigt om man funderar på hur många djur de har.

Trist att ni tar nyfikenhet och intresse som något negativt i.a.f. Ser f.ö. inte hur frågan skulle ha ett negativt uppsåt. Tar ni lika illa upp om någon frågar vilken ras eller färg ni föder upp? Som sagt har jag fått frågan många gånger som vanlig djurägare, och när jag själv har ställt den så har jag aldrig lagt någon värdering i det utan tycker bara att det är intressant. Har även fått frågan flera gånger ang. ridskolan jag rider på, bl.a. från andra hästmänniskor som är fullt medvetna om att hästar "är individer". Jag tror att det handlar om att folk överlag ofta är nyfikna på antal, mängd, storlek (på en uppfödning eller ridskola) o.s.v., och att ni lägger en negativ värdering i det som inte finns.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2026-04-19 17:08 av Crucio
ajanki
1

#7: Jag kanske inte skulle ta frågan som negativ om det inte var för utropen och frågorna som kommer efter jag har svarat…
Oj, så många? Varför? Hur har du tid med det? Hur orkar du? Kan du verkligen ta hand om alla ordentligt?
Jag tycker att det är jobbigt och jag tycker att det är privat!

Tråkigt att du verkar ta åt dig om det!

Själv tror jag inte att jag nånsin ställt frågan hur många…har du.
För jag är inte intresserad av att veta det.
På samma sätt som du är intresserad av det!
Alla tycker vi olika och det är väl bra?

Crucio
1

#8: Tar inte åt mig av det, påpekar bara ett annat perspektiv. The main thing being att det inte stämmer att det specifikt är en fråga som uppfödare av smådjur, eller uppfödare i allmänhet, får (och m.a.o. inte handlar specifikt om det som nämns i TS, att folk inte tänker på smådjur som individer) då jag hoppas att det kan få er att se det som mindre negativt nästa gång det händer.

Sajtvärd på Skrivlust