Allergifråga
En ung kille i en familj vill ha två mushonor på sitt rum. Båda föräldrarna är allergiska mot pälsdjur. Kan han ha mössen utan att det påverkar föräldrarna
- om bara han städar buren
- om han har akvarium/terrarium (så att partiklar stannar i buren och inte virvlar runt i lägenheten)
- om han använder ett odammigt spån som är högabsorberande (aspflis eller aspspån)
?
Någon som har erfarenhet av detta?

Jag är ju allergisk, men räknas väl knappast…
Sålde 2 möss (och gav med en tant som sällskap) till en barnfamilj i julas. Mamman är allergisk, och blir dålig av 5 min hemma hos mig utan att ta medicin före. Hittills fungerar det bra för dem. Mössen bor i barnens rum i en miniduna och de har aspspån som strö.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tja här finns 2 syrror som är råttallergiker iaf, och det fungerar utmärkt trots att råttorna inte bor i akvarium/terrarium. Håller dörren stängd, ren bur, vädrar ganska ofta på sommaren (blir väldigt varmt så det står ofta öppet hela dagarna), tar inte ut råttorna från rummet annat än om jag ska passera för att gå ut eller så.
Kan tänka mig att det borde vara rätt samma sak med möss också. Fast samtidigt beror det ju mycket på allergikern.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ja, frågan är svår eftersom man oftast inte vet exakt man är allergisk mot. Jag växte upp med en mass olika djur och tillslut sa en läkare att jag vara allergisk mot pälsdjur. Så då blev det kaniner i trädgården och reptiler inne…..men, senare i livet så ville jag gå till grunden med min allergi. Vägrade sitta och deppa över att jag inte kunde ha någon liten pälsboll inne, när mig. Så det visade sig att det var katt, häst, kanin och vissa hundraser som jag reagerade mot. Idag lever jag med tio marsvin, tio råttor, en GPråtta, två hamstrar och två utekaniner. jag mår prima!! Men då håller jag extra rent och vet exakt vad jag är allergisk mot.
Marie
Jag är själv katt allergiker, men .. jag har dom inte på ansiktet för då är de kört .. *ler*
.. mot mösserna har jag inte känt några symptom, fast jag pussar o gosar me dom på ansiktet ..
jag är allergisk, mot päls, att ögonen rinner, näsan rinner, blir yr(är nära på att svimma), men möss klarar jag perfekt. 
Jag är allergiker och har alla mina djur i samma rum som jag sover (bor hemma), utan att jag direkt har symtom.. Enda gångerna jag får besvär rä när jag städar burarna =) Har ju råttor, Gp råtta och mus. Klarar det fint utan tabletter, men tar dock tabletter vid städning :P
Jag är också allergisk mot vissa djur har dock aldrig känt av mössen. Spånet kan man ju känna av men då kan man ju ha aspspån eller Toalätt tex.

Antagligen lite riskabelt men stängd dörr, mössen aldrig utanför rummet, bo i curverbox eller akvarium borde kunns gå. Rumsstädning tillräckligt ofta.
Oki, så ni tror det kan fungera?
Bra att veta… det ringde nämligen en man och frågade om de kunde skaffa möss till sin son trots att både han och frun är allergiska och jag sa bara att de kunde ta två mushonor på prov för att se om det fungerade.
#9 Ja, det kan helt klart fungera!=) Det beror säkert mkt på hur allergiska de är också. Enligt mig luktar möss mer än råttor och för att slippa allergi städar jag en gång extra till dem. Men det kan som sagt fungera beroende på deras allergi och om de städar rätt ofta. Eller jag tror det iaf =)

min syster som är allergisk mot pälsdjur och damm och dessutom har astma, hon klarar av möss så länge hon inte pussar och kramar dem för mycket.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Har man möjligheten att prova tycker jag att man ska ta den. Hade jag itne gjort det så hade jag levt ett väldigt mycket fattigare liv.
marie