Annons:
Etiketterartiklar3-beteende-skötsel-hälsa
Läst 20374 ggr
Terato
2008-07-01 08:06

Musens hemliga liv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur lever egentligen vilda möss och gnagare i Sverige? De finns oss så tätt inpå men ändå så väl undangömda. Linn på mus.iFokus har sammanfattat musens hemliga liv efter ett program på Animal planet med samma namn som artikeln.

Bild: Skogsmus från pixabay

Jag såg på programmet på Animal planet idag kl 20.00 och tänkte skriva en kort sammanfattning med lite rolig fakta om programet.
bild

Dom kategoriserade in mössen i tre delar:

  • Skogsmöss
  • Lantbyggdsmöss
  • Stadsmöss

På åkrarna finns det ca 400 möss per kvadrat kilometer. De kan springa upp till 13 km/h. De kan gräva 18 cm djupa hål och gångar som är 25 cm långa. Det tyckte jag verkade lite lite, men det var vad dom sa. De använder fermoner för att kommunicera med.

Husmöss kan ta sig igenom hål som är lika stora (små) som en penna.  

Det finns också någon art, jag missade vad den hette, som släpper svansen om de blir angripna. Så som kopparormar gör, för att komma undan.

Det finns 1383 arter av möss och råttor, väldans massa olika! :D
De har hittat musfossiler som är 11-16 miljoner år gamla! :O Så de har varit med ett tag!

Dvärgmusen väger 5 gram.  De lever på ett lite annorlunda sätt jämfört med de andra mössen. De gräver inga tunnlar utan de lever på åkrarna. Och i det som odlas på åkrarna bygger de sina bon. De lever alltså ovanför markytan. Himla mysiga bon bygger de av strån och gräs. De får ca 7 ungar per kull och upp till 3 kullar per år.

Sedan har vi näbbmusen som inte alls är en mus utan en släkting till mullvaden. Vissa av näbbmössen är giftiga.

Skogsmusen: De har en speciell fiende, nämligen vildbi. Gadden från dessa kan spruta ut gift i musens kropp i 20 min och det blir ingen snabb död för de små stackarna. Frågan är dock varför ett bi ger sig på ett såpass mycket större djur..

Skogssorken är också lite speciell. Här missade jag en del info, hängde inte med på att de bytte art. Men de smiter in i fågelbon och äter äggen som innehåller massa protein som de behöver när de har massa små bebisar att ta hand om. Det blir en stor skada för fåglarna som får en till två kullar (säger man kullar när det gäller fåglar? vet inte vad det heter) per år. Skogssorken deremot kan få upp till 40 ungar per år.

Husmusen kan föra med sig en himla massa bakterier och sjukdomar runtomkring i huset. De sprider; leprosperosis, salmonella, spolmask och bandmask. Man märker som tur är ganska så snabbt om man har möss i huset eftersom att de lämnar ca 50 små spillnings "pluppar" efter sig per dag.

Den största fienden för mössen är ändå vädret! När det regnar mycket strömmar massa vatten ner i deras bon och de kan bli tvungna att lämna sina ungar för att själva överleva. De parar sig dock ganska så direkt igen så det är egentligen ingen större skada skedd. Mössen kan dessutom få upp till 50 ungar per år.

De har rävar, ugglor, katter och ormar som andra fienden. Ormen äter ca 9 möss per år. Katterna kan dock sova upp till 18 timmar per dygn så mössen har lite tid på sig att samla mat medans katten sover.

Skogsmöss är de modigaste mössen. De vågar sig ca 400 meter från sitt bo för att samla mat inför vintern. De flesta möss är nästan helt och hållet vegetarianer med undantag från det att de äter maskar och vissa insekter. Det finns också vissa möss som går i ide på vintern.

Visste ni att hanarna sjunger för att locka till sig honorna? Dock på en sådan ljudnivå att människor inte hör det.

Under vinterperioden är det många möss som dör av kylan. Snön skyddar dem i boet eftersom att det skapar luftfickor som blir lite varmare. Vissa möss överlever i -30 grader när de ska ut för att hitta mat. Det är få möss som får kullar under vinterperioden.

Näbbmössen jagar även i vatten! De flesta möss är duktiga simmare men näbbmusen slår dem alla. De jagar under vatten ytan och kan hålla andan i 20 sekunder. Deras öron är också skyddade eftersom att de ligger under pälsen. De äter snäckor och undervattens insekter. Deras hjärta slår också betydligt mycket snabbare än mössens, det slår 1000 hjärtslag per minut medans mössens hjärta bara slår 700 slag per minut. Mössen förbränner alltså kalorier bara genom att sitta still!

Visste ni att det var en hollywood producent som grundade detta med att möss älskar ost?

Vad man nu än tycker om möss så har dom hjälp oss väldigt mycket. Utan försöksmöss hade vi haft många obotade sjukdommar idag! 

Text: Linn

Relaterade länkar

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

  • Redigerat 2020-12-01 18:23 av Grodan
Annons:
Linn
2008-07-30 16:25
#1

OOh, här var den ju :D Började undra om det skulle bli någon artikel eller inte, det var ju bara jag som missat den. Tack Terato!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

hus-musen
2008-07-30 21:25
#2

äter en vuxen orm bara nio möss om året? oj, det var inte mycket!

visste inte att mushanar sjunger heller.. undrar hur det låter.. kanske lite som i askungen när mössen syr klänningen till askungen=)

Qui dormit, non peccat

 


Linn
2008-08-01 22:04
#3

Jo, tydligen är det så, i alla fall enligt faktan på Animal planet.

Hahah, ja, kanske som askungens så möss, vem vet :P Det hade ju varit kul om dom hade fått det inspelat så att man kunde få höra det. Fast det är väl ganska krångligt antar jag så det förmodligen är på en decibell vi inte hör :(

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

amaira
2008-08-04 10:59
#4

Än en gång Tack Linn, för denna utmärkta artikel!!!!

Linn
2008-09-01 22:32
#5

oj vad jag är seg :P det var så lite så amaria, jag lärde mig en del under programet!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

GucciDior
2008-09-02 00:16
#6

Såg det programmet i somras, mycket intressant!

Annons:
Grodan
2020-12-01 18:24
#7

Fixade några stavfel och ändrade omslagsbilden.

Tycker denna artikel är värd att puttas upp. 🤍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: