Vad är en musutställning?
Det är svårt att beskriva vad en musutställning är. För det är så jäkla mycket.
Vi har alltid jobbat för att det ska vara ett effektivt sätt att umgås.
Förutom att bedömning går väldigt profsigt till och domare, sekreterare och handlers är duktiga så är det en otroligt maffig prisutdelning varje gång. Utställarna som åker kommunalt kan sällan ta med sig allt de vunnit… hehe…
Sedan så kommer en massa trevliga människor, det finns massor med söta möss att titta på, finns fika, lotteri och glad stämning.
Det kan bli lite tråkigt om det är många möss anmälda på eftermiddagen, men i regel har utställarna väldigt roligt hela tiden då de byter möss och umgås. Det är sällan man ser folk se helt uttråkade ut…
På vissa utställningar brukar vi även ha lite kurser, diskussioner eller styrelsemöten. För musmänniskor som känner varandra sedan länge är utställningarna ett bra sätt att hålla kontakten. Många blir otroligt familjära med varandra och kramarna är många.
Berätta gärna vad en musutställning är för dig eller om du ej besökt någon, vad du tror eller vad du har för tankar! 
En musutställning för mig är ett evenemang som verkar SUPERKUL men som alltid ligger på tok för långt bort om man är student och dessutom inte har körkort. :(
#1 LOL
Precis, så är det nog för många…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är lite nyfiken på, hur sker en "profsig bedömning" och hur betéer sig en duktig handler för att det ska vara utmärkande att denne är duktig så att säga?
Mvh Ellenfyrkant

har aldrig besökt en musutställning, bara råtta. skulle kunna tänka mig att kolla om det finns någon i närheten någongång
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#3 Jag måste erkänna att jag inte vet hur de där duktiga handlers gör, men de håller reda på vilka möss som ska fram till bedömning och hämtar snällt de lådor man ber om. Vi hade ett helknepigt system förut och jag bara kliade mig i skallen…
Musdomarna har engångsplasthandskar för varje mus hon/han dömer. SVEMUS har en otroligt grundlig Standard med poängsystem som domaren dömer efter - det kan emellanåt vara otroligt jobbigt att döma Standard faktiskt. Pet Class är även den utvecklad till en oerhört seriös bedömningsform av musen som sällskapsdjur.
#4 Det är två helt olika saker faktiskt! Musfolk är otroligt öppna, spontana och glada. De hälsar alla välkomna och tar hand om alla nya. Till många andra smådjursutställningar kan du komma och nästan känna att folk glor surt på dig, så är det verkligen inte på musutställningar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Så en mindre bra handler har helt enkelt dålig koll, kanske lite slö etc. Detta med att ha koll på vilka som ska fram, de står väl i nummerordning på borden ?
Jag tycker det är häftigt med denna generaliseringen som ofta stämmer i stora drag. Jag har varken ställt råtta eller mus men kan tänka mig att det du berättar stämmer Grodis, för det är precis så på hundutställningar. Det är som skilda världar när man går mellan ringarna, med vissa raser får man folket på köpet lixom.
Mvh Ellenfyrkant
Jag skulle verkligen vilja åka på en musutställning! Mest för att träffa allt folk, men samtidigt hade det känts så konstigt att komma dit utan möss… Även om jag tänker att jag säkert skulle lära mig massa genom att prata och ha kul så skulle jag väl hitta en nån mus som jag absolut velat ha med hem och jag kan ju inte ya hem en enda mus innan de jag har somnat in.
Jag skulle ju dock vilja att någon kunde bedöma utseende och temperament på dem jag har, men jag kan ju omöjligt ta med mina eftersom jag antar att det inte uppskattas att man tar med möss med smittsamma sjukdomar. Den enda musen som inte är sjuk (men som väl sprider smittan) är dessutom en riktig knubbis.
Jag var ganska uttråkad eftersom mau5 ville inte vara med er o jag ville inte lämna honom ensam. Men jag ville komma till er och snacka med möss och få lera mig olika saker.
Nästa gång ska jag åka till utställningen själv eller med en person som kan snacka om mussakerna sm t.ex färger, teckningar o sånt. Jag ska också ta md mig pengar eftersom jag såg jätte många snygga möss på utställningen! Oc jag får ha 2 mushonor till :P
En musutställning för mig är en rolig sak, där alla får träffa varandra och ha det trevligt, mysigt och gött! Många möss ska ställas ut, det borde vara i en större lokal med många danskar 

Alla borde vara som Kent och Grodan, eftersom dom är awsome, trevliga o kula XD
(Jag har börjat samla på petboxar så nästa gång kommer jag ställa ut alla mina möss, och jag snackar om 8-11st)
Jag kommer definitivt gå på fler utställningar, iaf dom här i Skåne! Sålänge jag och Timmy varken har körkort eller bil så är det lite långt och dyrt för oss att åka någon annan stans!
Vi kommer ju skaffa möss igen, och då endast från uppfödare! Då är ju utställningar ett perfekt ställa att hämta upp dom små på ;)
Jag trivdes hur bra som helst med musfolket, vi är verkligen speciella! :D
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Jag tyckte inte det var tråkigt, jag är bara rätt blyg och tycker det är läskigt med nya människor :/
och för att jag var väldigt trött antar jag(hade inte sovit den natten)men tröttheten var jag väl inte ensam om :P
Nästa gång om det blir i skåne så kommer jag ställa ut alla mina möss och försöka vara med så gott jag kan i diskussioner eller nåt

#5 låter ju jättetrevlig. Blir riktigt sugen på att gå och kolla nu.har sett att det snart är en i e-tuna. det är ju inte för långt bort från mig
vad kostar det att komma in?
#12 Det kostar ingenting XD Men om du vill anmäla möss så ska du betala ungefär 40kr för varje mus.

Jag är inte medlem i svemus och har aldrig ställt ut möss så jag vill nog bara kolla första gången så man vet hur det går till. var en evighet sedan jag ställde ut mina råttor.
#0 jag tycker din inledning stämmer väl överens med det jag tycker är en utställning. Gemenskapen, stämningen, alla djur, snacket och kramarna.
Jag ser dessutom utställninganra som ett mål i den dagliga vården av mössen. Jag vill ha något att se fram emot i mitt arbete, en strävan, båda vad gäller foder, skötsel och avel. Uställningarna ser jag som en kred på hur jag har skött mina djur. jag är rädd för att om jag inte ställde upp dem och fick dem bedömda och kritiserade med jämna mellanrum så skulle jag bli slarvig.
Nej, jag tror inte att jag skulle slarva med mina kära, men jag är rädd för att så kan ske, så jag vill vara under lupp ibland, bara för att hela tiden ligga på topp. Och det är för mössens bästa jag tänker så :)
Därför tror jag att mina möss har det bättre här hemma i vardagen om jag vet att någon granskar dem då och då 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#15 Bra vinkling! 

För mig är musutställning fest! Mys, kramar, byta djur med varandra. Tyvärr dömer jag eller sitter bisittare för ofta, hinner sällan umgås som jag vill.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

För mig är musutställning ett bra sätt att kunna få känna alla som kommer med sina möss, ha kul, ge andra lite information om man inte är så van musägare, fest och möjlighet att köpa möss om man fått den rätta känslan för dem på plats.
Dessutom när vi har SM så blir det umgås på dagen i utställningslokalen och sedan festigheter på kvällarna.
#17 jupp, fest!!!
men ibland även jobb o huvudbryderi… *döma bis-final*
Musutställningar är för mig en mysdag. Hittills har jag alltid fått träffa Grodan och Hyenan där och i deras sällskap blir allt kul. Det är mysig stämning, väldigt bra sätt att träna sig socialt för de som har svårt med det sociala tycker jag. Musutställningarna jag varit på har hjälpt mig skitmycket med min sociala fobi. Hittills har jag inte ställt några möss men det ska jag göra på SM nu i september.

#19 Jo, fy! Finaler är alltid kluriga. ST kan man ju gå på poäng om man vill, eler känsla om man vill. Petfinal är lättare för det mesta, då ,an kan gå på kärlek och kontakt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#21 Fast eg så ska man ju nolla dem. Jag har mina senaste finaler dock gått på poäng för att jag varit lat, eller för att jag inte KAN göra en BIS-final. Bästa Pet final har jag så mycket lättare för. Jag är en Petdomare till 250%.
Jag har stört mig oerhört på att SSH alltid vinner när jag dömer och jag önskar se över poängen lite över varianten. Jag har påbörjat ett mail till domarrådet…
Nu efter SM kanske flera kan skriva i den här tråden…
Det tycker jag, putt!
Ett ord: Gemenskap!
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare