Mötet med muslingen
En del av mig dog idag.
Jag går som tidgare nämnt på ett naturbruksgymnasium där de har ett djurhus. Där föder de upp möss som foderdjur(förlåt att jag nämner det här) & de flästa är helvilda(men fortfarande gudomligt söta!). Idag såg jag en liten musling(tonnåring skulle jag tro xP) som fångade min uppmärkasmhet. H*n var vit på magen(med tan anlag) & mestandels svart i övrigt med en relativt stor vit fläck på ena sidan mage/rygg. Vid kanten av den vita fläcken låg det tre svarta runda fläckar på raken.
Tanke till handling plockade jag upp den lilla gulltotten som inte var lika nöjd åt min handling som man kunnat önska. Medan min vän satt & gosade med sin favorit råtta hanterade jag den lilla musen, "gosade", klappade & lät henne/honom springa på mina fingrar & i min tröjärm.
För att flörta lite extra med henne/honom så bjöd jag på lite frön(vanligtvis får de frön ibland & lever annars på stora avlånga "grejer" de tuggar på) vilket h*n älskade. Jag blev djupt berörd när h*n tvättade sig i min hand & min vän sa att det var ett bra tecken(är det?).
När vi sedan skulle gå släppte jag ner henne/honom i buren bara för att testa så kollade jag hur h*n reagerade när jag stoppade ner min hand framför henne/honom. Det som fick mig att dö var att h*n hoppade upp i min hand igen<3
Vore det enligt er uppfödare ett bra val att ta hand om denna lilla krabat som min första mus..? Som det framgått så vet jag inte om det är en hona eller hane. Jag är även osäker på min mognad ang om jag skulle bli den bästa ägaren. Jag tror det men jag är rädd att jag plötsligt skulle tröttna eller liknande.. :S
Mvh Frida
Om du är osäker på om du skulle tröttna så skulle jag avråda dig att ta den..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alltså jag är väldigt säker på att det inte kommer bli så men saken är den att jag vill vara en så bra "matte" som möjligt & ge djuret(vilket som hälst) ett superbra livslångt hem. Jag har tidigare haft marsvin vilka jag aldrig tröttnade på & saknar djupt.. Jag är mest orolig att det gått för lång tid sedan jag verkligen vårdade om ett djur & är rädd att det skall visa sig att jag är en dålig matte. Vet inte om du förstår men iaf^^
Mvh Frida
Du verkar verkligen bry dig om musen (och djur för övrigt), så jag tror att du verkligen kan bli en bra musägare :) Dessutom är det verkligen svårt att tröttna på en liten mus, eftersom de är så speciella och kärleksfulla.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Tack så mycket, jag hoppas verkligen det. :)
Vi får se hur det blir & försöker överväga allt så mycket jag kan^^
Det var precis samma för mig när jag hittade Kusin Det, kärlek vid första ögonkastet! Hon kom också från min skola och var en fodermus.
Fick tyvärr bara ha henne i fyra månader innan hon plötsligt blev sjuk och dog väldigt hastigt. Men hon var helt klart min favorit av honorna som jag har haft :)
Men prova att ta hem henne/honom (försök gärna hitta en till om det är en hona), grymt som det låter så kan du ju alltid lämna tillbaka den till skolan om det mot förmodan inte skulle funka. Men jag betvivlar att du skulle tröttna på den, ni verkade ju få sån bra kontakt :)
Faktiskt sant, varken musen eller jag lär ju dö av ett testa(snarare tvärtom). Men om det är en hona, skulle det då innebära att jag måsta skaffa en annan hona exakt samtidigt(tror inte riktigt på att skaffa ett djur av tvång & dessutom vore det ännu jobbigare om det inte skulle fungera)? Hoppas att du förstår vad jag menar & vet såklart att man skall hålla honor minst två & två men tar de skada av att vara ensamma en kortare period?
Är ledsen för att du & Kusin Det fick en så kort tid tillsammans men det låter på dig som att det var en väldigt god tid & det vill jag gratta dig för :) <3
Jag förstår vad du menar, har också varit i den sitsen en gång att man klickar bara för en men den måste ju ha en kompis så man tar en annan som ser fin ut och så får det lov å funka :) Lång mening :P
Jag tror nog inte han/hon/den/det tar skada av att vara själv med dig ett par dagar så att ni får lära känna varandra innan du får hem en kompis.
Leta runt lite efter bilder här inne på hur man ser skillnad på könen så kan du kolla det nästa gång du är där. Har du "tur" är det en hane (tycker personligen bättre om hanar, Kusin Det var BTW min första hona, kom jag på nu :O), tycker hanar är lättare att ha å göra med.
Tack för din förståelse, isf så känner jag att det är lie bråttom då h*n kan vara borta nästa dag men jag skall hålla tummarna & hoppas att h*n är kvar på måndag…
Kanske kan fråga dem nere i djurhuset om de kan sätta upp någon lapp om att inte "ta bort" henne/honom.. Får se hur man får göra då man måste fylla i en sköttselplans lapp om man skall ha djur på internatet.. Kan inte införskaffa musen innan jag fått klartecken att det är okej men kan heller inte fylla i lappen om jag inte vet om tex storlek på bur, inredning & hur ofta buren behöver städas etc :S
Vilken rar berättelse. Gillar musmöten, möten med möss och människor!
Jo jag hade det där i bakhuvet också (att det är fredag och att det är foderdjur vi pratar om, dom kan försvinna över en natt…)
Du behöver inget större än en duna som städas en-två gånger i veckan lite beroende på hane eller hona och vad för strö du använder. Har du ingen bur kanske du kan låna en från djurhuset (dom har säkert nån sjukbur eller extra dom kan låna ut) till du kan hitta en egen.
det där med att fylla i papper vet jag inte hur det funkar (fyllde i nå papper för att få ha marsvinen på rummet) men mössen smugglade vi in
. Det var då ingen som sa något så länge det inte luktade
#9 Tack så mycket, blev så berörd av dagens händelse att jag helt enkelt blev tvungen att dela med mig av den! :)
#10 Jo det känns väldigt hårt att veta att h*n kanske inte är kvar på måndag men tror inte de brukar utfodra ormarna under helgerna(då det bara är jour elever där & jag tror att de flästa får utfodra under skoltid).
Jag skall se med dem på måndag som sagt.(Är såå glad att jag smart som jag var skaffade en orm som bara äter ägg så jag slipper döda oskyldiga liv^^)
Jag kan uppdatera om hur det går om ni vill. Känner mig säkrare & säkrare på att det känns som rätt djur att skaffa :)
#11 Jag känner mig också rätt säker på att mus är något för dig, i och med denna berättelse. När man blir kär då är det ju alltid rätt.
Vill bara understryka att det är lag på att ha möss två och två så länge de inte slåss eller dylikt. Därför hoppas jag att du snabbt hittar henne en kompis :)
#13 Det kan mycket väl vara en hane och de får man ha ensamma eftersom de inte så ofta vill och kan bo ihop.
#14, ja men det räknar jag in i "slåss och dylikt" eftersom hanar ofta just bråkar med varandra.
Över helgen blev jag allt mer bestämd om att jag skulle ta hand om den lilla. Jag spenderade helgen åt att leta upp bla gammla leksaker som kunde var lekvänliga för musen, lite saker att klättra i & några hus i rätt storlek som tidigare tillhört några leksakshundar. Men idag när jag frågade kvinnan som jobbar i djurhuset så fick jag beskedet att man inte fick köpa dessa möss då det skulle leda till att allt för många elever skulle vilja rädda mössen(köpa dem) vilket skulle leda till att ormarna skulle få gå hungriga.
Så idag har jag deppat ihop ordentligt & sörjer "min" lilla musling…
Lägg den i fickan och gå ut, det hade jag gjort utan tvekan.
Håller med #17, jag hade definitivt gjort detsamma. Om dom nu upptäcker musen senare, så känner dom knappast igen den, dom kan ju inte veta med säkerhet att den kommer därifrån.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Grejen är att hon som sa nej är en av de allra snällaste lärarna på hela skolan så om det skulle komma fram så skulle jag ha svikit hennes förtroende så skulle jag inte kunna se henne i ögonen. Och så har jag alltid varit "duktig flicka" typen så jag klarar inte av att bryta mot reglerna(har aldrig stulit). Jag gillar inte att jag är sådan men än så länge har jag inte kunnat bryta de mönstren. Dessutom så kan jag inte könsbestämma så då är frågan om jag behöver en till. Behörver även fylla i blanketten & det är hon som tar hand om den delen… :S :'(
Det är ej svårt att könsbestämma möss, har de en pung (går EJ att missa när de sitter i handen och rör på sig) så är det en hane.
Men h*n är inte så gammal än. Annars så vet jag att det syns^^ Minns när jag var liten & tittade på mössen i djuraffären & tyckte att hanarna hade så fula rumpor x)
#22 Är han så liten att det ej syns ännu så är han för ung för att flytta. Syns TYDLIGT på min sambos hane som är 3v.
Utan svans var h*n 10-13cm… Hur gammal kan h*n vara då?
Hr tyvärr bara bilder på min mobil som jag inte kan föra över till datorn :S
Nej h*n måste ha varit mindre. Jag utgick från en hastigt tagen bild där jag försökte uppskatta storleken i förhållande till mitt pekfinger… Inga mått att lita på.. Ledsen för att jag skriver så luddigt & om jag upptar er tid med dumma uppskattningar…
Den låter som en nästan vuxen hona.
Fan va typiskt att dom skulle ha sånna regler på skolan, så var det inte alls hos oss. Aja, hoppas det löser sig iaf… vet inte vad jag ska säga, annars…
#16 Det var både bra och dåliga nyheter.
Antar att det är bra att ormarna på skolan får mat. Hoppas lagen följs och att mössen avlivas först. Trist att många skolelever får lära sig att möss är mat och kanske inte sällskapsdjur, men där kan du kanske gå in och göra något. Det finns väl inget som hindrar att du pysslar lite med mössen och ser till att de bor i en bra miljö osv.
#19 Bra, ärlig och laglydig är en fin egenskap. Man blir sällan belönad för att vara det, men du får ha ett rent samvete.
Tack så mycket för ditt stöd. Jag känner mig väldigt splittrad men har mer eller mindre bestämt mig för att skaffa möss iaf. Kanske låter hemskt men skall nog börja se mig om efter en annan luddtott(om jag nu inte lyckas lägga beslag på min lilla kärlek.. vilket inte är så troligt tyvärr).
Tackar även för ditt stöd & jag skall göra mitt bästa för att göra mina klasskamrater medvetna om hur trevliga möss är. Idag har jag faktiskt öppnat några ögon när jag visade upp min lilla älskling för bla en som tidigare blivit biten av en råtta & som trodde att även musen skulle bita honom. Han mjuknade en hel del när han höll den lille. Vet även att lagen följs & att alla är medvetna om vad som gäller. Jo jag tänker spendera en hel del tid hos de små hade jag tänkt & om jag själv skaffar mus hade jag tänkt försöka klickerträna den^^
Har ju redan botat lite ormskräck med min lilla äggsnok(äter bara ägg, inga tänder, liten & helt underbar) & fått folk att öppna ögonen för henne så skulle gärna göra det samma med/för möss :) <3
Hej, jag undrar om ni vet vad det är för fel på den här musen?
Ingen bra kvalite då meningen med videon är att fånga ljudet..
Gud va söt hon var (ja, jag tror det är en hona)
stora öron 
Den i #34 ser onekligen ut som en tricolor, men jag har ingen personlig erfarenhet av dom mer än bilder här inne så nån som sysslar med den varianten får ta och bekräfta det.
#35 Tack så mycket<3
Tyckte det kunde vara kul att få det bekräftat då jag på skoj brukar säga att det är en trocolor x)
Tricolor. Ja det ser ut som det.
Ja, det ser ut att vara en tricolor. :)
Vart bor du adirf1 och vart ligger din Skola? Vad heter din skola?
Jag går på Dingle naturbruksgynnasium(i dingle), där bor jag på vardagarna. Annars bor jag i Ellös(på Orust) :)
Ok. Är det Dingle som ligger vid kusten några mil ovanför Göteborg?
Det skulle jag tro ja^^ Ligger inte så värst långt ifrån Uddevalla(med tåg ca en kvart därifrån).
#42 Ok, då är det där…
Hurså?^^
Bara nyfiken…
#45 Haha okej^^ Förstår dig, är själv av den allra nyfiknaste sorten :D
Om jag vore ett djur så hade jag nog varit en blandning mellan mus & vallhund(då jag hatar när mina vänner delar upp sig i två grupper & bara vill valla ihop dem xD Vilket jag faktiskt gjort på skoj ett par gånger
)
Det är alltid intressant att få reda på vart i landet det finns ett Naturbruksgymnasium som har Tricolor som ormmat… 

Ja jo det kan jag förstå^^
Du är välkommen att besöka skolan på öppet hus. Vet inte hur stort intresset av tricolor är men det finns några stycken & så länge avsikten inte är att ha dem som sällskap på internatet så finns det möjlighet att köpa dem med. :)
#48 ursäkta att ja lägger mig i så här hastigt men tyckte du skrev högre upp att mössen inte såldes då ormarna skulle bli utan mat men nu i inlägg #48 så säljs dem? blev bara lite förvirrad.
#49 "så länge avsikten inte är att ha dem som sällskap på internatet"
Sedan kan jag inte med säkerhet säga att de säljer dem då det helt & hållet beror på hur många mössen är etc men som aammE citerade så säljs de inte som sällskap till internatets elever.. :(
#32 Oh nej! Jag älskar tecknade möss <3 <3 Lilla musen på bilden är jätte vacker :)
#34 Tycker att den förra är sötare, men ja! Hon är också en fin tricolor :D
Tackar så mycket #32 är min favorit(kallad Dott), min älskling(som jag dock inte får lägga belag på), trocoloren hade jag mest med för att fråga(dock är tricolorerna mina vänners favoriter x) ) om det värkligen var en trocolor^^
Om jag inte läste fel så var ju tricolorer rätt ovanliga(?) så mestandels därför frågade jag, för varför ha ovanliga, dyra(?) färger på fodermöss?
Men tänkte på en sak… Man skall ju hålla mössen under karantän & jag tänkte på att försöka få min hona ändå… Så skulle jag inte kunna skaffa henne nu, ha henne under karantän & skaffa en till lite senare? Inte någon längre tid men är orolig att hon är sjuk då det finns mycoplasma i musboden…
#52 tricolor är en kombination av flera varianter. Först och främst ska man ha en snäll, frisk och vältypad mus. Med vältypad menas en stor mus medstora, härliga öron utan skrynkel, lång svans utan knyckar, stora, vackra ögon och bra kropp utan puckel,
När man fått grunden bra ska man ha en tecning som överensstämmer med broken, enligt utländska standarder, men i sverige har vi inte specifiserat fläckigheten särskilt väl, men man måste ändå ha en bra fläckad mus.
Färgen ska sedan vara en ljus bas, gärna en bone/sö cr. Fläckarna ska sedan finnas i två olika färger representerade så rena som möjligt och jämt fördelade över kroppen. Extra plus om båda färgerna finns representerade på magen. Färgen på fläckarna ska skilja sig tydligt från varann och föredras vara i svart och beige. för att få till det behöver man en bra färgad splash.
Att träffa in full pott på alla dessa olika bedömningskriterier är en bedrift. Roland Fischer i Tyskland som har tagit sig an avelsuppdraget från USA har lyckats mycekt väl, men tyvärr förvaltas inte generna han säljer. Människor är penninggalna. Får man tag på splash och tricolor så verkar det som folk i allmän het parar med precis vad som helst! Tyvärr dyker de upp i butiker, hos grossister och nu även bland fodermöss därför att stora uppfödare driver upp möss i stor mängd, spar de bästa och säljer i väg "rasket" som blev över i klumpsummor.
jag är en av Sveriges uppfödare som värnar om tricoloren på alla punker. jag vet att 400.- för en mus är mycekt pengar, men jag betalade 40€/st för de jag tog in från Roland förra hösten, varav en dog efter hemresan. jag har avlat in ännu bättre typ innan jag har vågat mig på att korsa in fåra små svensktypade fläckiga möss och ser ändå genast hur typen "förstörs". Det är ett enormt arbete att få fram tricolor om man går den obekvämt långa vägen.
Parar man tri+tri får man tricolor direkt, så det är inte en svår variant att få fram när man väl har den. det svåra är att komma dit och att behålla typen på vägen. Roland sålde bara honor vilket har gjort att jag har fått parat ut alla mina för att sedan kunna para tillbaka, och jag följer Svemus rekommendationer om att inte para honor före 5månaders ålder vilket gör att det tar några år att komma någonstans med kvalitén medan andra skenar förbli i kvantitet.
Dessutom kommer säkert priset att sjukna drastiskt medan jag försöker att behålla det.
Jag har nu, ett år efter det att mina tricolors och splashar kom till Sverige, fått min första egenuppfödda splash. Liten i storleken och med choklad/svart och fox. En kombination jag inte alls är nöjd med.
#54 Du ska absolut hålla nya- och/eller sjuka djur i karantän, helst i 7-8 veckor. Vill man inte sätta en mus ensam så länge får man "offra" en som vän till denna musen.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Det var en hel del intressant fakta! Tack Artlink :D
Jag funderar på om det är värt att tjata lite extra nere i djurhuset då det framkommit att det finns djur som bär på mycoplasma.. Det skulle innebära att jag skulle få medicinera muslingen men jag antar att det kostar en hel del. Inte för att jag inte har råd men jag lever snålt för att ha råd till vad som behövs & sparar så mycket jag kan för framtida utgifter… Vad behandlar man med isf? Hur lång tid tar det innan tillfrisknande?(har dock inte märkt av något hos min lilla ögonsten men hon bör väll bära på det då det är luftburet…?)
Kan knappn vänta till imorgon x) <3
Varför ber du inte någon annan köpa musen om det nu går att köpa dom som utomstående..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jo, det är ju en bra tanke men vet iinte hur det går sedan när jag skall innackordera henne…Men nu när någon annan säger det så se jag pusslet lösa sig i huvudet. Har själv tänkt tanken men inte löst "gåtan" xP. Men det kan nog gå! Det jag undrar nu är om jag borde ta risken då den förmodligen är sjuk & hur mycket skulle det kosta att bota henne & hur lång tid skulle det ta?
Om jag förstår det hela rätt så får du ha möss på internatet (annars skulle du väl inte leta efter andra möss)? Musen behöver sitta i karantän och medicineras. Alltså, du ber någon som inte går på skola köpa möss (2 stycken vore ju smartare så hon slipper sitta själv under karantän) och har dom hemma hos sig under medicinering. Under tiden letar du rätt på någon/några möss som du tar hem till dig och sen tar du hem flickan när hon är färdigmedicinerad. Problem solved! Jag menar, vem skulle ens bemöda sig med att kontrollera att hon inte är samma mus som köptes för några veckor sen..? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Har nog ingen som vill ta åt sig en sådan uppgift men antar att de inte skulle kunna känna igen en fläckig mus som deras… De har ju trotts allt säkert 100+ möss.. Tror att allt skulle kunna lösa sig fint.. Men har du något svar på min tidigare fråga mån tro? :)
& tack för att du tar dig tid att engagera dig i mitt problem, är ypperligt tacksam gentemot er alla.
#56 Jag har behandlat mycolplasma framgångsrikt med Vibranord som är smalspektra. Är man inte säker på sjukdomen är förmodligen Baytril ett säkrare kort
Ingen aning, har aldrig behövt medicinera någon mus. Men det finns säkert någon här som kan svara på det. 
//Lamina
Vart införskaffar man det, hur lång tid tar det innan man kan vara säker på att musen är frisk & hur mycket kostar det?
Btw tack!
#63 Man kan inte få bort mycoplasma, men har du tur kan du medicinera bort sjukdomssymtomen som Rossel och snuva. Du kan även få bort dessa symtom genom att inte använda kutterspån, dammigt bottenmaterial eller bottenmaterial som det snabbt bildas ammoniak i, burstädning ofta, superbra utfodring, hög luftfuktighet och ej utsätta mössen för stress eller drag.
Medicinen är receptbelagd och kräver veterinärnesök. De säger 10dagar medan musfolk säger 3veckors behandling.
Men bäst är om du gör som Grodan skriver; ge henne rätt förustättningar att lära ut mycoplasman på egen hand. Det bygge upp immunförsvaret bättre. Mycoplasma är omöjligt att bli av med när den väl finns och den finns bland alla möss och alla uppfödae idag, så nu gäller det att hålla möss som inte insjuknar. möss med bra immunförsvar helt enkelt.
Jag vill bara i allmänhet berätta en händelse angående sjukdomar och immunförsvar
På SM tog den ena Engelska dommaren upp en rakborste och frågade om han fick använda den och borsta mössen med. I sverige ska domaren ha handskar som byts mellan varje mus, något de i England inte har, och att borsta alla mössen med samma borste lät därför som att svära i kyrkan. David förklarade då att de gör så i England för att sprida bakteriekulturer i liten dos så man får mer motståndskraftiga möss. Att isolera dem ger svagare möss.
Dit har vi inte kommit i sverie idag men idén är ändå inte så tokig. Det blir som ett litet vaccin som musen bygger antikrippar mot. Eller så klarar den det inte, insjuknar och dör vilket i sig sållar de svaga ur vår avel…så radikala klarar inte vi att vara tror jag.
#65 Ja vi sitter onekligen i en jobbig sits i dag när vi har så mkt bakterier på våra möss. Ska vi medicinera, ska vi inte, ska vi isolera, ska vi inte…
Å andra sidan kan man ju fundera… hur var det nu med den där uppfödaren som hade massa importerade möss från England som var så sjuka och dog? Hon råkade få de som inte var livskraftiga?
Ska vi ta 100-400 kr för våra stamtavlemöss och sedan när de nya ägarna kommer efter 2 veckor och säger att de dog, svara att "ojdå, ja så kan det gå"?
Visst bra immunförsvar, gah, vem vill itne ha det på sina möss idag. Jag vill injicera det på mina möss. Jag vill inte att de ska dö för mig. De som läst medicin i många år föreslår alltid medicinering eller eliminera smittan helt. Jag lyssnar gärna på dem och jag lyssnar gärna på en vettig lösning för mig att få behålla mina möss.
#66 ja, jag håller absolut med. Jag föredrar helst friska möss hela tiden, om det bara gick. Jag förstår också att alla uppfödare formar en egen bakterieflora som de flesta som föds i den tål och de som inte tål den dör som liten musling och på så sätt skapar man möss som blir starka i just den populationen. Sedan händer det sker när man säljer och köper så bekterier mixas med andra bakteriekulturer.
grodan, du har mer erfarenhet än mig, helt klart. Så här ser jag på det. rätta mig om jag har fel:
De vanligaste bekterierna fixar våra möss, det är jag helt övertygad om, men just mycoplasman är ju ett gissel…den syns inte så länge mössen i övrigt mår bra, men påfrestas musen av en graviditet, en utställning, nya vänner, slagsmål dagligen pga någon bråkmakare i buren, oren bur, dålig ventilation, drag, dåligmat eller allt detta i ett enda intermezzo, så slår mycolplasman till med full kraft. sjukdomen har brutit ut och leder till döden om man inte förändrar förutsättningarna för musen att tillfriskna, tex på det sätt du själv beskriver i inlägg #64
Och OM musen sedan vänder och tillfrisknar kommer det kanske ändå bli stunder i dennes liv då man kan höra rosslet. Tex vid tillfällig stress.
Pasturella är en annan sjukdom som jag på sätt och vis tycker är ännu svårare…den går så snabbt och plötsligt ligger där en död mus. Avmagring och dödsfall på några dagar från första symptomet. jag har varit förskonad från pasturella med ett få tal fall, men går de bakterierna att "få bort" med mediciner och desinfektion?
Tack för era givande svar!
Då har jag nog bara en fråga.. Då lilla Dott inte visat något tecken så kan man se henne som "frisk"(än så länge), då menar jag att hon kanske aldrig kommer visa symtom & att hon inte kommer smitta någon annan då alla möss bär på denna sjukdom?
Jag skulle altså inte smitta ner någon annan mus genom att ha dem i samma bur..?
Åter igen, tack för era svar<3
#68 nja…alltså mycoplasmabärare ser ju friska ut. till den dagen de utstätts för något anstängande utöver vardagen, och då kan det blossa upp. Som munherpes (helt olika sjukdomar, jag vet) som ju ALLTID blossar upp om man i övrigt är nergången och påfrestad.
Mycoplasma går få bukt med, alltså att symptomen avtar och försvinner (inte mycoplasman i sig för den finns ju kvar). Men til synes friska mycoplasmabärare smittar ändå djur som inte ens bär på sjukdomen som jag har förstått det. Och därför är det hopplöst att "bli av med det" eftersom man inte vet om de till synes friska djuren är bärare eller inte….Grodan får rätta mig härom jag är helt ute och cyklar nu.
Ah, okej. Som jag förstod det så var alla möss bärare.. 
#70, ja…man kan nog räkna med det i alla fall