Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1172 ggr
Novachan
10/23/17, 10:29 AM

Lämpliga och Olämpliga kartonger

Jag tänker att man kan använda vilken kartong som helst i princip, men att man tar bort tejp om så finns, liksom om det finns en limm eller klisterlappar eller frimärken. Men såg ett klipp på youtube för att tag sedan där det nämns att man inte bör använda tidningspapper med tryck som inte är soja-baserade, men hur ska man veta det? Och gäller samma då för kartonger… Om detta ens är sant?

Jag har än så länge gett mina möss kartonger för fryspåsar, flingpaket, toarullar. Tänker att om det är en kartong av något som vi själva ska använda till mat eller annat sätt in/nära människokroppen  inte borde ha farliga ämnen för mössen. Men tryck på kartonger är ju oftast bara utvärtes och inte invärtes mot själva produkten….

Har funderat på om man kan ge dem kartonger som tidigare haft bindor/trosskydd… (?) samt funderat mer tveksamt på kartonger där medicin tidigare har varit -  eftersom storleken är bra men är lite orolig med vad det kan vara för kemikalier i dessa samt om det finns en risk att det skulle vara medicin-produkter på dem (från fabrik alltså, borde ju inte komma ut från själva medicinen från  burken eller "pillerplattorna" för då är de ju inte något bra tillverkade…

Vad ger ni era möss för typer av kartonger? Vad bedömer ni som lämpligt och olämpligt?

Annons:
ariama
10/23/17, 10:51 AM
#1

Det är en bra fråga som jag själv tar på stort allvar. Det finns ingen anledning för "kartongtillverkare" att INTE använda skadliga ämnen, i tillverkningen och/eller i själva materialet. Inte ens plastmaterial i människobabynappflaskor är ju ogiftiga om man inte är specifikt uppmärksam. https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/farliga-gifter-i-nappflaskor

Så varför ska tillverkare bry sig om t.ex. eventuella cancerogena ämnen i emballage som enbart används en kort stund, under transport och/eller före användning av själva produkten? Eller i kartong som har nån sorts plasthinna mot produkten. Osv.

Tillverkare vill vara lönsamma, miljöaspekter och hälsoaspekter får konsumenterna slåss för.

Jag har i många år använt tidningspapper (dagstidningar typ DN/Metro osv) under bottenströet till mina möss. Och som bomaterial, även mammor med ungar. Konsekvent, för de har älskat det, och det har varit så praktiskt. ALLA mina möss fick tumörer …

Jag vet inte om det för mina möss är genetiskt, ärftligt, och/eller beroende på miljö. Mössens bröstcancervirus MMTV är högst ärftligt och det är också vad jag misstänker hos mina möss.

Det enda jag kan komma på i miljön, som varit konsekvent, är tidningspappret. Och det har jag slutat med helt, INGEN tryck-"svärta" (eller färg) över huvud taget till mina möss. Ännu är det för tidigt för facit så jag vet inte om det gör någon skillnad att jag tagit bort det.

Så, även behandlad kartong, eller kartong med färg och text är bannlyst här, tills vidare. Kartonger använder jag, men försöker hålla mg till så obehandlad och "naturlig" som möjligt.

ariama
10/23/17, 10:55 AM
#2

Eftersom jag testar om det gör någon skillnad vad gäller tidningspappret, kan jag ju inte tillåta "trycksvärta" från andra källor heller. Inte förrän jag har facit i handen vilket lär ta 1 - 2 år.  Därför är jag försiktig även med kartonger och deras möjliga giftigheter.

Novachan
10/23/17, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tänker också så att det är ju bra med kartonger som inte har någon tryckfärg, men då är det samtidigt så få kartonger man kan använda… både flingpaket och fryspåsekartong har ju färg på dem men jag har ändå vågat med dem eftersom det är kartonger med produkter som innehåller eller kommer i kontakt med mat. Men dessa har jag bara lagt in i buren ibland.

Det finns ju ämnen som är helt okej för människor att ta på men inte att förtära…

Jag har sparat tidningar men inte vågat använda dem, och jag tor inte att jag kommer att behöva använda dem för jag har tillräckligt med toapapper jag kan riva sönder och använda till bomaterial.

Jag har ju som sagt problem med handsvett och har därför alltid en toarulle på skrivbordet, där jag spenderar mest tid, och torkar av svett med med ark då och då, blir ju en hel del per dag. Så jag lägger sedan pappret i en låda och vid senare tillfälle river rem till remsor och lägger i ny låda så är det bara att ta till nästa gång jag städar buren. Så blir ju milöjvänlig återanvändning av toapapper som jag tidigare har slängt massa av! Kan ju låta lite äckligt men svett i sig är faktiskt helt rent + att mössen bekantar sig med min doft.

Fryspåsekartong är jättebra att använda när man försöker göra mössen mer tama! Man öppnar upp ena änden på kartongen, gör en öppning upp till i andra änden (bara i ena sidan). Jag lät dem ha det som hus i början så att när det var dags att ta upp dem tog jag upp huset och placerade mina händer så att de kunde gå ut på mina händer vid kartongöppningarna när de själva vågade ut, samt att de kunde gå in igen om de blev rädda. Snabbt gick de in i huset mer sällan när jag höll det uppe i händerna och sedan behövdes inte huset alls.  - de går eller hoppar upp i händerna själva.  Denna metod använda jag bara någon dag (ca. 3 dagar), så snabbt gick det! Tycker det fungera bättre än toarör, för då kunde jag ta upp båda mössen samtidigt utan problem och de behöver inte trängas allt för mycket i huset.

Novachan
10/23/17, 12:08 PM
#4

Nu vågar jag absolut inte använda tidningspapper! Hemsk historia. Om det inte bara skulle vara i botten med något form av bottenmaterial över, men ingen stor mening med det, är ju lätt att rengöra plast. Kan lika gärna sätta några näsdukar, toapapper- eller hushållspapperssark i  botten i så fall.

ariama
10/23/17, 12:18 PM
#5

#4. Jag har ingen aning om ifall det verkligen är farligt för mössen!! Tumörer är vanligt hos möss, mycket vanligt dessutom, och behöver inte ha någonting med tidningspapper att göra. Det är bara jag som dubbelkollar.

Jag hade det under bottenströet, och mest som berikning faktiskt. För de älskar att gräva fram det, och riva bitar av det, och möblera i boet och lite överallt i buren med det. Bättre berikning kan jag inte komma på! De har att göra, mycket och länge.  Men som sagt, jag vet ju inte om det är skadligt. Eller inte.

Grodan
10/23/17, 12:53 PM
#6

Jag använder nästan inga kartonger utom äggkartonger och toarullar. Jag tycker många kartonger luktar illa väldigt fort, då mina möss använder dem som toalett mer än hus/gömma.

Mina möss får bygga bo av rivet papper av olika slag - hushållspapper, toalettpapper, brev, kuvert och tidningspapper (japp, jag kör med all slags tidningar)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
10/23/17, 3:26 PM
#7

Jag trodde att du menade att mössen fick tumörer i tidigare ålder än normalt? Om jag fattat rätt så brukar det komma mer åldern…

Novachan
10/26/17, 11:34 AM
#8

Tips på vad man kan använda för limm som inte är farligt för mös?

Grodan
10/26/17, 12:10 PM
#9

Något lim som inte är farligt för människor/barn?

Själv använder jag silvertejp och även vanlig tejp till en del saker runt om buren och mössen låter det för det mesta vara. Jag är inte rädd för förgiftning, eftersom de inte äter det. Däremot tejpar jag inte i buren till något då de kan fastna och göra sig illa. Limmar gör jag inte alls… haha..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
10/26/17, 5:08 PM
#10

Man kan göra eget tapetklister på "mat". Googla göra eget tapetklister. Det funkar bra att göra papier mache grejer med.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ariama
10/27/17, 1:13 PM
#11

#7. Tumörer ska helst inte komma vid någon ålder alls! Inte på gamla möss heller!

Vad gäller cancerogent tidningspapper, alternativt trycksvärta, så har jag avlivat min första mus med tumör idag som INTE varit i kontakt med tidningspapper alls.  Hon var bara 6 månader dessutom, så jag kan nog utesluta tidningspapper som bov. Troligaste orsaken till mina mustumörer är MMTV. Ett mycket ärftligt retrovirus som tyvärr är vanligt hos möss. https://mus.ifokus.se/articles/55c45004ce12c40c73002a1e-x-juvertumor-pa-mus

zombivarg75
12/25/19, 10:20 PM
#12

11 ariama, har du blivit klokare angående tumörerna på dina möss?    Har du sätt någon skillnad sen du sluta med tidningspapper?     Det har ju nu gått lite mer än två år så jag är nyfiken på vad ditt resultat är

ariama
12/27/19, 9:59 AM
#13

Tidningspappret spelar ingen roll, det kan man lugnt använda.  (i alla fall vad jag vet/märkt)

Vad gäller tumörerna = MMTV:
Jag provade med nya inköpta möss, som inte kom i kontakt med de gamla jag behöll - de blev smittade i alla fall och fick alla tidiga tumörer. (de var inte 100% "isolerade")

Så mina två första försök misslyckades. Nu kör jag på motståndskraft, vi får se hur det går.

Det jag har på mina möss är MMTV.  Visserligen inte provtagna för viruset, men i samtal med SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) är det ändå fastslaget.

Som tidigare sagts, mycket vanligt på möss, och också mycket smittsamt, enligt Ricardo Feinstein.  Hans råd var att ta bort alla mina möss, sanera och börja på nytt. Han sa också att inavel ackumulerar viruset.

När jag pratade med honom hade jag redan kommit så långt att jag tyckte/tycker mig märka att min metod fungerar, i alla fall. 
Framför allt ser jag att inaveln stärker frånvaron av tumörer (med rätt urval förstås) medan utavlade möss kan få mycket tidiga tumörer (från 6- 7 månaders ålder).

Och jag vill verkligen inte ha nya möss och börja från början igen. Det tar sån tid att få de möss jag vill ha till både utseende och beteende.

Numera "blandar" jag mössen hela tiden. De får vara på samma lekplatser, byter burar ibland, osv. Viruset finns hos dem alla - hur ska jag annars kunna göra urval?

Jag inavlar (givetvis, jag bedriver ju avel), eller linjeavlar ska jag hellre säga. Jag har även "linjer-i-linjen" så att säga. Några (så kallade) "linjer" klarar sig relativt bra, upp till 1,5 år innan tumörerna kommer. Och andra vet jag får tidigare tumörer, före ett års ålder, men väljer att ändå ha dem för de är så trevliga och en sådan glädje för mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: